|
|
|
|---|---|
|
Hej, har lite frågor runt swirl flaps.. Har varit inne o läst om det och vad dom kan orsaka, speciellt på E46 innan 2004. Så jag tänker är det verkligen värt och ta bort dom?. Fördelen är att du kan "sova i lugn och ro" som de skrev i ett brittisk forum, men finns det nackdelar bakom det ? Hur blir det med kraften i motorn ? Tilldelningen ? Eller vad som helst. (Okunnig inom motorer) precis hittat min passion, meka o pilla! Om det finns någon på detta forum som har gjort det, rekommenderar du det? Tack för svaren!! | |
| Jag hade isär det på min av annan anledning men de såg fina ut så jag struntade i att ta bort dem. Jobbet var dock inte så svårt utan det var bara rätt enkel demontering av insug osv innan man kom åt. | |
| Om du är det minsta orolig så lämna in bilen och byt - det är bättre att kosta på kanske 5000 kr nu än 25 000 när det hänt. Det var en 730d som havererade för en tid sedan, står i annan tråd tror jag på "Allmänt om BMW". | |
|
Hej Dunhill09! Det är jag som AlexanderK hänvisar till. Jag fick ett totalhaveri på min 730d -03 på grund av den, som jag anser, felaktiga konstruktionen av swirl flaps. Hade läst massor om problemet men tänkte att det drabbar inte mig. En begagnad motor + en LMM, den brändes sönder vid haveriet, kostade 30 000 kr. Till det kommer arbetskostnaden för motorbytet med filter, oljor, ny gas i AC:n mm på 20 000 kr. För 50 000 kr kan man göra mycket roligt! Den nya motorn fick naturligtvis swirl flapsen bortmonterade och täcklock monterade. Beställde locken från England för kaffepengar. Hur går bilen nu? Jo, bra. Den skillnad som jag märker är att den bullrar lite mera vid acceleration och går lite råare på tomgång. Den känns också lite varvvilligare. Jag har mätt bränsleförbrukningen men märker ingen skillnad mot den gamla motorn. Läste på några tyska och engelska sidor att man kan mappa om motorn för de nya förutsättningar som motorn får utan spjäll. Jag rekommenderar ALLA att montera bort spjällen innan något händer. Kan även tänka mig att när det blir dags att sälja bilen, så är det ett stort plus om spjällen är borta. A A |
|
|
Men hur blir det med luftintaget? Tar du bort dom så kommer det vara öppet med luftintag helatiden ingen tilldelning längre.. Finns det några nackdelar bakom det? Förutom att det bullrar lite mer, det kan man leva med än ett haveri! Det jag tänker på är att de finns där för en anlednig, och tar man bort dom då hur blir det.. Eller är det bara en annan onödig tillverkning i motorn. |
|
|
Hej! De flesta dieselmotorer har inte flaps. Som jag förstått gör flapsen att motorn går lite lugnare på låga varv samt när den är kall och kanske, min bedömning, lite tystare. I övrigt gör de ingenting. Om jag någon gång byter bil till en som har motor med flaps, kommer jag att villkora att få öppna insuget och kontrollera att alla flaps sitter kvar. Min gamla motor hade sugit i sig tre flaps, men det var först vid det tredje som motorn havererade. A A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.