AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.229

Vad betala för 318iT E46?

ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Funderar på att införskaffa en E46T som vinterbil, vill ha max 318 och minst M paket + läder = blir nog till att hitta en utomlands. Gillar denna Länk men 10k€ för en snart 10 år gammal E46?? 8 känns mer rimligt eller är jag ute och cyklar?
Som jämförelse så sålde jag min 318 -02 med 23600 mil på mätaren och utan M-paket, men rostfri för 41000 för ett par månader sedan!
Är inte svar på din fråga men en hint om värdet.

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Viktigaste på en sådan är välservad och uppgraderat kedjesträckare.
Motorerna har en svaghet och det är överkuggad kamkedja.
Rimligt pris beroende på miltal ligger mellan 40-50. Min renoverade har kostat mig ca 30.000 i rep ink motorbyte hamnade nånstans straxt under marknadsvärdet för normalbilen som Mickes ungefär.
Ska du sedan ha m paket + skinn och en lågmilad som i annonsen så är prisbilden nog inte helt fel även om det känns i överkant, hade bilen stått här i Sverige möjligen. Importkostnader tillkommer ju.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Varför max en 318? Känns lite som att gå över ån efter vatten, och för de pengarna får du en E91.
Huhh, överprisad, låt inte ett delikat yttre fånga dig, men visst kan du ha tur!
+ för Robert Lundbergs inlägg
+ för hasso.s inlägg, han omnämner ett motorbyte. - för "Motorerna har en svaghet..." Nej, flera, enligt mig, Googla BMW 318 N42 och du får tyvärr fler negativa träffar än du vill se "mackan 323ti".
Motorn bedömer jag tyvärr är i klass med M40, en av de sämre BMW tyvärr konstruerat. Nu sticker jag ut, men det står jag för, BMW enthusiast som jag är!
Här en köpesannons, har den köparen kanske också insett något?
Länk
Har själv ägt en 318i -02 och har mycket trista erfarenheter av den motorn.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Instämmer med Robert och SL.

Köp en E91 istället.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Max 318 för att den används till att pendla 6 mil om dagen....

Jag har haft samma motor tidigare i en E46 318ti - fick byta kamaxelsensor annars inget strul. Körde förvisso bara ett år med den.

Jag gillar E46 men kanske skall man rikta in sig på en E91 istället. Eller behålla befintlig Mercedes eller köpa en C klass kombi eller....

//rådvill
Du har alldeles för höga krav på en 318. Det är en ekonomimodell så M-pkt o skinn är ovanligt. Hade nöjt mig med en som har lifestyle paketet, där får du sportstolar i halvskinn och livets nödtorft :-)
Inte sett denna på blocket? Länk

Varför ska du ha läder om du ska ha den som vinterbil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.