AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.520

har fått för mig en dum ide på min e39 528 från 1996 hur passar v8 delar på min ?

ny
33
nyllet84
528I -96
som ni ser har jag fått ett dum ide :P

men skulle behöva lite expert hjälp med lite saker!

vet någon hur infästningarna i karrosen skiljer på 528 vs 540/M5 ?

skulle det gå sätta ditt en bmw 540 bakvagn på min 528 ?

gäller även framvagn ?

någon som vet..

hjälp mig för verkliga min dröm
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag föreslår att du sätter dig och bläddrar igenom realoem.com i två olika fönster på datorn. I det ena har du in bil, och i det andra väljer du t.ex. BMW 540. Då kan du se vilka delar som är samma och inte.
Är det t.ex. samma reservdelsnummer på karossdelen som bakvagnen sitter i (vilket jag är tämligen säker på att det är), så ÄR det ju samma infästningar.

Du kan också söka på ett reservdelsnummer o se vilka modeller den sitter i.

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Gissar på att du tänker hinka i en V8 i bilen? Annars finns det absolut ingen anledning att byta till framvagnen från en V8.
Om du tänker konvertera så hoppas jag att du är medveten om att i princip hela bilen behöver bytas för att det ska funka :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Vad är det du vill göra?
ny
33
nyllet84
528I -96
hade hoppas slippa skriva vad jag ska göra :P haha

är så att min 528 har rasat motor på. och jag är gammal v8 nörd och körd merca innan haft två clk 55 or. och tänkte köpa en 540 först men tyckte dom verka så sjukt törstiga. så blev en 528 då...

men nu har jag fått tag på en AMG 55 motor till sjukt bra pris. billigare än en 528 motor. hade varit nice sätta den i bmw med en manuell låda.

pratat med sfro idag om det. och det var inga problem men behöver dock byta fram o bakvagn. och drivning v låda kardan och driv axlar och bromsar då..

då tänkte jag om det gick enkelt att byta till 540 eller M5 rakt av bara.

det sa han på sfro att det skulle inte vara några problem då.

har kollat lite sj och sett att det inte är samma på 6 cylidriga som på 8 cylidriga motorer att dom ser inte lika dana ut. men jag tycker dom borde ha samma fäst punkter i karossen eller är jag helt fel ute ?

tacksam för era svar :)
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Aj, fan vad synd att du måste ha fram och bakvagn från en V8... Kanske kan du göra första besiktningen med V8 subframe och framvagn osv för att sedan byta till original och modda lite så att motorn passar? Sett flertalet i USA som kör med LSx-motorer på original 6-cyl subframe med kuggstångsstyrningen intakt. Hade varit nice med det bästa från båda världarna - V8 och finkänsligare styrning!

Låter som ett spännande projekt annars
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Infästningarna är desamma, bare åk ! V8'ans framvagn är ganska annorlunda och mycket kraftigare. - se till att få med styrsnäcka mm. från V8'an
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
sjukt törstiga er fel på en 540 e39,er nok den mest bensinsnåla v8 som finns,det er min erfaring.
Det går säkert att få i tekniskt men den kommer aldrig gå igenom besiktningen.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Med prylar från M5 borde AMG motorn gå att få laglig som ombyggt fordon?
Du kan inte bara byta motorn utan måsste byta drivlina bromsar etx.
Sedan finns det regler hur mycket man får höja effekten tror det var 20%

Kolla med bilprovningen.
ny
33
nyllet84
528I -96
tack för alla svar...

jag har kollat med sfro så går även sätta ditt 540 fram o bakvagn och även bromsar o driv lina från den...

hur sitter v8 fast fram är det två motor fästen på varje sida ?

hört någon att det skiljer på styrning på en 6 och v8 ? vad skiljer mellan dessa ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.