|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla AP medlemmar ! Det är så att jag och några polare körde Modball 2011 ! Vi blev tagna i en kraftig kontroll i Frankrike, Detta för att en bokstav på reg skylten vart oläsbar. Fick då 1750€ i böter och vart tvungen att betala dem på plats ! Vilket gjordes ! Tolken som kom sa att detta kommer upp i rätten och om jag ville överklaga skulle jag ordna en advokat eller medverka själv. Eller bara bita i det sura äpplet och acceptera ! Jag körde på nr 2 ! För hon sa att det ej kan bli högre straff. NU efter 2,5 år så skickas det hem en böter/dom ifrån Frankrike på 1930€ som dem vill jag skall betala så fort som möjligt vilket jag INTE tänker göra. Mina frågor: Kan jag skita i breven och bara riva dem ? Har dem rätt att kräva mig på mer pengar dessutom ÄNNU mer än plats bötern på 1750 ? Jag menar då är vi uppe i över 30 000kr i böter !! Om man skall kontakta någon i Frankrike för att få redan på vad fan som hänt, vem skall man ringa eventuellt maila för att få vettiga svar ? Tack på förhand !! | |
|
Förstår jag dig rätt så betalade du 1750€ på plats ? Jag hade rivit brevet.. Tror knappast dom begär dig utlämnad för en trafikförseelse hehe |
|
| Du fick väl kvitto? | |
|
Riv INTE brevet innan du fått mer klarhet i vad som gäller. Översätt brevet i Google Translate (om det är mycket text kan man t.ex. fotografera/scanna texten, läsa in den automatiskt med OCR och klistra in texten i Google Translate). Jag hittade en lista (inte officiell) och enligt den ger oläsliga skyltar inte böter i den storleksordningen du anger. Länk Kanske de klassade förseelsen som falskskyltning eller så finns det fler förseelser än registreringsskylten. Det är den typ av detaljer du måste känna till. När du är mer påläst och eventuellt kommit fram till att du anser att boten utfärdats på felaktiga grunder får du försöka kontakta utfärdande myndighet genom t.ex. telefon och hoppas på att du kan göra dig förstådd. Innan kontakt med franska myndigheter eller betalning av boten kan kanske vara värt att kontakta svenska ambassaden i Frankrike och snällt fråga om hjälp/instruktioner. Länk Eftersom det rör sig om en förhållandevis stor summa är det troligt att de franska myndigheterna begär verkställande genom kronofogden i Sverige vid utebliven betalning. |
|
|
Alexanderl ! Tack för länken :) Sjukt att driving with false registration är så kraftig men att köra utan plåtar eller oläslig skylt bara är 135€ ?? Dessutom vart det faktiskt inte vi som tejpade över utan någon annan på rallyt så fick en kraftig chock när allt hände ! |
|
| Skicka 1930€ i grodlår till de. | |
|
Jag skulle bara bestrida. Kronofogden får inte driva in skulder som inte är fastställda utan det enda de kan göra då är att lämna över ärendet till Tingsrätt. Har du otur får du möta franska staten i en tingsrätt nära dig men mer sannolikt är att de inte kommer driva ärendet. ------- //Lövet |
|
|
Jag råkade ut för en liknande sak 2005. Fortkörning norr om Paris, betalar böter på plats, 750 EUR. Får kvitto. Efter ett tag får jag påminnelse från franska polisen på beloppet plus avgift. Ringer upp dem. De ber mig riva den. Efter ett par månader ännu ett brev, denna gång från Justitiedepartementet i Paris. Böter plus ännu högre avgift. De ber mig skicka in kvitto REK. Jag struntar i detta. Inga fler brev och jag har varit i Frankrike flera gånger sedan 2005. /M Mina bilar: Länk |
|
|
andreas_lofgren: Ditt påstående är inte korrekt eftersom det inom EU finns avtal om ömsesidigt erkännande av bland annat trafikböter och dessa bestämmelser har implementerats i både Frankrike och Sverige. Teoretiskt hade franska myndigheter kunnat vända sig till en svensk tingsrätt som du beskriver ovan, men det är mindre troligt att så skulle ske när det finns gemensamma bestämmelser som underlättar verkställande av t.ex. trafikböter. "Rådets rambeslut 2005/214/RIF av den 24 februari 2005 om tillämpning av principen om ömsesidigt erkännande på bötesstraff, EUT 2005 L 76". "Lag (2009:1427) om erkännande och verkställighet av bötesstraff inom Europeiska unionen" Länk Eddie_125i: Om jag hade varit i din position hade jag läst på lite om de franska bestämmelserna och översatt dokumenten myndigheterna skickat (för att kunna försvara mig vid eventuell verkställighet i Sverige). Jag hade sparat alla dokument och utskrifter i en pärm och därefter hade jag antagligen förblivit passiv och hoppats på att de franska myndigheterna inte begär verkställighet av Kronofogden. Till sist är det viktigt att komma ihåg att obetalda böter kan ställa till med besvär för dig när du återigen besöker landet de utfärdats i. |
