|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Det står överallt att det är så. Det där var bara en site. Med all respekt för dina tester så är de knappast en objektiv sanning. |
|
Verdi, mitt "test" är så objektivt det kan vara. ;-) Självklart har sommardäck generellt sämre grepp vid kall vägbana och rekommendationen är korrekt. Undantaget är torr asfalt specifikt och det var det jag skrev. Länka till jämförande bromsprov utfört vid kall torr vägbana så vi får se. mvh/ Anders |
|
Verdi |
Är hemma med jordens förkylning. Orkar verkligen inte. :) |
|
Krya på dig Verdi! mvh/ Anders |
|
|
Problemet med sommardäck vid kallt väglag är inte kylan i sig, för som Nockenwelle mycket riktigt påpekar kan friktionen ökas så pass mycket så att sommardäcket får bra/rätt arbetstemperatur och därmed har bra grepp. Problemet är att sommardäcket inte klarar av att hantera "plötslig brist på friktion", t ex en isfläck. Enligt min mening är det lika fel i princip att som idag, +16 i Malmö och solsken, köra med vinterdäck som det är att köra med sommardäck vid kall väderlek - greppet som erbjuds är helt enkelt sämre än alternativet. Det som diskussionen hittills har handlat om är var brytgränsen för detta går; dvs när är det mest optimalt att gå från sommar- till vinterdäck och tvärtom. Min hållning är när vägbanan går ned till 5-6 grader, då finns det risk för halka och då är det dags för vintersulor. DMI's prognos säger varmt och fint väder i en vecka till, så sommardäcken får stanna ett tag till! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Ja, krya på dig Verdi - sitter hemma med förkylning jag med. Måste vara något med englandsimporten... :P ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Problemet är väl att det sällan är helt torrt vid 5+, speciellt på morgonen. 5+ och fuktig / lövig vägbana är inte optimalt. Annars finns det inga hinder för att köra med sommardäck vid +5 och torrt underlag, då däcken som sagt värms upp vid körning. | |
|
Instämmer med Narvselius. Det är alldeles för tidigt att byta till vinterdäck. Ni som är oroliga, hade ni vinterdäck i början av juni 2012 när det var nollgradigt i större delen av Sverige? |
|
|
Saltad E4 runt Umeå idag(halt utan att det direkt syns).Dock inte kul att börja se saltbilar :( Vinterdäcken har suttit på någon vecka redan. +5 grader nu, men det har varit kallt här några nätter(ner mot tio minusgrader) så det börjar bli kalla vägbanor och kan då såklart bli halt när plusgrader möter den kalla/partiellt våta vägbanan.. Vinterdäck på här iaf :) Brukar alltid lägga på vinterdäcken i mitten/slutet av oktober. Mvh Janne. |
|
Verdi |
Tackar! Känns lite bättre redan. :) Krya på dig du med Lars. Hoppas det inte var nåt skumt virus i bilarna. ;) Enligt SMHI är det lugnt att köra med sommardäck i Uppsala åtminstone de kommande 10 dygnen. Verkligen milt för årstiden. Sen är det såklart så att det inte är bra att åka med vinterdäck om det är för varmt heller. De slits hårdare och de blir ännu sladdrigare än de är vid kallt väder. Själv ska jag dock "köra in" nya dubbdäck så det blir nog bra med byte den 28 okt. :) |
Karl-Hilding |
Kör just nu i södra Skåne. Inte läge alls för vinterdäck, inte ens dubbfria. Temp 16-17. |
|
15-16 grader i Gbg området också idag, rent vansinne att åka runt på friktionsdäck som är mjuka som suddgummin i denna temperaturen, och slits fort. Förra året bytte jag i slutet av november på tjänstebilen, då var det barmark och plusgrader i Gbg men när jag reste i mellansverige snö, så visst är det stor skillnad beroende på var man bor. Om 2 veckor skall jag ner igenom Tyskland och Holland, förmodligen är det fortfarande varmt där nere då, så vinterhjulen får vänta minst en månad i alla fall. BMW CS #5139 |
|
|
15-16 grader i Gbg området också idag, rent vansinne att åka runt på friktionsdäck som är mjuka som suddgummin i denna temperaturen, och slits fort. Förra året bytte jag i slutet av november på tjänstebilen, då var det barmark och plusgrader i Gbg men när jag reste i mellansverige snö, så visst är det stor skillnad beroende på var man bor. Om 2 veckor skall jag ner igenom Tyskland och Holland, förmodligen är det fortfarande varmt där nere då, så vinterhjulen får vänta minst en månad i alla fall. BMW CS #5139 |
|
|
Mina Euro friktion funkar hyfsat i värmen. :-) mvh/ Anders |
|
|
Kan ge en aktuell väderleksrapport.. Nu snöar det här i Umeå..kommit ett par cm redan. Mvh Janne. |
|
|
Grattis Janne - körde hem vid 21.30-tiden i går och det var +14.5 i Malmö... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
i går hände något väldigt konstigt med vädret i Jönköping, blev det vår så fort? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
Verdi |
Tror ingen har missat "värmen" så... Men snart är det minusgrader på nätterna igen. :) |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Som många andra skriver - när det behövs. Just nu +12C utanför (kl 0721). Det blir M3 idag till jobbet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Bytte till vinterdäck idag. Konstaterade att det får bli nya sommardäck till våren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.