AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.369

vilka kör dubbfritt respektive dubbdäck i vinter

Sida 2 av 4
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Bor söder om Gbg och kör odubbat av kontinental typ och H-hastighetsindex. Vissa år har vi inte ens minusgrader och andra år rejält med snö men jag tycker de funkar bra. Sedan bilar vi till Österrike varje år och jag kan inte ha dubbla uppsättningar vinterhjul.
Har alltid kört dubbfritt. Kör mest i södra Sverige och där funkar det fint.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snabbinfo om dubbat/odubbat:

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nu snöar det i Stockholm..=)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Spännande att Continentals vinterdäck seglat upp och vunnit testet istället för den annars ständiga vinnaren Hakkapelitta.
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Har precis beställt nya vinterdäck, och det blev dubbat igen. Tveklöst.
Håller med Per L i hans resonemang.

Bor visserligen i Stockholm, söder om söder, men pendlar i arbetet allt från Uppsala och Eskilstuna, dock inte så ofta på Hornsgatan (dubbförbud råder på denna gata).

/Löfvenhamn

Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Dubbat.
Dec-mars. är det kallt/snöar innan/efter dess låter jag bilen stå.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det går inte att montera lite tidigare eller montera av lite senare vid behov i stället för att slippa ha bilen stående? :)
Verdi
Jag bor i Uppsala och kör dubbat. Beställt 18" Continental som ska läggas på nästa måndag.

Varför? Därför att alternativen är sämre.

Jag har dubbade för att ge mig själv så goda odds som möjligt i svåra undanmanöver-situationer på ALLA möjliga vinterväglag. Inklusive blankis. Inga andra vinterdäck är lika allround eller ens lika bra på is.

Ser dubbdäck som en livförsäkring helt enkelt. Handlar inte om framkomlighet, komfort, ekonomi, miljövänlighet osv. Allt det är sekundärt.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Bor i Uppsala och kör dubbat ej RFT, hade dubbfritt på RFT innan och de var helt livsfarliga. Det har säkert hänt en del sen dessa kan man hoppas(de var från 2008).
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju på (oförutsedd) blankis som olyckor sker, och det är exakt då dubb gör skillnad.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Dubbfria 235:or på 18" även denna vinter, gick fint förra. Kör dubbfritt framförallt för att 90-95% av vintern här i stockholm innebär asfalt utan snö eller is, och då är det mycket härligare utan dubb...man tar sig fram rätt bra ändå med diffbroms :)
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Dubbat på sambons Volvo c70, dubbfritt på xc90'in eftersom den är tung och fyrhjulsdriven. Maseratin har jag inga vinterhjul till eftersom den skulle jag aldrig ta ut i snön, likaså M5'an, men den har ett set helt nya 18" vinterhjul som legat i garaget i 7 år hehe.
Kanske skulle ta att sälja av dom eftersom förmodligen aldrig kommer att användas?

Fingerspitzgefühl.
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Har alltid haft dubbat tidigare, innan jag skaffade BMW. Kör nu dubbat på X3:an och odubbat centraleuropeiska rft på X6:an, Stockholm norrförort. Hade tidigare en 325dT med dubbat. Har uppfattningen att jag har bättre grepp på vinterväg med odubbat på X6:an än med dubbat på X3:an. Möjligen marginell fördel till dubb på våt is. På bar/våt väg ger dubbarna rejält sämre grepp i jämförelse.

Skulle jag skaffa vinterdäck till en tvåhjulsdriven bil skulle jag fundera på dubbar, annars inte.

Odubbade centraleuropeiska Nokian...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Kör dubbat (Nokian Hakka 8) av de tungt vägande skäl som bl.a Johan B och Verdi framför ovan. Bor i Stockholmsområdet och kör blandade vägsträckor...

/J.I
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
"...man tar sig fram rätt bra ändå med diffbroms..."
Att inte kunna ta sig fram har aldrig oroat mig speciellt mycket!

Att inte kunna stanna innan bilen/trädet etc framför mig oroar mig däremot!
Att inte upptäcka i tid att det plötsligt är glansis på vägen (missat salta, över bro, i skugga etc) är jag riktigt skraj för.

I vanliga förutsägbara situationer händer det ALDRIG olyckor.

Per L

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Per L: Så är det väl men å andra sidan kan man anpassa farten till underlag och däck, jag kör dubbfritt och kör extra försiktigt i vinterväglag på grund av det, speciellt då det finns risk för is. Körde dubbfritt + 18" + M5 upp till Vemdalen i vintras från Stockholm, stundtals på förfrusna vägar där det var neråt -23.5 minus och så länge man anpassar farten därefter så går det bra. Blir samma kombination denna vinter. Dubbdäck skulle aldrig fungera under majoriteten av vintersäsongen då det är torr eller blöt asfalt, dubbarna lever inte länge med 400 hk / 500 nm om man vill använda bilen!

Att kunna ta sig fram är en viktig faktor för mig. Körde 540i/6 e39 tidigare med bra 16" dubbdäck och den tog sig inte alls fram som min nuvarande bil, just pga avsaknad av diffbroms! Däremot så har ju såklart drivning ingenting med bromsförmåga att göra :-)

Ha en bra dag! :)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
I övrigt vill jag bara säga att DSC är en underbar uppfinning som med all säkerhet räddat många liv, speciellt i vinterväglag! Hjälper såklart inte i alla situationer såklart men i många vad gäller att bibehålla kontroll över fordonet, har hjälpt mig ett antal gånger i knepiga situationer.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Lite bilder från förra vintern:

Länk

Länk

Längtar till snö och kyla :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.