AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.502

Parkeringsvärmare; 530xi -08 E60.

Sida 1 av 2
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Halloj AP, igen.
Jag skapar trådar i samma takt som en löpeld skulle dra över Afrika.
Sorry.

Anyhow:

Jag har som sagt en 530xi -08 med det här tillvalet;

- S536A STANDHEIZUNG Parkeringsvärme

Vilket i min värld betyder soppa/kupévärmare, så var det i varje fall på båda CC:n och S80:n.

Vad betyder det på BMW språk, för i iDriven kan jag bara aktivera ventilation av kupén för dem där otroligt varma sommardagarna.

Tack på förhand och ledsen igen för högtryck i forumet!

6cylpower
I BMW-världen betyder S536A STANDHEIZUNG Parkeringsvärme:
- "bara kupevärme, permafrost i motor".

Hos Webasto själva och hos biltillverkare med sunt förnuft värms självklart motorn också. Men hos BMW verkar det vara viktigare att en bredrövad tysk får omedelbar bastuvärme i kupen istället för att skona motorn vid kallstart.

För att konvertera dieselvärmaren så att den blir värd namnet måste man köpa en konverteringssats (ca 3500 - 4000 kr med arbete), eller som jag såg på ett tyskt forum: att lura cirkulationsventilen med ett motstånd motsvarande en 5w lampa.
Då "tror" ventilen att bilen startats och öppnar flödet mellan värmeväxlaren i kupen och motorn = motorn värms också.

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Ja, jag är ju mest ute efter att få värme i motorn. Då går det larvigt fort att få upp värmen i kupén. Sen är sätesvärmen i den här bilen från en annan planet. Tar ju maximum 1 minut så är roeven behaglig. Oavsett så ser jag valet av värme i kupén i iDriven men jag kan inte markera det, bara ventilationen. Halv udda..

Men med dieselvärmaren så menar du bränslevärmaren, eller sker det olika på bensin kontra diesel?

6cylpower
S536A Standheizung = Dieselvärmare/bränslevärmare

Det betyder att du har bränslevärmare. Men konstigt den inte dyker upp i menyn.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Ja, jag känner det också; asså det går att välja sig fram från Climate menyn till någon titel som jag inte kommer ihåg nu, men därinunder finns det "checkboxar" för ifall man vill ventilera eller värma ..(kupén?) Anyhow; när jag försöker markera checkboxen för att värma så händer det ingenting. Men när jag markerar checkboxen för att ventilera så börjar airconditionen att snurra, samt så börjar dioden för "Auto" funktionen lysa samt en liten röd indikator under den som avbildar en fläkt.

Men som sagt, när jag försöker markera värmaren så händer nada.

6cylpower
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hur mycket bränsle har du i tanken? Den startar ej om nivån är för låg.

Hur mår ditt batteri?
Du ska även hitta checkboxar för tidsinställning för "timern".
Det du slog igång är "restvärmefunktionen", där den bara utnyttjar befintlig värme i kylvätskan för att kunna hålla fisljummet någon minut i kupen medans man t.ex. går in på kiosken.
Helt useless enligt mig, det enda som händer är bara att motorn kyls av ännu snabbare.

Du ska även hitta checkboxar för tidsinställning för "timern".
Det du slog igång är "restvärmefunktionen", där den bara utnyttjar befintlig värme i kylvätskan för att kunna hålla fisljummet någon minut i kupen medans man t.ex. går in på kiosken.
Helt useless enligt mig, det enda som händer är bara att motorn kyls av ännu snabbare.

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Well. Idno hur batteriet mår, hur kollar man det, jag vet seriöst inte ens vart det sitter.

Soppanivån är över 50% atm.
Så dum är jag inte hehe, men jag förstår helt din poäng!

Men det känns som att jag borde få en varning ifall jag har för dåligt laddat batteri(?)

6cylpower
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Som sagt så har jag checkboxarna under "direct operation"-fliken och nu när jag gick ut för att pröva slå igång independent heater under "direct operation" fliken så går det inte, men då i det här fallet (som jag har förstått det) så ska det inte gå alltså. Jag förstod "direct operation" som att den ska slå igång bränslevärmaren direkt när man checkar i checkboxen för Independent heater.

"Direct operation" känns ju behövligt om man typ har glömt att slå igång bränslevärmaren dagen innan och tänker att man kan springa ut och slå igång den innan man duschar och så på morgonen..

Men jag har timern a.k.a. "Switch-on times" där och den är nu satt till 05:30. Jag brukar åka hemifrån 06:00-06:10. Så det känns som om att det borde räcka med en halvtimma iallafall.

Men då är det ändå helt useless att använda den då jag inte bryr mig om att det är kallt i sitsen i fyra minuter efter att man har klivit in i bilen. Utan det jag vill undkomma är slitaget på motorn som uppstår vid kallstart. Så; loppet är kört ÄNYHAOW.

Fuck it, jag skaffar garage imorgon helt enkelt.

6cylpower
På min äldre E38:a med Standheizung så kan du ENDAST starta den från datorn om nyckeln är i TÄNDLÄGE 1, inget annat läge. I läge 2 (tändning) så är menyalternativen nedsläckta.

