|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har beställt en ny F11 nyligen. Och valde då HiFi ljudet. Men har nu funderat på om man kanske skulle välja Harman Kardon istället... Vad är skillnaden? Är det stor skillnad på ljudet? Och vad är det som skiljer i ljudet? Nån som vet? | |
|
Hifi speaker system S676A med 12högtalare, 205w låter helt ok. Två stycken basar som ligger under stolarna fram, ger en torr rymlig men tunn bas. Duger gott för mig i min F10. Natt och dag mot original. Det ända problemet är att jag min ljudkälla (iphone) via 3,5pluggen ger ett svagt brus. Radion suger, dålig mottagning och besviken att inte bmw levererar dab orginal så man alltid kan ha bra mottagning och minst 100kbit/s. Lyssnade på att Hifi Pro system med 16 högtalare och 600w. Basen var även här rätt platt och låte hård (inte blöt) men jag tror det är avstämt med mening. Ljudet kändes dock lite mer lyft, som högtalarna satt i taket typ, vilket är bra! Även diskanten var tydligare. Detta hittade jag på forum: # Base system - 6 speakers # HiFi speaker system Business (S0676) HiFi speaker system # this is the Highline version AFAIK# with 12 speakers and digital amplifier (205 W amplifier power, multi channel capable). This system includes four tweeter (two in the mirror triangles, two in the rear) and four mid-range speaker (two in the front doors, two in the rear) and two central bass speaker (under the front seats) and a Centre tweeter and a Centre mid-range unit in the dashboard. Your benefits: Full transparent sound with powerful bass and brilliant highs; Perfect stereo image in all seats; Fuller sound at low volume; Speed independent sound quallity. # HiFi speaker system Professional (S0677) # this is the version on the 535 # This high-end speaker system with DIRAC signal processing and surround mode includes 16 speakers and a digital amplifier (600 W amplifier power, multi channel capable). Compared to the HiFi speaker system, better optimised Central and tweeter with aluminium membranes leading to a significantly more sophisticated sound. The harmoniously applied spatial sound is created by the addition two in dashboard center speakers for high and mid-frequencies. Your benefits: Digital audio signal processing for processing of 2-channel stereo signals; Excellent sound, expressive bass and brilliant transfer of high-frequency range; Perfect surround sound on all seats from stereo signals; More powerful of sound at low volume; Speed independent sound quality. |
|
|
Förlåt, Harman Kardon s0688 och Professional s0677 är inte samma men otroligt lika på "pappret" Harman Kardon® Surround Sound Audio System with vehicle-specific equalizing and powerful 600-watt amplifier; the 16-speaker system includes 6 tweeters, 4 midrange speakers located in the door panels and 2 midrange speakers located under the rear shelf space, 2 bass speakers located under the front seats, 1 midrange center channel speaker and 1 tweeter located in the instrument cluster (not available with Bang & Olufsen® High-End Surround Sound System. |
|
|
Jag har 677 i min gamla F11 och det sitter två högtalare i taket bak, jag är ingen speciellt ljudkunnig person men jag tycker det låter riktigt bra men som vanligt är det mycket beroende av ljudkällan, tycker det är konstigt att vissa lägger tiotusentals kronor på fina ljudanläggningar och sedan bara spelar kassa mp3 i 128 kBit/s... Eller också är det bara jag som är gammal och grinig. (Nej jag har inga vinylskivor kvar...) |
|
|
Jämfört med Volvos lite bättre system så är framförallt basen väldigt dålig i samtliga system, men den är klart bättre i Harman systemet. Gillar du att lyssna på musik med tryck i så är det enda alternativet. |
|
|
Så ni tycker det är stor skillnad på dom alltså? Känns ju som att man ska lägga till dom 5k för att få den uppgraderingen. Har HiFi idag i min F31. Och det är bra ljud tycker jag. Men man kan inte spela så högt för då tycker jag att det slår igenom lite. Klarar HK ljudet mer påfrestning utan att låta illa eller? |
|
| Hk systemet klarar lite högre ljud och har bättre tryck överallt kan man säga. Har du pengarna Cralle så är 5700kr väl investerade pengar. Se då till att du har en bra ljudkälla bara! | |
| Hade själv samma fundering, beställde till slut med HK 688, jag är mkt nöjd. Kan inte jämföra med 677 men jämfört med std uppgradering så är det stor skillnad tycker jag. Ljudet är mkt fylligare och har klart bättre tryck! | |
|
Ja det blir knappt 100:- upp i leasing kostnad i månaden. Så känns absolut värt det ;-) |
|
|
Jag har HiFi Professional i min nuvarande F11. Ljudet är ok men inte mer än så om man är musikintresserad. Jag har valt HK till min nya F11 och har fått uppfattningen på diverse forum att BMW har förbättrat ljudet jämfört med Professional. Jag hade en lånebil häromdagen med det vanliga HiFi-systemet och det kändes väldigt tunt. Jag har hört mycket positiva kommentarer om B&O-systemet men prislappen är ju väl saftig. |
|
|
HK-ljudet är riktigt bra! Jag hade det svindyra Individual-systemet i min E61:a och var lite osäker om det hälften så dyra HK-ljudet skulle vara bra nog (B&O gick bort eftersom det är lite väl dyrt). Efter att ha spelat in det under en månad så kan jag konstatera att det låter helt ok. Det är i och för sig avstämt för lite mer "mogen" publik, så basen är ok men inte så påfallande. Bra renhet i mellanregistret. Ok diskant. Bra närvaro i rösterna. Då jag numera mest kör komprimerat ljud så tycker jag att det är så bra det kan bli. Saknar möjligheten till att spela flac-filer, dock... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Narvselius: är du säker på att du inte kan spela flac? Kolla den här tråden: Länk |
|
|
Huh?!? Har de lagt till detta i tysthet i samband med LCI:n månne? Wu-huuu! Tack Gorban, och mild kritik till mig själv för att jag var för lat för att googla i ämnet. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag skrev i någon annan tråd att när jag gjorde samma jämförelse när jag köpte X3:an så tyckte jag inte att skillnaden var speciellt stor, men vid samma jämförelse nu i F11 så upplevde jag skillnaden som betydligt större. Tydligen kan skillnaden mellan ett inspelat och nytt system vara ganska stor. Med tanke på prissänkningen på HK-systemet så var det inte så mycket att fundera på. Däremot så är det väl skamligt att HiFI-ljudet inte är standard i dessa bilar. |
|
|
Högtalare som är van vid att höra varje dag till jobbet "låter" bra tycker många. Men man brukar inte reagera förrän man hör något annat som låter bättre Ska man veta vilket som är bra eller inte så måste man göra en A-B jämförelse. Den personen som hade min BMW innan tyckte också " Det låter bra " Men han höll på att trilla ur stolen när han lyssnade på dom högtalare jag hade satt in i stället...ett par ganska billiga DLS högtalare gjorde susen.. |
|
|
En skillnad ingen nämnt är att Harman använder Logic 7 surround för att "förstora" ljudbilden. Går att slå på/av och då hör man den positiva skillnaden tydligt. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Tegel: Positiva skillanden till när det är påsalget eller av? Har aldrig förstått mig på det och enligt vissa trådar på bimmerpost så föredrar dom att ha det avstängt för bästa möjliga ljudupplevelse. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Jag föredrar när det är påslaget. Verkar göra ännu större skillnad i baksätet eftersom jag testat med barnen och de är eniga att det låter mycket bättre när logic7 är påslaget. Det verkar som att logic7 gör ljudet större och mer "demokratiskt": det låter lika bra oavsett var i bilen man sitter. /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.