|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
@tobbe300 Förut var alla b reggade utryckningsfordon tvungna att ha dubbdäck (säger sig självt) även vissa c bilar kör på dubbat. I övrigt kan jag bara säga att jag endast kört på nokian sen jag testat conti michelin kumho goodyear gislaved dubbat och michelin,nokian även dubbfritt....Nokian speciellt hakka 7 som jag haft ett par vintrar nu har verkligen utmärkt sig ,och nej jag är ingen fanatiker av nokian men enligt mig finns det ingen anledning att köpa ngt annat sen dom visar år efter år att dom är ledande när det gäller RIKTIGT vinterväglag. Jag kan sträcka mig och säga att sportcontact från conti va bra men mkt högre vägljud än hakka 7 enligt mig. I år har jag köpt 2 nya uppsättningar hakka 8or som åker på folkvagnen och e61an med nöje,nu är de ju bara de där med att vänta på snön... Men till sist ett par riktigt bra däck räddar ingen som inte kör med insidan av huvudet så ta de lugnt så brukar de mesta ordna sig per automatik. |
|
| Hakka 7 fick inte särskilt bra betyg för ljudnivå i ViBilägares och Teknikens Världs test när jag köpte dem 2011 men de är riktigt bra och framförallt väldigt progressiva vilket jag tycker är viktigt. Dvs det finns en stor "gråzon" mellan grepp och förlorat grepp vilket gör att man har gott om tid att reagera och korrigera innan man blir passagerare bakom ratten. | |
|
Kör med dubb på Xdriven trots att jag mest åker kringfartsleder i Göteborg. |
|
|
ZORG: Om du skulle köpa nya dubbdäck idag skulle du satsa på Hakkapeliitta 7 eller 8 då? Om man tar med skillanden i pris i beräkningen, är det då värt att köpa 8 eller är sjuan i princip lika bra? |
|
|
Körde bakhjulsdrift och 18" friktionsdäck i Sälen förra veckan. Gick över förväntan! Hakka R2 är ett superbt däck, bara att tacka och bocka ingenjörerna i Finland. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
GustavNyström: när jag köpte mina dubbdäck 2011 tyckte däckhandlaren att Hakka 7 tror jag var omotiverat dyra så jag köpte "det näst bästa" Continental nånting.. och är jättenöjd med dom. Sedan tror jag att Hakka 7 har extra många dubb per däck. Det kan vara värt att fundera över om man inte har vinterväglag jämt. |
|
|
Dubben verkar sitta kvar väldigt bra i Hakka 7. Är nu inne på tredje säsongen och sladdar alltid friskt när tillfälle ges, "tyvärr" även ibland då det bara är kallt, men egentligen inte halt. :) Har inte tappat några dubb alls!! Men de ser ju ganska "skrapade" ut och sticker inte ut lika mycket längre. Dock verkar det nästan som att de trycks in i däcket om man kör mycket barmark (de blir också tystare), men om man ger sig ut o sladdar runt i snö så verkar de sticka ut mer!? Kanske bara inbillning, men bra däck är det hur som helst. |
|
|
Dubbade Hakka på MINIn, som är såld nu - BMWn har inga vinterdäck, än. Men det blir nya dubbade Hakka på originalfälg som en present till mig själv när höstmörkret faller på. :) Wilhelm Svenselius |
|
| Delorian: Inte då, hittills i vinter har 80-90% av dagarna inneburit bra grepp även på högre varvtal, varva ur på tvåan utan hjulspinn gjorde jag senast på vägen hem från Sälen i +2 grader nu i helgen! Är det halt så griper DSC in, inte hamnar man i diket... | |
| Du är välkommen att åka med utan DSC i minusgrader eller regn om du vill, inte kommer vi hamna i diket men kul kommer vi ha ;) | |
|
Den här vintern har dubben vart väldigt onödig känns det som. Mest regn. |
|
| Det blir kallt och snö igen tro mig. | |
| Alltid dubbfritt. På västkusten har vi inte mycket vinter och vi åker ner genom Tyskland varje vinter för att åka skidor i Österrike. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.