|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej.. Har sökt nu men hittar inget om vilken säkring som går till automatlådan på 525iax touring? Sitter väl på lika ställe som en vanlig 525a. Har kollat under på locket men inget om vilken säkring det är ? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hittar ingen dedikerad säkring i handboken Länk Kollar man i Bentley så verkar styrboxen bli strömsatt direkt. Transmission range switch får dock ström via säkring #17 (7.5A) och signal om brake light switch går via säkring #1 (15A). |
|
Kanske kan plocka bort dem och prova då. Vart sitter enheten? Under huven? |
|
Styrboxen för automatlådan (transmission control unit) sitter i den så kallade e-boxen (boxen till höger bakom fjäderbenstornet i motorutrymmet). Här är en bild på hur den ser ut på min E34 535i (eftersom jag har manuell växellåda så har jag naturligtvis inte denna styrbox) Länk Säkringarna #1 och #17 sitter i säkringsboxen som även kallas front power distribution box (sitter på vänster sida bakom fjäderbenstornet i motorutrymmet). Här är en bild från min E34 535i, nu skymmer locket alla säkringar men det är här säkringar 1-29 sitter iallafall. Länk @Andreas_F : Hur har det gått? |
|
Tack för tipsen ! Men ja hittar inte säkring 17 , automatic getribe på min ? Bilen står fortfarande . Samma problem. Men vad tror du? Har bytt låda och exakt samma fel kvarstår. Känns som att det är nå elektriskt problem Har även bytt Styrenhet , den satt inne i kupén, höger sida under instrumtpanelen . Då växla den hejvilt, så satte tillbaka den gamla |
|
Vad menar du med att du inte hittar säkring #17? Den sitter mellan säkring #16 och #18 :-) Men varför vill du åt säkring #17? Den går ju även till instrumentkluster och elhissarna. Ok, de har en tendens att flytta på placeringen av reläer och styrboxar ibland mellan modeller och år och du nämnde inte vilken årsmodell du har. Problem? Du har faktiskt aldrig nämnt något problem i tråden. Du frågade bara efter säkringen till styrboxen (vilket det inte verkar finnas någon dedikerad sådan). Så lite svårt att ge lösningar på problem som inte finns :-) |
| Problemet är att ju varmare motorn/växellådan blir, ju jävligare blir det att välja läge på växelväljaren , kör du en längre sträcka får man mer elr mindre ej ur driven,( eller vilken växel man nu har i ) . Bytt olja filter enligt konstens alla regler men samma problem kvarstår . Plocka ner lådan och monterade en ny(begagnad). EXAKT samma problem fortfarande kvar( även den servad med olja och filter ) . Köpte en ny Styrenhet och monterade , , fortfarande samma fel.. Funkar klockrent när den är kall | |
Ja, det var ju lite märkligt problem faktiskt. Skulle ju tippat mekaniska problem i lådan, men att den andra begagnade lådan skulle ha exakt samma symptom är rejält långsökt så den teorin får man nog lägga åt sidan för tillfället. Men vad menar du med att du inte hittar säkring #17? Kan ingenting om automatiska lådor så kan inte hjälpa dig mycket längre än såhär. Men fanns det några felkoder i styrenheten? Och oljenivån är rätt enligt konstens alla regler? Fungerar växlingarna i drive-läget även när lådan är varm? Det är alltså bara att gå mellan olika lägen (D,1,2,3,N,R) som är problemet? Användes samma torque converter för båda lådor? Kan den strula och orsaka detta? Kan växelväljarswitchen ha glapp i kontakt eller internt fel? Dvs #2 i skissen nedan. Den kan ju värmas upp i samma takt som växellådan (då den sitter ovanpå kardantunneln) men det är lite långsökt. Då borde du ha problemet om bilen stått i ett varmt garage och det är typ rumstemperatur inuti bilen. Länk Sen finns det ju på senare E34'or någon typ av automatisk shiftlock (en elektrisk styrd solenoid) som kan ställa till det, se detalj #24 i bilden nedan. Länk Fast den verkar inte finnas på E34 525ix-modellerna. |
|
Jo så går våra tankegångar oxå , väldigt långsökt som sagt.. Vi har kopplat upp den på datorn men fick inte upp några felkoder , kanske BMW måste in med sina instrument för att kommer åt några felkoder. Det finns en detaljerad guide här på AP som jag gått efter, så oljenivån borde stämma. Säkring 17 automatic getribe, finns ej med. Står inte med på mitt lock. Vad ja vill veta med den är om den är hel, om det skulle vara så enkelt.. Ja den växlar som den ska, det är när du ska föra spaken det inte går, spaken är låst. Växelväljareswitchen är isärplockad smörjd och rengjord , den såg schysst ut tkr jag. Det enda som ej är bytt är convertern. Jag har pratat med 3st olika automatlåde firmor, och enligt dom så ska den inte ha något med detta problem att göra. Fast dom kan ju ha fel. Är sugen på att prova bytta den, men är lite jobb att plocka ner växellådan. Och är samma problem kvar då blir ja tokig :) |
