|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst en del motorvärmar trådar här på forumet. Jag såg bl à att marin 849 skulle montera en kraftigare. Det var genom Google jag hamnade i en några år gammal tråd. Jag vill höra vad ni har för tips. Min tanke var att skaffa en 1000 watts slangvärmare från defa 700 serie. Trigga igång ordinarie 12 volt cirkpump. Samt ha en ctek eller defas laddare. Då kan jag ha en kupevärmare på 1000 watt också och ändå klara mig på 10 A säkring. Det är det ena alternativet. Ett annat alternativ är att köra med en 2000 watt värmare från samma defa serie och då försöka trigga igång klimat anläggningen precis som en diesel eller bensinvärmare gör. Detta kräver dock en lie kraftigare batteri laddare för att kompensera för kupefläkten också. Men samtidigt slipper jag köpa en kupevärmare och jag slipper ha den synlig i bilen. En annan fördel med att få igång hela klimat anläggningen är ju också att värmen kommer mer på "rätt" ställe än som man har en kupevärmare på golvet. Någon som vet om det är ett stift på klimat anläggningen som man bara kan lägga ström på för att dra igång den? Blir det kanske massa felkoder i bilen av detta? Känns lockande att köra så då det blir nästan som en dieselvärmare fast halva effekten. | |
thekinglives |
Länk Billigt,bra,enkelt. Vill du ha supervärme i bilen komplettera med en vanlig kupevärmare. |
|
Tack för tipset. Den verka fin. Så slipper man fibbla i elen på bilen. Så får det kanske bli en vanlig kupevärmare ändå. Är rädd för att bilens elektronik flippar ut om man går in och triggar igång saker. Frågan är då vilken slang man ska skarva sig in på ? Ta den slangen som är framledning till kupén kanske? |
|
| Läste nu att den ska monteras på,returen från värmepaketet. | |
| Någon som vet inner diametern på slangarna som går till värmepaketet? | |
|
19mm? Om de inte bytt efter E39. Man måste inte montera den på returen, det funkar på tilloppet också, men jag tycker man ska se till att ha samma flödesriktning som orginal. |
|
| På E39 är det bara ett stift för att dra igång klimatanläggningen (jag kan starta den via fjärren till motorvärmaren), men inte på E61 tyvärr. | |
|
Marin 849 var har du monterat en liknande? Är du så fall nöjd? Jag har inte tittat än var det är lättast att sätta den. Om det är framledning eller retur spelar som sagt mindre roll. Bara man pumpar vattnet i rätt riktning. Då är det kanske säkrast att köra med en på 1000 watt och en kupevärmare på 1000 watt. |
|
|
Ja, det är ju jag som förpestat (??) forumet med inlägg om motorvärmare. :) Bilder finns här (se tidigare trådar) Länk Jag har 1500W + 400 W original strykjärnsvärmare. Hade jag gjort om det hade jag satt dit 2000W. Kupevärmare tycker jag är onödig eftersom man har fullt defroster/värme direkt när man startar och är bilen igensnöad bör man ändå sopa av den först tycker jag. Den där DEFA-värmaren jag använt finns i olika effekter och med olika temperaturer på termostaten. Denna termostat verkar fungera mycket bättre än den på de där billiga värmarna med inbyggd pump. Min termostat är 75C och högsta värdet jag sett är 77C. |
|
|
Ok. Har också funderat lite på det. Att ha olje värmare också. Hemma håller jag i garage som ändå är ca 5-10 plusgrader på vintern. Så där är det lugnt. På jobb håller jag visserligen ute men man är inte så frusen på eftermiddagen när man ska hem som på morgonen:) Så därför hade man kunnat klara sig utan kupevärmare. Men vad tror du. Om jag kör en 1000 watt med cirkulation i 2 timmar på jobb. Om det är 5 minus ute kommer den väl ändå upp i 40-50 grader? |
|
|
Det tror jag den gör, men betalar du elen själv är det ju billigare att köra med 2000W i 45 minuter så är hela systemet 60 grader. Oljevärmare tycker jag är onödigt då oljan inte sjunker mer än 5-10 grader under (den uppvärmda) kylvätskan enligt motorns oljetemperatursensor som sitter vid oljefiltret (alltså innan oljan går in i motorn). Jag tyckte det var rätt najs i vintras att gå ut till bilen mitt i vintern, vrida om nyckeln o se temperaturmätaren över första strecket (61C), bilen visserligen kall men värmen kommer ju direkt så man fryser inte och sedan sladd direkt ut från parkeringen. :) Kupevärmare kan ju bidra till att dörrar och lås fryser fast också. När man kör gör vinden att det är så kallt längst yttersidan av dörren även om man har varmt i bilen, men står bilen parkerad och det är lagom vindstilla och man värmer upp bilen smälter man den snö/is som ligger mellan dörr och kaross och vips så fastnar dörren, och fryser den inte så fläker man ju iaf bort delar av filtmaterialet på gummilisten som ska se till att dörrarna inte knarrar när man kör. Min enkla åsikt är iaf, in med så många watt som möjligt i kylvätskan! Detta är också det mest energieffektiva. |
|
|
JAg betalar ju strömmen hemma. Men som sagt det är inomhus och ändå hyfsat varmt. Där räcker det kanske med en timme. På jobb betalar vi inget för elen så det spelar ingen roll. Nackdelen med 2000 watt är ju att om jag ångrar mig finns det inte ström kvar för en kupevärmare. Vilken slang satt du din på? Använder du bilens cirk pump eller en separat 230 volts pump? |
|
| Bilens pump, tror min sitter före kupeelementet för det var lätt att dra slangarna då, se bild. | |
| Det ser ungefär ut som på min. Jag har varit ute och kollat lite ikväll. Finns hyfsat gott om plats mellan cirkpumpen och värmeventilerna. Det värmaren som finns i länken i andra inlägget har ju inbyggd cirkpump. Då behöver man inte belasta batteriet med 12 volts pumpen. Även om den kanske bara är på 1-2 A. Den var på 1100 watt men termostaten stängde den redan vid 50 grader. Visserligen behöver man väl inte värma mer än så. Menar du att även oljan kommer bli hyfsat varm om man bara värmer kylvattnet? Tråget skulle varit dubbelmantlat så vattnet skulle passerat där:) | |
|
Ja, men jag har inte krypit under bilen och känt på tråget. Alla andra metalldelar som man kommer åt ovanifrån är dock varma. Om vattnet är 50 grader visar oljetemperaturgivaren också det innan man startar (eftersom den sitter där uppe vid filtret), efter start sjunker den dock bara med några grader vilket jag tolkar som att antingen är oljan redan "hyfsat" varm, dvs inte -20 eller så blir den det direkt när den går i kanalen upp till filtret på väg till motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.