AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
25.307

Vilken olja skall man välja alla är likvärdiga men...

Sida 2 av 4
Köpte 40 litet Aral SuperTronic 0W40. Riktigt nöjd. Hörde ett visst tickande från motorn några dagar innan jag bytte. Nu, helt jävla tyst. Tänker byta om 500 mil igen så oljan får gnida in sig ordentligt.

40 liter blev 2100 kr fram till dörren, levoil.de va namnet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BABA skrev:

"Dom två är identiska då köper vi den billigare : )
Castrol EDGE Professional BMW LL04 0W-30
Aral SuperTronic 0W40"

Just dom två oljorna är nog inte identiska eftersom de har olika viskositetsklassningar, däremot fungerar båda bra i din motor och båda är BMW LL04-klassade och även Castrololjan är sannolikt en äkta (PAO-bas) syntetisk olja.

Aral-oljan i detta fall är något lite mer tjockflytande (lite tjockare oljefilm = lite starkare/bättre högbelastningsskydd) än Castrololjan när de är varma, men det är ingen jätteskillnad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Braxen: Det låter ju inge vidare... Det är snart dags för mej att beställa ny olja...
Får väl ta mej en funderare på om man ska byta från Mobil1 till Aral då...

Tror dock som Johan B säger att det allra viktigaste är att undvika longlifeservice.
Sen mitt haveri på 318 får båda mina bilar ny olja varje år. 318 varje höst (just bytt) vilket betyder ca. 1000 mil mellan bytena och 130in varje vår, vilket senast betydde 400 mil mellan bytena... blir nog nåt likande i vår också...

Kommer man med egen olja är det faktiskt billigt att byta även hos BMW... Det är oljan dom är ocker-dyra på.

/Jonas
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Johan B .

Har beställt 20 liter Aral !

Men har fortfarande svårt att få in det innan för pannbenet : ( att Castrol och Aral är likvärdiga olja !!! Castrol och Aral tillverkas av samma koncern och på samma raffinaderier? Men hur kommer det sig att Castrol nästan är dubbelt så dyr ?

Jag hade köpt det om det varit olika koncerner ena hade pressat priset för försäljnings taktik ..... men det är samma koncern

Om det hade varit samma olja hade Castol gått i konkurs ingen hade köpt den.
Vad för betala dubbelt så mycket för samma olja och från samma koncern

Snälla motivera det så att informationen hamnar på rätt sida av pannbenet : )

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prisskillnaden är inte så stor om du jämför priserna på Levoil.de, dock är Castrol-oljan snäppet högre prissatt.

I marknadsföringssammanhang brukar man kalla det för produktdifferentiering och märkesmystik.

Det enkla svaret är att Castrol är ett "starkare" varumärke som man exponerar i diverse extremt dyra sponsringssammanhang (t ex F1) och därför tar man ut ett högre pris på Castrol-produkterna för att få igen och vinna på "sponsrings-investeringen". Tekniskt/kemiskt är de inte bättre än motsvarande Aral-oljor.

Att oljorna är ockerprissatta i Sverige är en helt annan femma som beror på att konkurrensen uppenbarligen inte fungerar som den borde i vårt land!

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Aral oljan kostar Länk

5,80 euro litern

Castrol oljan kostar Länk

8,50 euro litern

skillnad 2,7 euro litern = ca 24 sek litern

Tex Bmw tillverkar en M5 F10 den kostar 800 000 kr sen parallellt med den tillverkar dom en " låt oss säga V5 F9 som kostar 600 000 kr men bilarna är identiska i innehåll och specifikationer . Vem kommer att köpa den dyrare varianten ? dom gräver sin egen grav ............ för F10 an......

Låter det logiskt.......

Vad säger du Johan B .........
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, du missar att i ditt resonemang är det märket BMW som man kan ta bra betalt för.

I bilvärlden finns det dock ett väldigt bra exempel på motsvarigheten till Aral/Castrol:

VAG - de bygger bilar som i praktiken är likadana under skalen men med olika varumärken: Audi, VW, Skoda, Seat - i fallande prisklasser där Audi är "premiummärket" och Skoda är "budgetmärket", VW det "trygga valet" och Seat det "syderuropeiska sportiga temperamentet", men trots det är många modeller väldigt lika och bygger på samma plattform/chassi och har samma motorer/drivlinor etc., med vissa undantag där t ex Audi är förbehållet vissa "top-of-the-line-utföranden/motorer mm. och lite lyxigare utförande.

Och som jag redan tidigare nämnde är Aral historiskt ett starkt varumärke i just Tyskland och tidigare var det helt fristående från BP och Castrol, men med diverse företagsuppköp/sammanslagningar fram och tillbaka är de nu under samma "hatt", men genom att behålla varumärket Aral håller man kvar gamla inarbetade kunder som likagärna skulle kunna välja t ex Mobil, Valvoline, Elf eller något annat oljemärke om man tog bort Aral-etiketterna helt...

Så JA, det är helt logiskt om man vet hur varumärkesidentitet/marknadsföring/prissättning sker i allmänhet och i oljebranschen i synnerhet!

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Ok ! det verkar en vettig förklaring.

Tack för att du gav en grundlig förklaring..
Snubblade över ett av de mest grundliga och vetenskapliga test av motorolja jag sett. Koksning, "oil-sludge", verkliga askhalter för LL04-oljor mm.
Alla möjliga oljor hårdtestas och resultatet är ibland överraskande och skrämmande!
Jag kan säga att BMWs originaloljor låg INTE i topp...
Inte heller den här ofta diskuterade Aral-oljan var speciellt imponerande.

