|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ett par månader letat efter en 535d E61, antingen en välutrustad "pre lci" eller en finare lci med normalare utr. Krav jag har är Svart, Shadowline, M-paket, Komfort stolar. Gärna med Heads-up, Panorama taklucka, Drag, Dieselvärmare, Pro hifi eller bättre Nu har jag kanske hittat min bil, jag har "bokat" bilen med handpenning och åker upp på lördag för att titta och förhoppningsvis köpa bilen. Jag har varit i kontakt med säljaren ett par gånger under dagen och han verkar seriös och jag får ett bra och ärligt intryck. Det jag vet i dag som inte framkommer av annonsen: +Kompressor bytt +Ägaren är pedant och bilentusiast. +Ringt tidigare ägare som varit mycket nöjd med bilen (ägde den 6 år) -Ägaren har bara ägt bilen 3 månader, kan han hittat dyra fel? (anledning till försäljning ska enligt säljaren vara nytt jobb i Norge där han ska sälja bilen och lägenheten i Sverige) -Momentomvandlaren ej bytt, vanliga problemet med varierande varvtal vid jämn fart -partikelfilter ej bytt -Felkod på PDC (ägaren säger att endast en givare behöver bytas?) -Bagageluckan går inte "stänga" med knappen, man måste stänga den med handkraft. -Ej besiktigad i år /sista dag 2013-10-30 ? Går det att eftermontera in så man får Bluetooth-funktion i stereon? ? Träpanel "rims/listerna" ska bort, vart hittar jag hela nya kitt med borstad alu/pris? ? Båda turbona bytta? vad kan detta bero på? ? Någon som har möjlighet att kolla om dom hittar nått mysko på bilens VIN WBANJ91030B775075 Då det är min första BMW så hoppas jag ni kan ge ett utlåtande på vad ni tycker. Är det rätt pris? Saknar ni någon utrustning? Ser något mysko ut? etc Blocket annonsen: Länk VIN WBANJ91030B775075 Type code NJ91 Type 535D (EUR) E series E61 () Series 5 Type TOUR Steering LL Doors 5 Engine M57X Displacement 3.00 Power 200 Drive HECK Transmission AUT Colour CARBONSCHWARZ METALLIC (416) Upholstery LEDER NASCA SCHWARZ (U6SW) Prod.date 2004-11-10 S205A Automatic transmission S217A Active steering S226A Sports suspension settings S261A Side airbags for rear passengers S2NPA BMW alloy wheel, M double spoke 135 S302A Alarm system S316A automatic trunk lid mechanism P337A M Sports package S386A Roof railing S402A Electric panoramic roof S423A Floor mats, velours S428A Warning triangle and first aid kit S430A Interior/outside mirror with auto dip S431A Interior mirror with automatic-dip S438A Fine wood trim S441A Smoker package S442A Cup holder S453A Climatised fornt seats S456A Comfort seat with memory S464A Ski bag S496A Seat heating, rear S502A Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) S522A Xenon Light S524A Adaptive Headlights S536A Auxiliary heating S563A Light package S601A TV function S605A Telematics preparation S607A Preparation, Teleservice S609A Navigation system Professional S610A Head-up display S612A BMW Assist S613A Internet-based services S616A BMW Online S620A Voice control S638A Car telephone Professional S672A CD changer for 6 CDs S677A HiFi System Professional DSP S698A Area-Code 2 for DVD S710A M leather steering wheel S715A M Aerodynamics package S760A High gloss shadow line S761A Individual sunshade glazing S775A Headlining anthracite L801A NATIONAL VERSION GERMANY S863A Retailer Directory Europe S879A On-board vehicle literature German S8SAA Navigation access request,country-spec. S8SBA Telematics access request,country-spec. S8SCA Telematics access request,country-spec. S8SPA Control unit COP S534A Automatic air conditioning S540A Cruise control S548A Kilometer-calibrated speedometer S785A White direction indicator lights S851A Language version German | |
|
Ingen som har något alls att säga? Minsta lilla kan vara till hjälp! Här kommer en mängd med bilder! Länk |
|
