|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Fick inspiration av tidigare trådstart om vinterhjul..så vore kul att veta hur många BMW ägare som brukar sin bil i vinter med dubbdäck eller dubbfria däck? kan tänka mig att det skiljer beroende på om man bor i storstaden eller inte. I mitt egna fall så upplever jag dubbfria däck som total livsfarligt och odugliga ute på isiga och snöiga vägar där det inte är ständigt saltat. Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave | |
| Jag håller med. Lånar min frus bil ibland, hon har dubbar och det fäster mycket bättre tycker jag. Bor i norra Stockholm. | |
|
Kör dubbat trots att jag bor långt ner i söder och att vissa vintrar är långt ifrån vita. Temperaturen pendlar ofta kring 0 och det fryser snabbt på även på bar asfalt och då funkar dubbarna bäst. Sen är däckstommarna ofta lite stabilare än de nordiska dubbfria vilket gör att antispinnen inte blinkar konstant vid normal körning vilket har varit fallet med de nordiska dubbfria jag testat. De kontinentaleuropeiska är ju utmärkta så länge det inte är vinterväglag... Ska ju funka att köra upp till fjällen också. ___ //Ulf |
|
| Dubbfria runflat däck på min 520D, men den tar sig fram riktigt bra. | |
| I min familj kör vi dubbat på samtliga BMW av den anledningen att de biter bättre på is än dubbfritt - och det är först när det är is på vägen som det kan bli farligt och svårt att hantera. Sämre komfort och något sämre grepp vid slask/torr asfalt får man leva med tycker jag, det är iaf hanterbart! | |
|
Enligt min uppfattning passar dubbfria vinterdäck bäst i Norrland där man "vet" från dag till dag vilket väglag man kan förvänta sig. Och anpassa körstilen därefter. Söderut passar dubbat bäst då man aldrig riktigt vet om det är halt eller inte. Har själv upplevt att väglaget på 20 meter slog om från regnplaskigt höstväglag till fullständigt snorhalt för att man "glömt" att salta en sträcka på 5 km. Och förstås hände en mångbilskrock under denna sträcka. För tror man att det är bra fäste och det inte är det så är risken stor att man överraskas av halkan och att det då händer en olycka. Själv kör jag dubbat (bor utanför Gbg). Per L |
|
| Tvekade vid beställning av X3 men det blev dubb (igen) trots att det blev lite dyrare. | |
|
Södra Skåne - dubbfritt, speciellt då dessa greppar bättre än motsvarande dubbade när de blivit begagnade. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Har kört dubbfritt de senaste 10 åren, och utvecklingen har varit imponerande under dessa år. Med tanke på att allt fler gator, och snart städer, förbjuder dubbdäck så är det inte så mycket att tänka på. Nya däck, fyrhjulsdrift och använda insidan räcker långt. | |
| Dubbat, utan tvekan. | |
|
Dubbat. Jag måste dock säga att jag var imponerad på en caddy med 4-motion jag hade lite i vintras med sprillans dibbfria däck, den bet fan på allt. Ruskigt bra grepp, men det var nog kombon helt nya däck och fyrkrafset som gjorde det. |
|
|
Funderade lite men valde dubbfritt till slut. Förbud mot dubbdäck på vissa gator i Göteborg, förbud mot dubbdäck i Tyskland och avgift på dubbdäck i Oslo vägde till slut vågskålen mot dubbfritt, men det är förstås inte alla som behöver anpassa sig till de begränsningarna. Har kört både dubbat och dubbfritt tidigare och tyckte att dubbfritt på senaste bilen fungerade väldigt bra, trots ett par rejäla vintrar, därför vågade jag köra på det igen. |
|
| Jag beställde precis nya Hakka R2, aldrig kört dubbfritt tidigare men testade de gamla R på en bil och tyckte de var bra så varför inte. Kör mest i innerstaden Sthlm. | |
|
Visst har dubbfria däck blivit bättre, men det har även de dubbade blivit... Personligen anser jag inte att framkomligheten är det största problemet på vintern, utan (bristen på) bromsverkan - och då finns det tyvärr bara ett alternativ som ger något sånär grepp på alla väglag som uppträder under vintern (allt från barmark, blöta, slask, snö till blankis) och det är dubbdäck. Så jag har dubbat på båda bilarna av den anledningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dubbfritt, eftersom man inte får köra överallt med dubb. | |
| visste inte ens om det med dubbförbud på vissa ställen? är det innerstaden av sthlm då, kanske göteborg med? | |
|
Dubbat, Hakka 7. Vågade inte välja dubbfritt. Har störst nytta av dubben i stan faktiskt, start/stopp i korsningar. Vissa ställen blir det ren just där bilar bromsar och där framhjulsdrivna blir startar. Samt på mindre vägar som är asfalterade där det ofta blir snorhalt. Märker ofta att man kommer iväg och efter 3 m slirar det till, dvs där fwd gör sina starter. :) |
|
| Aquilla, jag började med odubbat med tanke på Tyskland men numera är det även så på Hornsgatan i Sthlm. Lär väl inte stoppa där... | |
| Det är mer PK att klubba ihjäl sälungar än köra med dubb i Stockholm... | |
|
Dubbfritt för mig. Först gången jag körde dubbfritt förra vintern och måste säga att dom helt klara mer än förväntan. Bra grepp även fast de var rejält halt vissa gånger. Visst är dubb alltid bäst när de är som mest kritiskt, men upplevde aldrig att jag skulle valt dubb i stället. Har man aldrig provat friktion så tycker jag man ska ge det en chans. |
|
| ..om man nu inte bor på ett sånt ställe där ständigt här ren is, där är det ingen mening :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.