|
| Utan att orka sätt in mig i ärendet låter det som att fransoserna har missat att du redan betalat och därför nu kräver dig på bötesbelopp + ränta? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ytterligare en polis någonstans som fick en gyllene vecka. Kom ihåg att korruptionen i många andra länder ter sig tydligare och med mer öppenhet än i lilla Svedala. Själv när jag drabbades så tvärvägrade jag och bad att få tala med polismannens befäl så att denne skulle kunde guida mig till stationen så vi kunde reda ut vad saken gällde. Jag fick åka därifrån med mina pengar på fickan. |
|
Tänkte höra om det finns någon med ytterligare erfarenheter om detta. Jag har fått brev från frankrike för ca 4 mån sedan, förstår inget förutom något om km/h och Euro så jag antar att det är en böter. Idag fick jag ett liknande brev fast rekomenderat. Är man skyldig att förstå / eller att översätta alla utländska brev man får hem? Min plan är att vänta och se om någon svensk myndighet kommer med någon böter för fransmännens räkning. som sagt erfarenheter / synpunkter någon? |
|
|
Vilket belopp är böteslappen på samt hur mycket över gällande hastighet körde du? Mvh/ Niclas |
|
| Riv skiten bara, dom kan inte göra något skit. | |
|
En kollega till mig fick ett brev hem skrivet på tyska gällande fortkörningsböter i Tyskland (tagit med kamera). Han skickade tillbaka ett brev skrivit på svenska där han frågade vad detta var och sedan dess har det varit tyst. Detta var nu flera år sedan. Hur kan fransöserna vara så dumma att de skickar ut sådant här skrivet på franska!? Hur stor är sannolikheten att någon utomlands kan det språket. |
|
|
En kollega till mig fick ett brev hem skrivet på tyska gällande fortkörningsböter i Tyskland (tagit med kamera). Han skickade tillbaka ett brev skrivit på svenska där han frågade vad detta var och sedan dess har det varit tyst. Detta var nu flera år sedan. Hur kan fransöserna vara så dumma att de skickar ut sådant här skrivet på franska!? Hur stor är sannolikheten att någon utomlands kan det språket. |
|
| crli9194: Fransmännen är inte dumma, det är dock många andra som är det. T.ex. trådskaparen som betalat 1750€ på plats till fransk trafikpolis utan vidare. Och vad kostar det fransmännen att skicka några brev till Sverige? Ställ det i förhållande till hur många idioter som betalar av rädsla/viljan att "göra rätt för sig"? | |
|
Märkligt resonemang i tråden om att franska poliser skulle vara mutkolvar. Likadant att det skulle vara konstigt att franska myndigheter skriver till dig på franska, angående ett brott som begåtts i Frankrike. (Är nog bara i Sverige man kan förvänta sig gratis tolkning på sitt hemspråk oavsett vilken myndighet man pratar med..) Ta kontakt med en tolk som hjälper dig översätta brevet / ringa till polismyndigheten i Frankrike och red ut röran. Har du betalat på platsen har du väl ändå fått ett kvitto på betalningen eller kanske har ett vittne? Mest sannolikt är det väl så att dom missat att dom fått in pengarna och nu försöker driva in dom igen. |
|
| Jag menade inte att de skulle skriva till oss på svenska men på engelska. Franska språket är knappast något majoriteten i europa kan. Om de nu förväntar sig betalning eller ett svar tillbaka så lär de ju ha bättre odds på engelska. Något annat förväntar vi väl oss inte. | |
|
Fransoser har väl generellt aldrig vart det minsta intresserade av att kommunisera på engelska..? MVH Christofer |
|
| Betalades böterna kontant eller med kort? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.