| Snart 10 år gammal BMW med 20 000 mil för 149 000:- låter inte direkt som någon kanonaffär. Vad ligger skatten på iom att det inte är någon LCI? | |
|
Lugn i bussen... Det är ett aktivt forum, men kanske inte så att man kan posta något direkt när man går och lägger sig och har tio svar nästa morgon. Det är ju framåt kvällen igen som jag antar att de flesta är aktiva. Den har ju gått 22000 mil och behöver inte vara slut för det, men jag tror nog du ska ha kalkylerat med att en hel del behöver bytas om det inte nyligen gjorts. På en bil som gått såhär långt hade jag inte velat köpt den innan besiktning. Många vill sälja nybesiktat för att stilla köparens ro, och det vet det flesta om. Försöker man då sälja strax innan besiktning så funderar i alla fall jag lite kring det. |
|
|
Tack Danielb för svar, skatten är 6000kr Tittade du på bilderna och utrustningen innan du svarade eller gick du på mil/år/pris enbart? |
|
| Jag tittade på bilderna, svarta njurar, sänkt och de där fälgarna gav mig direkt en liten avsmak. Sedan var väl bilderna ingen höjdare heller, mörka tagna med mobilkamera. Men har du koll på allting och prutat duktigt så kan du väl ha en trevlig vagn. Men några 149k skulle jag inte betala, speciellt inte som F11 snart börjar närma sig 200k. Inte samma utrustning och motor då men ändå... | |
|
Spontanreaktionen på att sälja bilen efter tre månader känns inte bra. Visst kan han fått jobberbjudande All of a sudden, men mitt kritiska öga blir tveksam. Få köper bil i samma veva som man söker jobb i andra länder. Men vem vet, han kanske blivit head-huntad och inte kunde säga nej. Magkänslan är ofta en god indikator, har du fått bra intryck i dina kontakt med säljaren så behöver inte min oro vara befogad. |
|
|
Grelle tack för svar: Vad säger du om jag lyckas få den besiktigar på lördag och kommer ner till 140 om den får blankt papper? Ps. ringde Bmw och den är fullservad fram till i dag på bmw, inget annat som stack ut sa dom. Danielb: Fälgarna är inte mitt första val heller, men man måste ändå räkna med att de är värda ca 10k? (de går ju sälja/byta) Svarta njurar har jag själv inget emot på en shadowline, men är ju smaksak. Ang F11 bör man ju jämföra samma modell och utrustning för att det ska bli relevant. Jag skulle tro att en LCE e61 med 15 000 mil och samma utrustning/skick skulle hamna på 250 innan prut? Detta måste väl räknas som ovanligt bra utrustad? S402A Electric panoramic roof S677A HiFi System Professional DSP S536A Auxiliary heating S453A Climatised fornt seats S456A Comfort seat with memory S496A Seat heating, rear S609A Navigation system Professional S601A TV function S610A Head-up display + all utseende med M, svart innertak, ljuspaket etc. |
|
|
Är väl nästan bara komfortstolarna och till viss del panorama som är någonting att ha i den där listan. 10 år gammal navigator, hur kul är det? Kolla funktionen på panoraman, verkar vara ett (till) sorgebarn på e61. Håller väl med till viss del att det inte går att jämföra en mindre utrustad F11 med nästan maxad e61. Men jag hade personligen gått på en F11 om pengarna och milen nästan var samma, utan tvekan. Men kan du pruta en del på priset så blir ju steget upp till F11 inte aktuellt prismässigt. |
|
| Mats Landh: tack för inputen, jag håller helt med dig. Det oroar mig men blir väl omöjligt att få reda på sanningen förres 1år efter köp antar jag. besiktning och ordentlig genomgång/provkörning borde väl reda ut det mesta antar jag, | |
|
danielb: Navigatorn går väl uppdatera till 2013/2014 hoppas jag? Dieselvärmare är väl väldigt vettigt i Sverige? Största ljudet om man är musikintresserad som jag väger en del med. Billigaste F11 535d på blocket 359 000:- , men jag förstår hur du tänker. släng på 50k och köp en f11 520d 15.000 mil med standard utrustning. |
