|
|
|
|---|---|
|
Vill skaffa en roligare och säkrare pendlingsbil än min gamla Audi a3. Tycker 320 d verkar som ett ekonomiskt val men har inte obegränsat med pengar. Smärtgräns kring 70-80000 och då börjar bilarna närma sig 20k mil. Min fråga är därför, är det något speciellt att se upp med när dessa börjat rulla några mil? Är det ett bra eller dumt köp? | |
| Nja. Lägg till ca 30' och du får en -08 318d eller 320d (143hk resp 177hk. Snålare och lägre skatt) som gått ungefär hälften. Vid 20' mil kan du räkna med partikelfilterbyte om det inte är gjort, hjullager, turbo, diverse bussningar mm. | |
|
Är dessa slitdelar svindyra? Gå upp 30000 till är inte aktuellt då får det blu annan bil |
|
|
Räkna med minst 15 000kr. Dock kommer ju inte allt hända på samma gång. Partikelfiltret kan du dock räkna med till 100%. Som sagt ett betydligt bättre köp att välja ovanstående bilar istället. |
|
|
Åker 10 mil om dan med min 320D -06 som precis passerat 20k Går hur fint som helst och snittar 0,58 Otroligt bekväm men kass radio. Har kört 2000 mil hittills och bara gjort en service. Osäker på hur långt det är kvar till partikelfiltret. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
| Köp en belgien import 320 06-07, inget partikelfilter på dem :9 | |
| Ett annat alternativ på bilar som gått xxxxxx mil är ju alltid att plocka bort PF och sen åka på vtech eller liknande firma och koda bort det bara. | |
| Vad gör man då vid besiktningen? Kan ta ett byte av pf om det bara är det. Hur vanligt är turbobyte som nån skrev? Inga andra stora saker att se upp med? | |
|
Varför byta när man kan tvätta ur den gamla:) |
|
|
Oerhört smart kille. Man ser verkligen hur positivt de lösgjorda partiklarna kommer att påverka miljön och dricksvattnet i närheten. Har man varken moral eller ekonomin att byta partikelfilter, bör man heller inte äga någon bil. No offence. |
|
|
Jag kan som sagt ta att byta pf, vet man bara att det kommer så får man ha med det i kalkylen. Så nu kan vi släppa den diskussionen... Tillbaka till huvudfrågan nu tack. Vad finns det mer för stora saker att se upp med? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.