AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
509

Riva bort topparna V12:a

mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Tjenare tänkte ta bort mina toppar på 750:n, undrar om det är något speciellt man skall tänka på eller i någon viss ordning som allt skall göras?
Jag har tagit bort insuningsrören och det som följer med.
Hur fungerar det med kammarna tex?

mvh: mr_majzoo, BMW 750iAL -90
st
88
stene
530i 88a (e34)
bunta fast kedjan på drevet med en buntband då e det inga frågor sen om kedjan hamnar rätt eller fel. kugghjulet passar bara på ett sätt på kamaxeln
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
aha! oki det skall jag göra, kan bli spännande detta!

Wi
58
Wittel
750iL-96
Var mycket försiktig med kamkedjan kammen är nämligen
ställbar. Det kan vara svårt att få tillbaka toppen exakt rätt. Verkstäderna använder en typ av jigg för detta arbete.
Behöver du byta topplockspackning så har jag en billigt
(Ny).
Du bör ha mekat en hel del innan du tar bort topparna på denna motor.

Lycka till
Cedex
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
men är det inte 2st kammar ? 1 i varje topp?
Är båda ställbara?

Wi
58
Wittel
750iL-96
Det är bara en i var topp.
Men det finns en justeringsmån på det kugghjul som sitter på kammen. Det går att vrida ganska mycket.
Kammarna är synkade mot varandra.

Cedex
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
ok, då är jag med! =)

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Det är medelsvårt att riva topparna.

Det svåraste är att få tillbaka dom rätt.
Passa på sota och gör rent topparna. Bör nog kontrolleras för planhet och ev. planas. Kolla oxå
vilken topplockspackning som det skall vara i fall du planar. Brukar finnas en normal + tjockare smalare för att kompensera rätt komp.

Kolla den s k banjon & bultarna som går över kamaxeln.
Kan vara lösa. Du bör nog ha hjälp av något proffs/duktigt mekanikerkille just när det gäller
återmontering av topparna som har tillgång till servicemanualen. Finns en del att tänka på
bl a åtdragningordning och moment m m. Det är inge roligt om du får nåt fel när när du väl monterat på allt igen. Likaså när det gäller återmontering av kamkedjan.

Finns en hel del ytterligare saker man bör titta på och kontrollera/åtgärda innan sätter inhop V12 igen.

Har du tillgång till verktyg och är själv händig av dig, kan du säkert riva topparna själv. Före topparna rivs ska du tappa ur kylvätskan ur blocket. Det finns en plugg på vardera sidan av blocket vid cyl nr.4 och nr.10. Före det har du lossat grenrören förstås. Har själv bytt båda kammarna inkl toppackningarna på min 750. Har du alla nya packningar etc. borde jobbet inte ta längre än en helg, dvs om du mekar heltid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.