AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.960

När byter ni till vinterdäck?

Sida 1 av 4
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vet att det finns en gammal tråd om detta, men hittar den inte trots massor av olika sökord..?

Vet att de skiljer en hel del när bytet sker beroende på var i landet man bor. Ni längst i norr har redan bytt?

Bor i Stockholm och hoppas kunna vänta minst 1 vecka till i alla fall. Alltid svårt då vädret kan skifta rejält såhär i början.
Beror på Länk

Vanligtvis i mitten/slutet på november då jag bor i Sthlm.
Vinterdäcken monterades i lördags. Jag ser, till skillnad från många andra, ingen anledning till att vänta in i det sista med att montera dem.
Det är tack vara sådana som dig jag behöver byta ruta minst en gång per säsong:) Vissa nojiga individer har redan bytt till dubb i Sthlm, vilket för några dagar sedan resulterade i en spricka modell större i min ruta.

Förstår inte vitsen med att byta såhär tidigt, när det går att få 5-10 dagars framförhållning mha SMHI
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När det blir vinter. Det står aldrig i almanackan.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Bor i Uppsala

130in redan skodd sedan 2 veckor med dubbfria Michelin X-ice.

318 som ska ha Nokian Haka dubb får vänta in i det sista, byter själv hemma på 30 minuter... garagedomkraft är en väldigt bra investering.

/Jonas
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
skulle va rätt galet att åka runt på nya dubbdäck och smattra med redan på kal asfalt... väntar nog in i det absolut sista, det är dock lurigt med frostiga höstmorgon som kommer. men eftersom jag har gångavstånd till jobbet är jag inte absolut dagligt behov av bil så.
Mina slitna dubbfria åkte på i måndags. Läge att byta snart till nya, satsar på dubb då. Det är min melodi.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Om man har ett gammalt vinterdäck är det bara en fördel att sätta på det innan det blir halt.
Över sommaren torkar den yttersta millimetern på slitbanan och blir hård; den bör slitas bort innan däcket får bra fäste igen.
Då jag inte har lust att frysa om fingrarna eller åka runt på sommarsulor som de flesta gör här i sthlm när första snön kommer.
Och jag nu har gott om tid så kommer jag att sätta på dubbdäcken nästa vecka.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Snarast, tyvärr. Tidig morgon och sen kväll kan vara riktigt lurig här på västkusten.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Eftersom jag inte är beroende av bilen kommer jag vänta tills det faktiskt är under 5 grader på dagen, trist för mig och taskigt mot andra att köra med dubb i onödan!
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Tiodygnsprognosen säger omkring +10 grader där jag bor. Så inget byte i sikte.
Är inte beroende av bilen, förra året byttes dom i början december när snön kom, satt sedan på till i början mitten på mars i år. Tre månader med vinterdäck är lagom :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, när morgontemperaturen sticker ned mot 3-4 grader är det dags. Just nu är det +10 om morgnarna... oktober har varit väldigt mild hittills, det tackar vi för!

----
BMW CS/SC #6212
Visst, SMHI ger 5- 10 dagars prognoser men de kan ändra snabbt. Sen väntar alldeles för många bilister in i det sista med att lägga på vinterdäcken vilket får till följd att när första halkan (alternativt snön) kommer åker de runt på sommardäck. En klar majoritet av alla trafikolyckor som sker vid de tillfällena beror på att fordonet är utrustad med just sommardäck.

Jag redan fått halkvarningar från instrumentklustret vid flertalet morgnar under de senaste två veckorna och då jag har dubbfria vinterdäck såg jag ingen anledning till att inte lägga på dem. Hellre göra det nu då det är fint väder än att stå ute i snön och kylan då det är försent.
Att köra dubbat är ingen anledning att vänta heller de ska på innan vädret kommer och då kan man behöva köra en vecka eller så inte mer med det.

Men det kommer att vara likadant i år som alla andra år kaos på vägarna.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Håller med 2 föregående.

Dubbfritt åker på på fre.

(stockholm)

Bra att slita bort lite hård yta på dem med innan is.

Blir ev nya däck med.

Knapt 5mm kvar på 5 år gamla däck.

/G
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Naturligtvis kan prognoser ändras, men vad är problemet med det? Om jag på kvällen får en varning från DMI att det plötsligt och fullständigt utan förvarning skall bli frost samma natt så monteras hjulen naturligtvis på kvällen. Med all respekt för behovet att vara tidigt ute uppåt landet, men vi lever faktiskt i olika klimatzoner i Sverige...

Med +10 på morgonen känner jag inte att det är dags på ett tag ännu, men kollar varje dag hur prognosen ser ut.

----
BMW CS/SC #6212
Zo
59
Zopilote
320iAT -05
Firmabilen som rullar tidiga mornar och sena kvällar på små landsvägar fick dubbdäcken monterade i fredags. Privata bilarna får vänta tills det blir lite frostigare ute.
Narvselius: Vinterdäck, oavsett dubbade eller dubbfria, behöver köras flertalet mil för att slita bort den förhårdnat, som bildas under förvaringen, innan de ger bra grepp vid vinterväglag. Det missar många när de lägger på vinterdäcken i samband med pågående snöfall.
Om alla var förberedda innan vinterväglaget slår till så skulle kaoset som uppstår när första snön kommer kunna minimeras och således även antalet olyckor som sker vid sagda tillfälle.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Bytte redan den 28 sep men kunde inte köra förrän 1okt (dubbdäck)
Detta är nog den första gången jag bytt så tidigt annars brukar bytet ske i dec här i Skåne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.