|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Chris87 - jag har under mina 29 år som bilist inte upplevt det kaos som du refererar till, så jag kan inte kommentera det. Däremot så kör jag 12-19 mil om dagen så jag anser att det räcker med hjulskifte en eller två dagar innan halkan slår till. Och med nattemperaturer på 10 grader väntar jag ett tag till. Föredrar att åtminstone ha höstväderlek innan vinterhjulen läggs på. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Är man inte tvingad att använda bilen varje dag så kan man väl chansa lite mera. Tror jag kommer slänga på mina nästa vecka någon dag om inte prognosen känns väldigt säker på att inga minusgrader eller snöfall ev kan förekomma. Är beroende av bilen och åker nästan alltid tidigt på morgonen, och de de är just morgonen som kan vara lite luriga denna årstid. |
|
| Narvselius: Problemet är att det inte går att veta när blixthalkan slår till. Den inträffar plötsligt och tar många på sängen. | |
| Byte igår.. Hater att venta i kö..;) | |
|
Bytte idag, ska på en längre tur i helgen och vågar inte chansa. Säkerligen en månad för tidigt som vanligt... |
|
| Är lite på gränsen nu när man åker tidigt på morgonen. Men nu ska de ju tydligen komma in några varma vindar ifrån Afrika i veckan så temperaturen ska stiga igen :-) | |
| De har landat snö i dalarna och en grad nu, det ska bli lite varmare nästa vecka och då åker däcken på. | |
| Åker på i helgen! | |
|
Igår bytte jag till vinterdäck. Däcktraven i garaget ökade i höjd från 880mm till 965mm. mvh/ Anders |
|
Verdi |
Har bokat tid på måndag. Just nu ganska varmt men i helgen var det ju kallt. Har man, som jag, däcken hos en däckfirma så måste man vara ute lite mer i god tid. Så fort det smäller till och snöar/blir kallt så tar alla tider slut på nolltid eller så får man sitta och köa i evigheter då de har drop in också. Därför brukar jag alltid ha lite marginal. Kör hellre med vinterdäck ett par veckor extra än blir stående utan bil om det blir hastig halka. |
|
Chris87 - sällan blixthalka när det är +12 på morgonen... :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Skiftar till vinterdäck så tidigt som möjligt...finns ingen anledning att riskera livhanken genom att vänta. Igår var det -2, idag +7... Har liksom Verdi däcken på däckfirma och då är det en fördel att vara ute i god tid med bytet, dessutom hinner vinterdäcken rulla ett antal mil på barmark innan den riktiga vintersäsongen inträder. /J.I |
|
|
Jag väntar så länge som möjligt. Eftersom vinterdäck är mycket sämre på barmark än sommardäck finns det ingen anledning att köra omkring med vinterdäck i onödan. Jag bor i Uppsala och brukar vanligen byta i slutet av november. Eftersom jag har eget garage, garagedomkraft och hjulen hemma så är det ganska enkelt att anpassa till rådande väderlek på kort varsel. |
|
Verdi |
Vinterdäck är inte sämre på barmark om de är kallare än +5 grader. ;-) Tyvärr måste jag åka tidiga morgnar och det har redan varit ordentligt kalla nätter redan. Tror det var -5 här i går morse t ex. Men som tur är behöver jag inte bilen varje dag längre utan kan anpassa lite om det kniper. |
|
Så länge det är plusgrader ute tycker jag inte nåt vinterdäck är speciellt sköna på torr asfalt. Det är just tidigt på morgon och sent på kvällarna som är det kritiska såhär i början. Mitt på dagarna kommer de nog dröja ett tag innan man verkligen är i behov att vinterdäcken. Men har man däcken någon annanstans än hemma så är de ju svårt byta precis när de egentligen behövs. Där har man ju fördelen av att byta hemma. Nackdelen är ju att man ofta väntar in till det sista :-) |
|
|
Det håller jag inte med om Verdi. Det är betydligt bättre grepp, styrrespons, bromsförmåga hos sommardäcken, även vid + 5°C. |
|
|
Jag håller med dig Nockenwelle. På torr barmark är sommardäck överlägsna vinterdäcken ner till riktigt låga temperaturer. Detta utifrån egna erfarenheter. mvh/ Anders |
|
Verdi |
Är nog bättre att lita till objektiva källor. ;) Länk "Sommardäck har en annan sorts gummiblandning, som medför att dessa däck blir hårdare vid lägre temperaturer. När temperaturen sjunker under 5 grader C tappar därför sommardäcken en stor del av väggreppet." Fast det är klart att vid +5 så är det säkert helt ok fortfarande. Men någonstans finns det ju en gräns. |
|
"objektiva källor" :-) Inga testdata överhuvudtaget i den länken, bara antaganden. Jag har testat vid -10 grader. mvh/ Anders |
|
| Det är helt riktigt att greppet är sämre på kalla sommardäck än på varma (så länge de inte blir för varma). Det är välkänt, men däcken blir varma av att man kör med dem, vilket bidrar till att minska effekten av låga utetemperaturer. Men framför allt är greppet hos sommardäck så mycket bättre att de "har råd" med den försämring som sker vid låga yttertemperaturer. De försämras inte så pass mycket att de blir lika dåliga som vinterdäck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.