Det är en Rysk sida, så ni får hålla till godo med en google-översättning:

Länk

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Blev inte riktigt klok skall man kolla det glaset som är renast ? om vi rang ordnar Aral 0-40 Castrol professionell 0-30 och mobil 1 new Life 0-40 hur hamnar dom i rang ? Blå 525
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Oljor jag aldrig har hört talas om har dom klaraste glasen !

Johan B vad säger du ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Intressant och OMFATTANDE läsning - läs del 1-7 noga innan man drar för långtgåeende slutsatser på sista sidan som det länkades till.

Mycket var svårt att förstå rakt av då översättningen via Google blev lite "konstig" men det fanns ändå mycket intressant tyckte jag.

Problemet med alla dessa olika tester som tittar på enskilda testparamtrar är att till slut ser man inte skogen för alla träden - man blir helt vimmelkantig till slut när man skall kolla på alla enskilda testresultat - en viss olja kan vara "bäst" när det gäller en testparameter medan den är "dålig" i ett annat avseende - då spelar det inte så stor roll att oljan var "bra" i ett avseende när den kanske falerar och orsakar slitage/haveri pga. en annan parameter.

När det gäller sista sidan som det länkades till av Blå525, måste man observera att oxidationen mäts vid +380grader Celsius under en timma - en temperatur som oljan inte når i en normal bilmotor, så frågan är hur relevant det testet är när det gäller verkligheten i motorn under normal drift - men visst, alla oljor har genomgått samma test och vissa är helt klart bättre än andra när det gäller oxideringen/bildande av fasta restprodukter vid (extremt) hög temperatur.

Men som sagt: sista testet är bara en liten (och kanske inte helt relevant) del av oljans totala prestanda...

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Blå525

Nu har du rört om grytan : )
Googleöversättningen gör att mycket av texten blir lite underligt formulerad.
Jag läste testet på originalspråket och trots att min ryska är synnerligen rostig så förstod jag det mesta. När det gäller delen där oljan testades i hög temperatur så var det dels för att separera ut de restprodukter som uppstår vid förbränning, t.ex verklig askhalt i LL4-oljorna, oilsludge mm.

De skrev även att temperaturen var relevant då oljan kan få utstå samma temperaturpeakar i bl.a. turbon vid avstängning efter hårdkörning.
De sågade även longlifeoljorna totalt och att de skulle vara bannlysta om det var motorns bästa som var prioritet.
Jag är ingen oljeexpert, utan bara intresserad av ämnet och att ge pärlan den bästa oljan. Och det är lite som Johan B säger, ju mer man läser desto mer vimmelkantig känner man sig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det är inte Longlife-oljorna i sig som de i första hand dömer ut, utan longlife-intervallen...och där håller jag med!

De är även skeptiska till low-saps-oljor (främst i kombination med longlifeintervallen) och även där kan jag hålla med till viss del, det de iofs inte så tydligt tar upp i diskussionen men som i viss mån framkommer i testerna (inte koksningstestet) är att oftast har man ersatt svavel- och fosforföreningarna med andra alternativa antiwear-additiv som t ex molybdendisulfid eller liknande.

Jag byter alltid olja ungefär halvvägs in i intervallet och det blir ca 1200-1400mil innan oljan byts ut.
Dessutom använder jag bara helsyntetisk olja och försöker hålla mig till "äkta" syntetoljor och inte hydrocrackade högraffinerade mineraloljor (som ofta benämns som "syntetiska" eller liknande).

Bytte för övrigt oljan i E46:an igår och den hade gått ca 1400 mil (dock under rätt lång tidsperiod då jag kört väldigt lite med den bilen det senaste året) på Mobil1 5W50 - den oljan var rätt svart och motorn hade lite ventiltick plus att det var en hel del gul "majonäs" under oljepåfyllningslocket och i slangen till vevhusventilationen/oljeseparatorn innan jag varmkörde motorn ordentligt innan bytet - efter bytet till Aral Supertronic 0W40 tystnade motorn märkbart och gick mjukare, så det var väl hög tid att byta oljan.

Men som sagt en hel del intressant läsning i ett seriöst och omfattande test!
Jag lärde mig en del nytt, bland annat om problematiken som kan uppstå när man slår i ester-baserade syntetoljor i motorer med elektronisk oljenivågivare som då kan visa fel oljenivå...

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
ester-baserade syntetoljor i motorer med elektronisk oljenivågivare som då kan visa fel oljenivå...

Jag har elektronisk oljenivågivare.

är Aral en sådan ester baserad olja
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, aral-oljan (SuperTronic 0W40) är i huvudsak av PAO-basolja.

Oljor med väldigt höga halter av esterbasoljor är t ex. Motuls "racingoljor" där det tydligt framgår att det är en "esterolja" - dyra som snus och bra i rätt applikationer.

Mvh
Johan B

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Ok Tack,

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Följer denna tråden med spänning :-)

Blir nog till att köpa ett gäng liter Aral när mitt lager Castrol är slut. Levoil.de är verkligen bra ställe att köpa olja på!

Ang de senaste inläggen så undrar jag om det är någon som kan förklara för en vetgirig hur den elektroniska oljenivågivaren faktiskt fungerar?

Hur en gammal hederlig oljesticka fungerar, ja det är ju ganska uppenbart även för en som inte alls fattar sig på motorer. Men den elektroniska greppar jag inte alls....

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såvitt jag förstår det, mäter åtminstone vissa givare resistansen över en film/yta och utifrån resistansen avgör givarens signal hur mycket olja systemet anser det vara. Problemet verkar vara att esteroljorna pga de polära egenskaperna skapar en helt annan resistans än "vanliga" oljor och därför kan det bli knas när givaren är kalibrerad för vanlig olja.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.