|
| Lite så jag tänker. | |
|
Fälgarna ser jag inga problem med, de är ju original till E60/E61. Samma modell finns till E65 men då är de 21". När det gäller flytt till Norge så handlar det ju om att han är norrman och ska flytta tillbaka. Även om man kan tycka att vem köper en bil och sedan ganska snart väljer att flytta till ett annat land så är ju det ofta både enklare och snabbare att flytta tillbaka till hemlandet än att flytta ut till ett annat land. Välutrustad bil och jag kan tycka att det är mer än bara komfortstolarna som är något att ha. Visst är navigatorn inte den senaste men med kartor från 2013 gör den utan vidare sitt jobb och dessutom har du info från denna i Head-Up display. Dieslevärmare är alltid trevligt speciellt vid den årstid som är på väg och ventilerade stolar uppskattar man på sommaren. Samtidigt är det ju så att mycket utrustning på en äldre bil kan generera en del merkostnader då saker inte håller i all evighet. Dessutom gör ju 22' mil att en del slitdelar kan vara på gång att behöva bytas. En ordentlig genomgång av bilen tryggar ju köpet en del. ___ //Ulf |
|
| Missade det där med att navigatorn gick att uppgradera, skyller på okunskap. | |
| Min har gått strax över 22000 och går riktigt fint. Inte riktigt F11/nybilskänsla men ändå tight och bra komfort men miltalet finns där. Att tänka på är att mitt DPF byttes precis innan 20000mil (strax innan mitt köp :-)). Gammal Navi på min med men den gör sitt jobb bra, mkt bättre än via mobilen... För det mesta har jag ändå skärmen helt släckt. Med LCI kom ju lägre skatt OCH den nya vxl-knoppen. Den gör att hela bilen känns mkt nyare. Personligen hade jag kollat på LCI och skippat lite lull-lull, bl.a m-sport. 5-serien är och förblir komfort-familjebil. Min har std 18" och shadowline, "tråksilver m svart skinn" men den är snygg, clean och håller stilen fortfarande. | |
| Ang ljudet så har jag ett MB Quart 200.3BMW som liger och väntar på montering. Det + ett lagom stort 4kanals steg räknar (hoppas) jag med att möta S677A. | |
|
Visst bilen har gått långt och egentligen är det mycket pengar med tanke på miltalet. Men att jämföra en F11 snik variant tycker inte jag är rättvisst. Samtidigt så sjunker en F11 betydligt mer i pris än en E61. Ju nyare bilen är och ju mindre den gått ju mer kostar den tyvärr i värdeminskning. Visst kan den gå i sönder när den har den åldern och milen men samtidigt blir det nog ändå billigare än att köpa en nyare som förmodligen inte har så mycket som behöver bytas på ett tag. |
|
|
Kris, om man har en M3:a och en 997 i garaget så kan jag förstå att du upplever det som vilket som om den har M-paket eller inte. Men för majoriten av köparna som inte har dylika andra och tredjevagnar så kan M-paketet vara skillnaden mellan "vill ha" och helt vanlig kombi... |
|
|
Grelle, jag förstår vad du menar och jag är egentligen en "m-sport-junkie" men det var just det jag försökte få fram. På parkering här på jobbet står nästan bara "vanliga" kombi, Passat, V70, Mondeo, Kia Ceed osv och jag tycker min standard E61 skiljer sig från mängden, även om den inte har m-sport. Men visst, ibland kommer en CarbonSchwarz 535 m-sport E61 och den är såklart tuffare och snyggare. Även ibland står en CarbonSchwarz F11 535 m-sport, då blir man sugen men då får hela vagnparken bytas in.... |
|
| Jag håller med kris, en lci kommer kännas fräsch lite längre. Även utan m-sport. Hade satsat på en som inte är sänkt och trimmad med så mycket lull lull på insidan som möjligt. Superskön bil annars! | |
|
Tycker den verkar dyr, den skall nog under 130k tycker jag. Hellre lägg en 50k till och hitta en facelift ex. Länk Alt. hämta från Tyskland Länk Länk Länk Länk Länk ( F11 Länk ) Mvh Ubbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.