AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.238

Poltergeist i bilen? - Radion hänger sig E39 -99

Ke
30
Kestrel
BMW 540 -99
Har jag fått hjärnblödning eller blivit fullkomligt oduglig när det gäller grundläggande kunskaper i hur en bilstereo fungerar?

Imorse skulle jag växla från CD till Radio. Radion var av någon anledning inställd på 101.2 (vilket innebär att man hör ett virvarr av kanaler och brus). Jag försökte scanna efter en ny bättre kanal och upptäckte att den vägrade lämna 101.2. När jag försökte byta tillbaka till CD hände ingenting. Provade då att gå över till TV, vilket förvisso fungerade bortsett från att radiobruset hade ersatt TV-ljudet. Provade att stänga av bilen och starta den igen (Ni vet som med Windows) - Fortfarande samma problem.

T.o.m. när bilen var avstängd brusade radion fortfarande. Normalt stänger stereon och alla dess funktioner av sig själv när jag släcker tändningen - Därav mina funderingar på om bilen är hemsökt.

Problemet löste sig till slut när jag släckte tändningen, plockade ut och satte i CD-växlarkasseten och startade bilen igen.

Vad jag inte förstår är hur radion kan få att andra funktioner att "hänga sig" (beträffande ljudet alltså). Någon som vet vad detta är för fel - Är det jag eller stereon som är dum?

All input uppskattas!

/Kestrel

Ps. Det har hänt en gång tidigare att CD-spelaren hängt sig, men det påverkade inga andra funktioner. Radion, TV och navigator fungerade som vanligt. Även den gången blev lösningen att stänga tändningen, plocka ut och sätta i CD-växlarkassetten och sätta igång bilen igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lossa minuspolen på batteriet en 15-20 minuter och sedan sätt tillbaka det. Kontrollmät även spänningen till det på en gång när du ändå håller på. Minuspol borta "startar om" Win-99 ver 5.40:) du kan även åkta till en BMWverkstad där dom med DIS(servicedator) kan läsa av felkoderna på stereon som lagras.
Asken
Ke
30
Kestrel
BMW 540 -99
Tack Asken, passar på att be BMW kolla felkoderna, skall ändå ta in bilen för ett oljebyte.

Lycka till med grävandet (för X5:an)
/Kestrel
Visa användare
133
ollie
120d -2007
även samma problem på min 540-97:a..
det räcker med att bara ta bort sen sätta dit minuspolen, behöver inte vänta 15-20 min...
du får gärna maila om du hittar några felkoder...

/ O
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enligt bilelektriker på BMW i Solna så finns det inga felkoder i stereon. Frågan dök upp i samband med ett fel som jag hade på min Professional-anläggning och efter en återstart av datorn utan resultat så återstod bara utbyte av tunern!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.