|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Tack Johan för svaret. Tyvärr är min begåvning inte sån att jag fattade det hele :-) Men om jag ska försöka mig på att förklara, för mig själv då, så mindre olja i motorn skulle då innebära lägre resistans över en givare. Men då olika typer av oljor till sin egna natur redan från början har olika resistans går det inte att helt förlita sig på sagda givare. Då inställer sig ju genast frågan vad var det som var så himla dåligt med en oljesticka? Om det nu var så att man från produktutvecklingssidan så gärna ville skryta med sin senaste uppfinning, givaren, så kunde man väl länmat kvar stickan trots allt? Jo iofs så ser jag att om man tar bort stickan på x-hundra tusen bilar så sparar man några euro över tiden. Men även givaren och lite sladdar och andra detaljer kring den elektroniska prylen kostar ju en peng. En annan detalj som jag gillar med stickan är att man faktiskt kan se hur oljan ser ut..... Ja ja, jag har en av varje sort i mina bilar så totalt sett har jag väl koll på oljan i mina kärror. Niklas Fransosen |
|
|
Jag blir heller inte klok på den elektroniska stickan, där är 5 rutor på min när den är max. På instruktionsboken står det att när den visar minimum skall man fylla på 1 liter så att den skall bli max , men när min har gått ner 2 rutor alltså 3 kvar och lyser fortfarande gröna så fyller jag på lite åt gången tills det kommer upp till full 5 rutor och det gick åt 1,5 liter !!! Det tar så lång tid att fylla på man får fylla typ 2-3 deciliter starta bilen vänta tills det visar är det inte fult ja får man hålla på så hela tiden tills man får rätt på det och det är tidskrävande ! Håller med att med stickan kan man känna på olja |
|
|
På min Peugeot 206 finns både sticka och elektronisk nivågivare. Gissa vilken som glappar? ;-) För mig är sticka ett måste då jag inspekterar oljans utseende den vägen. Alltför mörk olja och det är dags för byte. Det brukar bli upp mot 1000 mil mellan oljebytena. BMWn är renare nu under ventilkåpan (det man ser genom påfyllningen) än när jag köpte bilen för 5 år sedan. mvh/ Anders |
|
| Varför föredras Aral eller Castrol före original BMW oljan? Priset för original BMW är ju inte speciellt högt på exempelvis levoil.de. | |
|
Vet ej Klabe. Har själv använt Castrol samt Mobil tidigare , men Johan B föreslår Aral och att den skall ha bättre specifikationer än tex Castrol och mobil. Efter så många diskussioner fram och tillbaka vilken olja som är " Bäst " så köper jag Johan B argument. Man får ge oljan en chans skulle det vara något problem sen vet vi vem vi skall vänd oss till : ) |
|
|
Castrol Edge 0W-40 och Aral 0W-40 är enl. databladen samma olja. Inte så konstigt i och med att BP äger båda dessa märken. mvh/ Anders |
|
| Inte enligt denna test som Blå525 hittade Länk kolla den första oljan är Castrol 0-40 och titta längre ner på aral oljan . | |
|
Sitter här och ska beställa olja och har fastnat för Aral Super Tronic 0W-40. Frågan då, funkar den till alla mina fordon så man kan beställa en 20-litersdunk? 330 -02 328 -95 Mini -02 Båten, Mercruiser 5,7 V8 ///Micke |
|
|
Micke. Vilken motor i båten rör det sig om? Och vad har du kört på tidigare? Syntet eller mineral? Skulle inte hälla i en syntetolja i en motor man kört mineralolja i tidigare. Dessutom rekommenderas en olja med högre viskositet av MerCruiser. |
|
|
I bilarna fungerar SuperTronic-oljan bra. I båten är det mer tveksamt av två anledningar: 1. Oljan är en mid-saps-olja, vilken har lägre halter av fosfor och svavel - som kan behövas i mericruisern...kolla instruktionsboken vad det står för krav på oljans klassning! 2. Det är möjligt att en XW40-olja har för låg viskositet - återigen kolla kraven på oljans klassning... Att man inte kan slå i syntetisk olja i en motor som gått på mineralisk dito, är en ren skröna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Båten är från -87, motorn från -08. Finns inga böcker! Antar det är Chevas 350-maskin i botten. Har haft Mobil Super 2000 10W-40 Semisyntet sedan jag köpte den, -09. ///Micke |
|
|
Hur lång tid brukar det ta innan man får oljan när man beställer från levoil.de? Beställde den 18/11 men har inte hört ett ljud. ///Micke |
|
|
När jag beställde för ett år sedan tog det bara några dagar - beställde på torsdagen och på måndagen efter helgen stod paketet på trappan. Kanske kan vara läge att skicka ett mail för kontroll, enda kruxet är att han är dålig på engelska - så tyska är att föredra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag beställde 20L Aral 20/11-13 och fick hem det 27/11-13. Förvånad över att det gick så fort som det gjorde. Tack Johan B för tipset om Aral 0W-40 nu kan man göra oljebyte varje gång man slänger på vinterpuckarna. Mvh M,Jones (Visby) //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. |
|
|
Okej. Jag fick ett bekräftelsemail men ingenstans där jag kunde betala. Ska jag svara på mailet eller lägga en ny order? Kan ju inte en stavelse tyska så det får bli via googletranslate isf. ///Micke |
|
|
@Micke Olsson. Har du fått din oljeleverans? Jag betalade via paypal så det vara bara att ta emot leveransen. Mvh M.Jones (Visby) //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. |
|
|
Nej, jag har inte fått min olja. Har haft lite mailkontakt med dom och idag betalade jag via banköverföring. Mitt PayPal funkar inte. ///Micke |
|
|
Gammal tråd som jag väcker liv i Jag har åxå fastnat för aral oljorna och sitter å väljer mellan aral supertronic longlife 3 5w-30 mot Aral supertronic 0w-40, frågan är vilken av dessa man skall välja??, kommer byta olja varje år å 1000 mil, båda oljorna har rätt spec mercedes 229.51 , jo jag har en mercedes e200 cdi årsmodell 2011..:)) |
|
|
Jag köpte 0-40 oljan till min bmw 318D och byter varje höst, ungefär som du hade tänkt. Nu är det ca 2 år som jag använder oljan. Det som kan jag berätta om oljan är att jag med Castrol olja hade en liten olje förbrukning men med aral olja har det upphört helt. Tack Johan för tippset ;-) |
|
| Har precis köpt bilen och det är nu mekonomen longlife dpf 5w-30, den oljan känns lite sisådär så den vill jag byta ut... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.