AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.244

Ipod kabel, fabriksmonterad laddningsstrul.

Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Hejsan.

Har precis införskaffat mig en 525 im -05 med fabriksmonterad ipod kabel i handsfacket.

Jag hatar allt med "i" framför och vill inte använda ipod utan hellre min Samsung S4 att streama musiken med, detta går teoretiskt enkelt att lösa genom att köpa en bluetooth puck med 30 pinnars ipod uttag, sen är det ju bara att para ihop och köra.

MEN nu är det så att jag testat 3 olika puckar och alla är livlösa när jag kopplar in dom i ipod kabeln i handsfacket, när vi har testat med ipods och även iphone så går det att spela upp musiken i bilen och all info syns i idrive som det ska men enheterna säger att : detta tillbehör stöds inte av denna enhet, huvudproblemet är att kabeln inte verkar ladda enheterna som den ska göra och just därför är även puckarna livlösa antagligen. I manualen från BMW står det klart och tydligt att en fördel är att din ipod enhet även blir laddad, kabeln verkar inte heller vara glapp! Vore tacksam om någon annan som kanske råkat ut för detta kan ge en lösning??

Mvh

Mr P
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
iPod-kittet var ett eftermarknadstillbehör och inte standardtillbehör från fabrik. Det är möjligt att första ägaren av din bil beställde det i samband med att bilen byggdes. Det är endast designat att fungera ihop med iPod och importerar låtlistor osv till bilen. Det kommer nog inte att få det att fungera ihop med en Samsung.

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Beträffande strömförsörjning.
Jag bytte ut cd växlaren mot en ipodanslutning på mina E65.
Endast iPoddar med hårddisk laddades, inte den iPod nano 8G som jag införskaffade enkom för bilen. Anledningen till detta mysterium var inte helt klar men i instruktionen för ipod gränssnittet stod att laddning av ipod nano
kunde inte ske.
Det kan vara likadant med dina blåtandspuckar, dvs ström går ej fram, kanske strömförbrukningen är för låg.
Synd att du inte gillar iPod ihop med iDrive
Det beror på att äldre iPod-interface använder enbart Firewire-anslutningen i den 30-poliga dockkontakten för att ladda iPoden. Moderna iPods laddas via USB-anslutningen. Under en övergångsperiod klarade vissa modeller av bägge laddsätten.

Man kan använda den här tabellen för att kolla om enheten är kompatibel: Länk

I min E61 -04 går det således bara att använda iPods som har "Charge" i kolumnen "Firewire support".

Inget stort problem eftersom det finns gott om begagnade iPods på Tradera och liknande, gör inget om batteriet eller displayen är dålig eftersom dom blir billiga då. Display och bra batteri behövs inte där dom ligger i handskfacket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.