AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
888

E60 530xi -08 extralyse; Rayzer - specialare.

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Halloj AP.

Jag har ett Rayzer helljus som sitter i bilen som just nu bara sitter och inte gör någon nytta.

Det är nämligen så att en sändmodul skall fästas i motorrummet, eller där man tycker den kan sitta, denne skall kopplas på något som det går ström i så fort helljuset går i gång. I.o.m. det här så tänds Rayzer helljuset inne i kupén. Smart.

Men; hur i helskotta ska jag koppla när jag har bi-xenon, det är ju samma lampa, det går ju ström i den hela tiden och helljuset får ju inte vara igång hela tiden.

Så, vart skall denna lilla dosa kopplas in, är det någon vänlig själ som vet det?

Tack på förhand.

6cylpower
Lykta förarsida. Stift 5. Blå. Kolla först med multimeter.

Länk

Länk

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Så jag öppnar upp, letar reda på blåa kabeln, låter bilen stå med halvljuset igång därefter mäter jag med multimeter ifall det går något i den och sen är resten pretty self explanatory; ifall det går el när helljuset är tillslaget, sätt på eltjuvar och led till pucken?

6cylpower
Yep.

Om du lossar på kontaktstycket bakom lampan så ser de att stiften även är numrerade på "insidan" av kontakten.
Ett tips är att plocka lös hela lyktan, då kommer man åt SÅ mycket enklare!
4 st torx, två uppe, två nere. Använd gärna en lång förlängare som är magnetisk när du skruvar ur de två nedre. Blir inte kul att fiska upp dom igen om man tappar dom i det svarta hålet...

Lossa även torxen som håller nosplasten, då kan man bända ut grillplasten en aning när man ska dra ur lyktan = ger mer plats och underlättar rejält.

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Se på fan, så har man någon lathund då som anger siffran för helljuset eller?
Yes, självfallet så plockar jag loss hela lykthuset och joxar med det inomhus.

6cylpower
Ja. På min var pin nr 5 blå och i ena hörnet av kontakten, skalade av en liten bit av kabelplasten med skalpell och kontrollmätte.
( Självklart med lyktan inkopplad) ;)
Helljus av: 0 volt. Helljus på: full kräm.

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Sweet! Då ska jag sätta det i akt när jag kommer hem från jobbet imorgon. Ska införskaffa mig en multimeter på kjell&co så löser sig nog allting, tackar som sjutton för förklaringen, blev genast mycket enklare :)

Ha dä

6cylpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.