|
|
|
|---|---|
|
Hej Hittat en annons men inte vad jag ska ha för värden på fälgar till min E39 -03. Passar detta: Suttit på en bmw e38 215/65 R16 5/120 ,ET 20 ,navhål 72,5 Torbjörn | |
|
Tror det felar på navhålet som ska vara 74, något... Om jag inte kommer ihåg fel. Mvh Martin |
|
| E39 har 74.1mm navhål, så fälgarna du hittat passar inte rakt på. | |
|
Hej Tack för hjälpen Finns det några modeller som har samma och passar till min? |
|
|
Det är bara E39:orna som har det navhålet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack du vet jag Och jag förmodar att jag måste hålla mig till-03 också? |
|
|
Todde: Nej då, alla e39 från -96 till -03 har samma nav. De flesta eftermarknadsfälgar bör också passa (förutsatt att bultmönster, diameter, bredd och ET stämmer då ;) ). |
|
|
Bara så det blir rätt kan du ge mig infon jag behöver? T. E. X vad är E.T? |
|
|
ET (ibland IS) är fälgens inpressningsmått - dvs. hur många mm. anliggningsytan befinner sig mätt mot hjulnavet från fälgens centrumlinje. En fälg med högre ET flyttar fälgen inåt i hjulhuset och lägre ET utåt - dvs. om du t ex. använder en fälg avsedd för E39 (ET 20mm) på en E46:a (ET 47 mm (egentligen mellan 41 och 49 mm beroende på fälgtyp/däckbredd)) hamnar den fälgen för långt ut i hjulhuset och kan ta i skärmkanterna samtidigt som hjulgeometrin blir fel och även olaglig då max 15 mm spårviddsförändring utifrån standard är tillåten på hjulaxeln - dvs. max 7,5 mm/hjul. Så i ditt fall är det klart enklast att leta efter fälgar du VET har använts till en E39:a och då helst BMW-originalfälgar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Ja det blir alldeles för mycket att hålla reda på. Tack iallafall för lektionen. Todde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.