AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.513

Turboras E39/m57Da

Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Lyckades döda turbon i min 530Da-01 igår.
Efter att ha kört 2,5 mil, stått still i en halvtimme, startade jag bilen och började köra tillbaka, då hörde jag ett svagt vinande, som en generator som stör bilradion.
Tänkte inte mer på det och körde ut på motorvägen och gasade på, lämnade ett svart moln som jag inte riktigt kände igen, men visst den hade rykt till ibland innan.
10 minuter senare bromsade jag in för att därefter gasa på igen, full gas i c:a 3 sek och motorn tappar kraft ,lämnar ett rökmoln som hade fått james bond att bli avundsjuk.
Vid minsta gaspådrag ryker bilen våldsamt, på tomgång rasslar det på höger sida i motorrummet.
Bytte olja och filter för 2 veckor sedan till Liqui moly top tech 4100 5/40.
Efter oljebytet gick motorn mycket mjukare och tystare men även automatlådan som hade uppfört sig lite konstigt gick plötsligt riktigt bra, inga hårda växlingar eller vibrationer.
Förra helgen kollade jag även luftfiltret som var ganska skitigt, drog av "strumpan"och blåste pappersfiltret med tryckluft i väntan på leverans av nytt.
Nu till frågan, kan olja eller luftfilter ha påverkat turbon, jag tänker för starkt tvättande egenskaper som fått avlagringar att släppa, den har gått knappt 24000 mil.
Hur ska man förbereda motorn för en utbytesturbo så att inte den också rasar eller skadar en halvsliten motor?
Kan lösa metalldelar ha följt med oljan och vart tar de vägen då?
Tacksam för råd i eländet.
Sveamannen
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Tveksam till att oljebytet var orsaken till turboraset, motorn har ju ett oljefilter... Vissa turbos håller 10 000 mil och andra 40 000 mil, att den rasar vid 26k mil är inget onormalt.

Ta ner tråget och rengör om det inte är för mycket jobb på en 530D, rengör intercoolern(brukar fastna olja i den vid ras).
Ev. skräp bör ha fastnat i oljesilen i tråget - turbons oljeretur brukar gå direkt till tråget. Antagligen har en oljepackning till impellern i turbon pajat och gett upphov till rökeffekterna, så det bör inte vara några större farligheter med metallspån i oljan - om du inte kört länge med bilen sen turbon rasade. :)
Byt olja när du byter turbo och byt den igen en extra gång efter 100 mil om du är orolig för att det är skit kvar i motorn.
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
GT 25, BMW 530D E39, 730D E38 2,9L, 454191-5015

Jag har en sån, sprillans ny/bytesstomme från gik liggandes om du är sugen.

5000:-

Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Rompa 4302
Tack för erbjudandet men jag har inte tid att skruva för tillfället.
Fick ett ok pris av NFS i Malmö

GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Glöm inte att byta "turbodödarfiltret"-vevhusventilationsfiltret.
Oerhört viktigt på dessa maskiner om turbon skall må bra.
Jag byter det vart 3:e oljebyte.
När det blir igensatt så blir det för högt tryck i vevhuset=mottryck för oljeavrinningen från turbon, och då kan ni räkna ut resten själva.
Min har gått snart 40.000 mil med originalturbo och fungerar o låter hur bra som helst!

Micke
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Tack för tipset om vevhusventilationsfiltret, hur hittar jag det? (gärna bild)

GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Sitter under "ventilkåpskappan".

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.