|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada. Jag har ett problem med automaten på min 540ia. Backen blev sämre och sämre och nu nästan obefintlig.Om jag står plant så kanske den börjar driva bakåt efter 15 sekunder, men orkar inget. Jag kollade på en utbyteslåda från STM i Stenungsund men dom skulle ha 28k för en lös renoverad låda så det blir inget med det. Jag har kollat många forum och trådar men har inte hittat någon som har haft samma problem. Jag har bara kört 40 mil med bilen då jag fick hem den trasig. Men den växlar som det ska fram på alla växlar, både i automat och i steptronic. Jag har inte kollat oljan i lådan men är det någon guru här som har några heta tips? | |
| Verkar tyvärr inte helt ovanligt Länk | |
| Okej tack så mycket. Någon som vet om det går att byta låda utan att ta ur hela motor paketet eller vilket som är enklast? | |
|
Gör en sökning på " plastkulor" där hittar du en bra länk med bilder hur du byter den slitna plastkulan. Jag hade en 530iA med samma fel för ett antal år sen. Kulan och packningar finns att köpa som sats på nätet! Tog ca en dag att fixa första gången. Man river bara ventilpaketet för att komma åt kulan. Kravet för att få det bra stavas noggrannhet! Ciao L |
|
|
Hasso kallar han sig som har gjort länken. I Burträsk ligger firman som säljer reservdelssatsen. Ciao L |
|
| Hej tack för svar. Glömde nämna att lådan är en zf5hp24, pratade med en firma som sålde satser (hittade numret i en tråd här) men dom sa att det inte finns några plastkulor i den lådan utan att det var 5hp30 som hade det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.