AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.369

Trasig bränslepump eller tändspole? Eller något annat? E39 528iA

Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
För ett par dagar sedan så vägrade min E39 528iA att starta. Lyckligtvis hände det en eftermiddag hemma på gårdsplanen och inte när jag hade bråttom någonstans, alltid något.

Har läst flera trådar här om trasiga bränslepumpar, så jag misstänkte den. Men när jag gick ut idag för att kika på den så började jag med plocka bort luftfiltret och mata den med startgas. På tredje försöket startade den, efter att ha kört startmotorn i 20-30 sekunder, men gick fruktansvärt dåligt och hade ingen tomgång. Dock så blev motorgången bättre och bättre och efter ett par minuter så gick den normalt. Ungefär 40 liter bensin finns i tanken så det borde inte vara fel på pumpen som skickar bensin mellan tankhalvorna.

Funderingen som jag har är alltså om det är mer sannolikt med ett fel på tändningen (tändspole?) än bränslet eftersom den inte hoppade igång på en gång med startgasen? Tacksam för svar och idéer.

Mvh

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har du riktigt bränsletryck? Längst fram på fuelrailen har du en typ hjulventil. Om du trycker in pinnen i mitten ska det spruta ordentligt (med motorn avstängd också). Håll alltså för med en trasa eller dylikt så du inte får soppa i ögonen.

___

Min bil: Länk
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Hej Mattias,
Du hade möjligtvis inte bara flyttat bilen på gårdsplanen tidigare.
Jag har råkat ut för E39 som har tappat oljan i lyftarna när de bara startats för att byta sida på gatan vid datumparkering.
Gick motorn fortare på starten, i så fall är det bara att mala på starten tills den tar sig gärna med full gas så den inte surar för mycket.

Detta är mycket vanligare på vissa Volvo och VAG bilar, kallas i USA för "Lawn Mower Disease". Uppkommer när man backar ur garaget för att få ut gräsklipparen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.