AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
573

Instrumenthus från 518i till min e34 520i

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej! Har en Bmw e34 520i där varken temp mätaren eller oljetryckslampan funkar! Plast glaset e dessutom sprucket! Har hittat ett som ser lika dant ut fast från en 518i kan jag detta det i min och allt kommer funka?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Både 518i och 520i använder det "lilla" instrumentklustret. Därför ska det fungera att byta instrumentkluster mellan dessa modeller.

Men det finns ett par saker att se upp med.

Dessa "små" instrumentkluster hade mekaniska odometers fram till 09/90. Har man en nyare bil (dvs tillverkad efter 09/90) behöver man bara se till att instrumentklustret man ska byta till kommer från en bil som också är tillverkad efter 09/90.

520i har en sexcylindrig motor. 518i har en fyrcylindrig motor. Sätter man ett instrumentkluster från 518i i en 520i kommer varvräknaren att visa fel. I kodpluggen (som sitter fast på baksidan av instrumentklustret) finns bla omräkningsfaktorer för att kunna visa korrekt varvtal. Detta borde dock lösas enkelt genom att bara flytta över kodpluggen från 520i till det nya instrumentklustret från 518i och det ska fungera.

Felen på nuvarande instrumentkluster kan dock vara enkla och byta instrumentkluster kanske inte löser båda problemen.

Oljetryckslampan kanske bara är trasig. Dessa är mycket enkla att testa och även byta.

Tempmätaren kan bero på att tempgivaren på motorn är trasig (eller kablaget till detta). Också relativt enkelt att testa (antingen testar man givaren eller så simulerar man en givare / testar ledningarna). Det kan dock bero på trasiga kondensatorer och då är det enklare att byta instrumentkluster (eller byta kondensatorer på instrumentklustrets kretskort).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.