AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.371

vilka kör dubbfritt respektive dubbdäck i vinter

Sida 3 av 4
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Dubbade Nokian Hakka 7 på båda bilarna.

Kör i Skåne och kommer välja dubbat alltid.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
"...dubbarna lever inte länge med 400 hk / 500 nm om man vill använda bilen.." köper jag direkt som argument. Likaså att man ofta åker genom Tyskland eller att man ofta ligger och kör över 120-150 knyck. Och även om det inte gäller mig så finns det ju en del människor som "inte tål" dubbljudet mot asfalten. Fler bra argument finns säkert också!

Däremot köper jag aldrig argumentet "att jag kör försiktigt när det är halt" för risken är att man inte vet det "förrän det är för sent"!
Inte heller tycker jag att det är ett bra argument att "..det fungerade bra förra året med friktionsdäck..." för vem råkar ut för en olycka varje år.
Själv tycker jag dubbdäck är till nytta om dom räddar mig från en olycka var 5e eller var 10e år.

Personligen tycker jag att det är viktigare att man skaffar sig så mycket marginaler man bara kan på vintern då man ofta utnyttjar däckens maximala förmåga att svänga, bromsa osv. På sommaren och på asfalt händer det mig i princip aldrig att jag når dit oavsett vilka däck jag kör med. Möjligen undantaget vid regn.

Per L

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Dubbat givetvis!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430
pa
12
patjoh
328iA Touring -13
Kör på dubbade Nokian Hakka, av samma anledning som Per L; för det där tillfället när saltet fastnat i maskinen i 10 meter i en kurva eller fukt från en närbelägen sjö har lagt sig i en svacka och frusit. Det kanske aldrig händer att jag behöver dubbarna, precis som jag ännu aldrig behövt varken säkerhetsbältet eller airbags, men har jag tur/otur så kan de en dag rädda mig och andra från en olycka. Det är värt alla nackdelarna med råge.
400hk om man vill använda bilen är du uppe på de varvtalen när du får hk och moment så spelar det ingen roll vilka däck du har du kommer hamna i diket ändå.

Kör dubbat alla ggr ser ingen mening med att byta till däck om jag inte ska ha dubbat.
Det känns helt enkelt mycket bättre med dubbat på även här i sthlm så fryser slasket till iskana även om snön inte faller.
De få ggrna jag måste köra in på hornsgatan om året är en risk jag får ta.
Innan de inför förbud för dubbdäck så hoppas jag att de inför lag på vinterdäck på tung trafik, är det några som ska köra dubbfritt så är det dessa fordon istället för sommardäck.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Bor utanför Borås o kör dubbfritt.
Dom få gånger då det är is på gatan får man ta det lugnt.

Märkte att många som kör med dubb verkar tro att dom är superhjältar på vinter.... ;)

BMW - Beroende Med Wilja
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Är det inte tvärt om!? Det är de med odubbat som är superhjältarna. Jag tar det bara lite lugnt om det är is.

Jojo, för det känner man ju alltid innan. Hört talas om isfläckar?
Verdi
Argumentet om att man blir oförsiktig om man har dubb är så dumt att klockorna stannar. Då är väl ABS-bromsar, antispinn, antisladd osv också sånt som lockar till övermod?
Har alltid kännt att om jag ändå ska investera i nya vinterdäck så vill jag ha dubbat, trots att jag kör mest i stan. Som sagt så krävs det ju bara en isfläck och jag anser inte att jag blir oförsiktig. Ska beställa nya Hakkapiliitta inom kort!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Om dubbade vinterdäck ger upphov till oförsiktighet i trafiken så bör ju samma logik innebära att man generellt bör satsa på så dåliga däck som möjligt, gärna slitna sommardäck året runt så man verkligen motiveras att köra försiktigt...

/J.I
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Grabber, vi som kör dubbat är superhjältar. Bland annat ruggar vi upp körbanan så ni med odubbat överhuvudtaget kan ta er fram :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Dubbat givetvis!

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Dubbfritt centraleuropeiska
Jag kör också dubbfria centraleuropeiska däck på BMW'n - inga problem.
Med min andra bil, en Peg 206, är det lite värre med dubbfritt då bakvagnen gärna vill slingra sig när blir riktigt halt.

mvh/ Anders
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Kört dubbfritt Hakka R i tre vintrar, funkar perfekt. Beställde nya vinterhjul till den nya bilen som ska hämtas ut snart, det blev dubbfritt Hakka R2.

//Johan
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Svårt beslut. Ser ut som jag måste köpa nya däck då de hakka 7 jag hade en och en halv vinter på 740-n har för hög däckprofil. Känns alltid idiotiskt köra omkring på 95% barmark med dubbat, men det är ju det enda som duger i halka. Tittar nu på Hakka 7 och Hakka 8 med dubb. Hakka 8 är billigare, är det någon som vet varför? Håller eco-dubbarna i tre år?
beställde nya Hacka R2 (dubbfritt) och har precis satt på dem. ser lovande ut hitills. Bor i Uppsala.

Kaparn, om du väljer mellan hacka 7 eller 8, så välj definitivt 8, det är nyare och bättre än sin föregångare.

Mvh
//Ulf
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Någon som vet vad polis/ambulans/brandkår brukar använda? Eller är det olika?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Dubbfritt, centraleuropeiska Conti TS850. Körde med dom nya till Alperna i vintras. Förbluffande bra grepp även när det blev polerat, behövde aldrig sätta på snökedjor.

Calle

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vi får nog undanta de som inte kan köra bil från diskussionen, dvs dom som bara gasar eftersom de har dubbdäck, 4wd, abs, antispinn, antisladd osv. Dessa bilister hamnar i räcket i rondeller ändå - trots att det är god sikt och ett lager nysnö i rondellen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.