|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
skanna in , kör ocr, och google translate så har du bra koll på vad som står. |
|
Böter på €1750 dvs lite drygt 16.000 kr för att en bokstav på regskylten var oläsbar låter otroligt dyrt och det känns som att TS åkte på en saftig blåsning. |
|
|
Franska myndigheter får enligt franska lag inte uttala sig på annat än franska och franska är ett godkänt EU-språk såväl som svenska Det är ditt ansvar att översätta det till svenska Engelska är ett språk som hatas av stora delar av frankrike och att få en fransk myndighet att utfärda ett officiellt dokument på franska kan du bara drömma om. Då vet du inget om fransmän Inte ens i Tyskland får du något sådan papper på annat är på tyska ! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Tallviking, ang tyskland har du fel. De utfärdar på andra språk. Tror du mig inte kan jag lägga ut en kopia på det jag fått. Edit: Här kan du se : Länk |
|
Jag blev fotad av en fartkamera i Holland i somras. Fick papper hem på holländska efter 1,5 månad ca. Var dock rätt humana böter på typ 30 Euro så jag betalade. Orkade inte undersöka saken mer då jag förmodar att hyrbilsbolaget i Holland förmodligen krävt mig på pengarna annars. |
|
![]() 2.226 530d G31
jag har en del också. vi får se om jag får en från tyskland nu när jag blev fotad på en 30 sträcka. i Hyrbil. Ska bli spännande se :) |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Franska invånare är ökända för att kategoriskt vägra tala andra språk än franska. Detta brukar gärna kombineras med att vara mycket otrevliga. Jag har vid ett par tillfällen märkt att även om personen kan engelska så används inte det - även om de ser att jag inte förstår ett ord vad som sägs. Fast vid ett tillfälle insåg personen att hon skulle gå miste om pengar och då plöstligt började engelskan flöda utan problem! Skall dock tilläggas att det finns många undantag. Men tyvärr så finns det då denna grupp i Frankrike som förstör ryktet för de andra (som det brukar vara). Fast i Frankrike är denna grupp som förstör ryktet ovanligt stor :-) Frankrike är ett land jag numera undviker till varje pris! Vill inte ens mellanlanda där! Vart vill jag komma? Jo, att om jag ska köra för fort så gör jag det hellre i något annat europeiskt land! |
|
Merparten av fransmännen har inte lärt sig engelska i skolan så det är föga förvånande att dom inte gärna vill prata engelska eller nåt annat språk dom inte behärskar. Det man oftast lär sig först är att förstå sen att tala så det är inte heller förvånande att personen faktiskt förstår men inte behärskar att svara. Det finns faktiskt ganska många svenskar som inte heller känner sig komfortabla med att prata engelska. Hur många här är det som läst franska i skolan men som inte vill försöka prata franska i Frankrike? Tycker påhoppen på fransmän är ganska omotiverade! Niklas Fransosen |
|
|
Jag tycker inte de är dåliga på att prata engelska. Har varit i Frankrike ganska mycket. De yngre är ofta duktiga på engelska. I Paris upplever jag de varken som otrevliga eller ovilliga att prata engelska. |
|
![]() 2.226 530d G31
Problemet är ju att man i många länder dubbar filmer. Då får man ju ingen kontakt alls med engelska. Själv valde jag tyska i skolan, och är glad för det. Idag får jag jämt beröm över min tyska när jag är där, då jag pratar det rätt bra. Och englska kan jag tacka alla filmer för när jag var liten. :) Ska jag lära mig mer av något språk, är det spanskan.. |
| Av ren nyfikenhet så undrar jag om ni som har blivit fotade i utlandet och sedan fått brev hem med böter, har det då varit med ett foto i brevet också? Annars vore det hur enkelt som helst att scamma på detta tillvägagångssätt. | |
| Fick en bot i Australien. Inget foto. Bara texthandling. Kunde lösa ut fotot mot en avgift som ett reseminne:) | |
|
Blev fotad i Frankrike för en vecka sedan i hyrbil på vägen från Chamonix. Bilen var hyrd i Schweiz i mitt namn med mig som enda chaufför, men en polare körde :) Tror ni det kommer hem en böter? Ska bli intressant, det krävs ändå en hyffsad utredning för att skicka ut den bötern... |
|
|
Inte om det är hyrestagaren som är ansvarig för böterna. Det är långt ifrån självklart att det är föraransvar som det är i Sverige. ------- //Lövet |
|
|
Blev fotad för några år sedan i Danmark av en civil skåpbil (61 på 50 sträcka). Kostade 300DKK. Det tog närapå 4 månader innan den hamnade i brevlådan. Den innehöll ett foto på mig i bilen samt en kopia på mitt passfoto. Sedan fick jag ett telefonnummer till min lokala Polismyndigheten i Sverige dit jag skulle ringa och erkänna. Eftersom det var en struntsumma valde jag att erkänna och betala - det var billigt då man knappt kan får en P-bot för den låga summan. Dock är det ganska anmärkningsvärt hur mycket energi myndigheter kan lägga på att dra in relativt små böter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.