|
Sitter det alltså ingen säkring där #17 normalt sett ska sitta? Eller är det inga kontakter framdragna överhuvudtaget till där säkring #17 ska sitta? Eller är det bara så att #17 inte är med i din lista över säkring i locket? |
| Det enda jag vet är att det finns ingen förteckning till säkring 17 under locket,. Så har ej kollat nå mer ingående på det, ska ta och göra det ! | |
Märkligt, den går ju till många andra saker. Kan ju vara så att 525iX har en annorlunda layout, men tror inte det. Vilken årsmodell är det? Oavsett så ta en bild på ditt säkringslock och lägg upp. Även en bild på layouten i boxen. Då kan vi åtminstonde se vad vi pratar om :-) |
|
Det är en 92a . Japp ska greja det, ska försöka fixa d under morgondagen :) bilen står ute i garaget några kilometer härifrån. |
|
|
Jag tror att ditt problem med säkerhet är något mekaniskt. Jag hittade en reparationsmanual för ZF 5HP18 på nätet och enligt den så skall trasig säkring (motsvarande nr 17) orsaka att växellådan inte växlar upp när du kör. Din fungerar så jag skulle räkna bort det som ett problem i ditt fall. Som jag ser det finns det 4 komponenter som kan orsaka ditt problem: 1) växelväljaren 2) vajer mellan växelväljaren och växellådan 3) mekanik i lådan mellan vajer och växlingsenhet 4) växlingsenheten i växellådan. mekanik I och med att du bytt till en annan låda med oförändrat resultat så låter det långsökt med nr 3) och 4) ovan eftersom dessa komponenter följer med lådan. Har du haft loss växelväljaren och rengjort/smörj upp den samt kollat efter skador/kärvning i vajern? Säkring nr 17 skall finnas med på 525ix. Jag har ett schema för årsmodell -93 vilket omfattar både 525i och 525ix och där står inget om avvikelse för 525ix. //Göran |
|
|
Växelväljaren, är det switchen du tänker på då? Indikatorn i instrumenthuset, den som visar vilken växel man har i, har inte visat när man haft neutralen ( N ) i , men efter jag plockade isär switchen och smörjde upp den, så började den visa ( N ) utan några problem. om det har nåt med saken att göra. Håller med om att nr 3) och 4) låter långsökt dessvärre. Vajern är kollad, har kopplat ut vajern när bilen varit kall och fört spaken fram och tillbaka utan problem, även fört armen på lådan utan några som helst problem. Har även kört bilen varm tills växelspaken låst sig mer elr mindre, kopplat ur vajern, spaken går obehindrat fram och tillbaka. Medans armen på lådan inte går att föra varken fram elr bak. Såg nu att automatic getribe ( #17 ) står med , men inom parantes och förkortat?, därför jag missat den . Såg lite annorlunda ut mot för ditt lock. [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk |
|
Autopower använder inga tags, så bildforumen är lite fel där (hur de nu kan veta vilket forum man ska klippa in i - bättre om de låter bli att ge förslag...) Man använder "Direct" eller "E-Mail & IM" varianten dvs vanliga vanilj HTTP adress Länk Länk Länk |
Nja, "Bel. Wählhebel (Aut. Getriebe)" betyder bara Beleuchtung och är bara för belysningen av växelväljarspaken till den automatiska växellådan. Men #17 går till diverse komponenter som används till automatlådan, det är bara att de inte skriver ut precis allt vad alla säkringar går till (skulle blivit fö mycket). Men det sitter ju en säkring där. Du kan ju alltid prova och se vad som händer om du rycker ut #17. Då lär du ju märka om den går till något :-) |
|
okej ska testa det . Ska nog prova byta ut switchen åxå. Tack för hjälpen så länge :) Mvh |
|
|
Min 92a 525a Är svår att få ur driven när jag belastat den hårt, typ dragit släpvagn. |
|
@Andreas_F : Hur löste du problemet? |
|
Jag har läst någonstans att vissa av ZF's automatlådor kan få problem med att sliden i mekatronikenheten kärvar. Tror att detta stämmer mycket bra med med felbeskrivningen från Andreas_F. Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag läste om detta men den som söker skall finna... //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.