AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.069

bakluckebelysning & bakrutevärme E61

ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
min e61 08 har defekt bakrutevärme samt "mark/bakåt" ljus i bakluckan.....
förstår det här hänger på de berömda kabelbrotten
Vilken av de fyra stammarna sitter dessa kablar i? kabelfärg???

har sett ngn "förebyggande åtgärd" för att man ska kunna öppna glasluckan manueelt genom lossa några skruvar i förväg (ngn som vet?)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
bakrutevärmaren går på bilens vänstra sida.
jag misstänker att backljuset också är på vänstra.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
däremot regbelysningen går på högra. :)
Hjälp på traven..

Länk
tu
15
tur-ture
Golf GT -13
SLK 230 -97
Ström till bakrutedefrostern är en röd/vit kabel i den inre högre kabelbaljan, jordkabeln från defrostern är den bruna i den inre vänstra kabelbaljan. Bakluckelampan vet jag inte.

Följ inte filmen rakt av. Plastnitarna som fungerar som gångjärn till kabelbaljorna är lätta att knacka ut med en böjd spik i stället för att dra ut (och sönder) som i filmen. Gångjärnen till shoppingluckan går att hålla ned med en mejsel när man lossar muttrarna för att få loss blecket som håller kabelbaljan. Gör tuschmarkeringar för att få luckan på rätt plats vid återmontaget. Kabelgenomföringarna för de yttre kablarna i bakluckan är nog bäst att inte skära sönder utan i stället skarva kablarna ovanför för att behålla vattentätheten. Löd ihop kablarna på lite olika avstånd så att det inte blir en stor klump. Med dubbla krympslangar, en kort inre och en längre utanpå så bör det blir vattentätt. Med otäta skarvhylsor kan vattnet följa kabeln med kapillärkraft. Ovanför högtalarna tror jag inte risken är lika stor för vattenintrång men om det går är det bäst att skarva bakom/utanför gummitutorna. Det finns några kablar med samma färg i samma härva som går till olika saker så klipp inte ohämmat. En förberedelse kan vara att först lossa spoilern och kolla dimensionen på spolarslangen i fall den behöver skarvas i den inre vänstra kabelbaljan.

Det tar längre tid än man tror så ta en sida i taget!

Om du öppnar shoppingluckan så ser du en plastkåpa som sitter runt låset och torkarmotorn. Dra den den rakt upp och skruva bort de två skruvarna där under. Nu kan du få loss bakluckeinredningen utan att slita sönder den eftersom alla andra skruvar och nitar är åtkomliga bara du kan få upp den stora luckan och det gör du genom att krypa in via baksätet och pilla bort den frimärksstora plastluckan vid låset för att komma åt regeln med pekfingret (eller öppna som vanligt i fall det funkar så klart :) ).

tu
15
tur-ture
Golf GT -13
SLK 230 -97
Du kan ju förresten mäta vilken (eller båda...) av defrosterkablarna som är av. Lossa spoilern, lossa den röd/vita plus-kabeln, starta defrostern och mät spänningen mellan kabeln och en jordpunkt. Sen kan du mäta resistansen genom den bruna kabeln och en jordpunkt.

Länk

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tur-Ture: Du verkar ha koll på detta. Även jag har problem med att bakrutevärmen inte fungerar. Än så länge är det bara den som är ur funktion.
Ser det likadant ut på en E61 LCI?

Något att tänka på när man ska inhandla nya kabelstammar? Antar att dessa hade dessa funkat eller?

Höger (båda) - Länk
Vänster (endast en?) - Länk

Mvh Jimmy
tu
15
tur-ture
Golf GT -13
SLK 230 -97
@Jimmy
Jag hittade bilden på nätet och det ser ut som på vår E61 LCI. På bilden är bandkabeln från spoilern till antennförstärkaren lossad. Den är nog lätt att dra sönder av misstag. Ska sitta i den svarta kontakten till höger om den lila.

Om det bara är värmaren som är trasig så skulle jag skita i att laga. Det är inte värt det. Jag skulle heller inte använda värmaren överhuvudtaget om jag inte visste att kablar och spolarslang var nybytta. Jordkabeln ligger mot spolarslangen och när kardelerna börjar böjas av så minskar kabelarean och det blir rejält varmt, jordkabeln börjar smälta och så även spolarslangen. Sen går jordkabeln av och det kan bli hett och gnistor i ett innertak dränkt i sprit... Spolarpumpen till bakrutan kan man koppla ur. Det är den mittre av de tre pumparna.

På tyska siter är det en del som gnäller på färdiga kablar men jag tror att de är så mycket smidigare att dra fram att det är värt merkostnaden. Annars har kjell.com silikonkablar i olika dimensioner och Elfa har kedjekablar som är specade till -40 grader med de är ganska styva.

Båda Tesa och Coroplast gör "biltejp". Jag köpte Coroplast 837X via ebay.de och den funkar bra att linda runt kablarna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.