Det som styr om vattnet ska cirkulera till motorn (eller endast i värmepaketet) är en enkel elektromagnetisk backventil som har två ledare till sig. När +12V kommer (när motorn startas) så öppnar den.

Vill du hellre värme motorn än dig själv så räcker det att köpa ett hydraulrör på Swedol, lossa sedan de två slangklämmorna som sitter på ventilen (någonstans i motorn, du får följa slangarna för att hitta den), och koppla sen in de två slangarna på ditt rör istället.

Kostar max 200 kr och allt du behöver är en skruvmejsel.

Dvs, så är det på min bil. Eftersom det fortfarande är exakt samma princip på nya bilar så är det samma på din, enda skillnaden är att slangarna sitter lite annorlunda.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du ingen fjärrkontroll Länk ?

___
//Ulf
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Nein. No remote.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Värmaren har ett inbyggd säkerhetsfunktion som låser värmaren efter 3 startförsök med något fel. Fel kan vara tex för låg spänning i batter eller för lite bränsle i tank. När värmaren har hamnat i detta läge så släcks bocken i checkrutan direkt när man tryckt. För att nollställa detta behövs nollning av felkoder. Tror att detta tom behövs göras av BMW eller med deras programvara.

Jag hade detta fel. Hade ställt in timer på morgonen utan att tänka på att soppan var slut.
Vet inte om felen behöver kommer på rad eller om det är 3 fel totalt som gäller.

Värmaren kan ju vara trasig också. BMW använder sig av egna kretskort i värmarna så det är bara bmw som kan felsöka dem. Kontakta webasto har man inget för. Jag har försökt =)

Mvh
Eric
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Okaj. Hmm, tror ni GWE i bagis har möjlighet att kolla upp sånt? Ska dit och fixa fram/bakvagnen i framtiden, funderar på om jag ska ta det då också. Men det är bara en jäkla kupévärmare ändå, det är ett helt värdelöst tillägg för mig ändå, jag vill åt värmaren till motorn.

Undra hur det är med en beggad bensinvärmare. Hittade en som har suttit i en 530i fast från 2003. Ganska så jäkla gammalt, men i många fall så använder inte folk bensinvärmaren under den större delen av bilens liv.

Hur installeras en bränslevärmare, jag såg en länk i en tråd här på forumet som gick till någon pump, på någon kW som kostade 1300 pesetas, men den ska då installeras av en själv, sen måste den integreras i bilens egna system och jag känner att det är lite för mycket av ett projekt.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Men du kan öppna den ventil som sitter till motorn kretslopp så även vattnet cirkulerar i motorn. Sök på forumet. =)
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Okej, tack du Sim!

Jag kikade lite på några trådar som du även hade varit med och deltagit lite i samt några andra men jag finner inte mycket mer nyttig info än att den här elektriska ventilen skall bort.

Nu till det andra problemet:
Imorse när jag väl hoppade in i bilen så hade det inte hänt någonting mer än att "Switch-on times" timern hade bockats ur. Det var ingen värme i bilen och inte heller var den ventilerad.

Jag undrar vad det skulle kunna vara för fel på skräpet. Får inga felkoder öht. Sökte igenom bilen också hos GWE i bagis i Tisdags och dem sa inte ett jota om någon felkod hos en parkeringsvärmare.

Jag känner bara att jag inte har NÅGON lust alls att pröjsa 1200kr för att BMW i Solna ska söka igenom bilen utan något resultat.

Ska kolla med BMWhat när jag väl får hem adaptern.

6cylpower
10cylpower ska det bli.
När min värmare la av så försökte jag nolla den själv med min dator utan resultat.
Lämnade in bilen till BMW Danderyd de hade bilen i 1 timme drygt. kostade 950 kr.
De hittade inga fel hos värmaren. Fick tillbaka bilen med att inga felkoder och beskedet att den antagligen var trasig för den gick inte igång. Men när jag satte mig i bilen var jag tvungen att testa. Och då gick den helt plötsligt och har fungerat ett år sen dess. Så något måste de ha lyckats nolla.
Kan varit så att när jag nollade koder så låg nån spärr kvar. Dock fick inte bmw upp några fel eftersom de var borta från min nollning.

Har för mig att jag fick upp massa fel ang low volt och low bensin när jag klickade runt.

Det är sjukt att de ska vara så dyrt att bara nolla koder som uppkommer av för lite bensin i bilen. dessa koder borde nolla sig självt.

Mvh
Eric
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Nu när jag tänker efter så har jag fått upp dem här gula meddelandena om 'high battery discharge rate' men då tänkte jag inte på det mer än att jag kopplade ur viss utrustning ur 12-volts uttagen.

Nu nyss för tolv minuter sen satt jag i bilen och lekte med 'coding' fliken för ljusstyrningen i bilen och vips så dök ett nytt meddelande upp i bilens display saying 'battery level critically low' kopplade då ifrån hela appen och ryckte odb2 adaptern sen startade jag om bilen.

Då dök ingenting upp i displayen. Jätte konstigt, känns som att batteriet är lite inne på slut fasen. Va kostar ett sånt här nytt batteri till en E60, någon som vet?

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Om man har dåligt med ström ska man INTE försöka koda. Kan gå riktigt snett.
En 6-sidig batteritråd finns ett par inlägg längre ner....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.