AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.640

Stötdämpare till E46 -05 M-sport pkt

Ska köpa nya framstötdämpare till bilen, en E46 -05 med M-sport pkt.
Jag undrar om bilar med M-sport pkt har kortare stötdämpare än vanliga E46?.. eftersom de är lägre än vanliga E46..

Jag hade tänkt köpa några fina Bilstein, Koni eller motsvarande och det finns då sportdämpare med "vanlig längd" och de finns som "kortare variant".
Vilka ska man ha?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kan svara rent generellt att sportstötdämpare med vanlig längd fungerar utmärkt för m-sportchassi om du inte är superpetig. M-Sport är bara 20 mm lägre än standard... Alltså inte mycket som skiljer.

Sportstötdämpare som är kortare och inte original är avsedda för bilar som är eftermarknadssänkta. Oftast avsedda för dem som sänker bilen 30-60 mm utöver original. Oftast är dem 30% kortare än std också...
När jag köpte dämpare till min E39 blev det Bilstein B6(fick dem billigare) - dessa klarar en sänkning på 30-40 mm utöver original enligt Bilstein själva, alltså borde det vara okej om man kör med M-sportfjädrar som är 20 mm kortare än original.

Om du går efter Bilsteins alternativ så har du B6 och B8 som är sportdämparna, dessa är hårdare än original m-sport - somliga upplever dem som betydligt hårdare, men de blir lite mjukare när man kört in dem. Konis sportdämpare är mjukare än B6/B8. Ska du frakta familjen och hundarna är det nog bättre med Koni än Bilstein, gillar du inspirerad körning och inte har något emot viss stötighet i stadskörning funkar Bilstein utmärkt.
Tack för ett bra svar!
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Lyfter tråden lite

Jag ska byta stötare runt om på min e46 330ci med m-tech II. Beställde Bilstein B6 men har börjat fundera över om jag borde ha valt B8 istället. Tänkte köra med originalfjädrar och vill behålla höjden så original som möjligt. Kan tänka mig att B6 fungerar bra med M-tech fjädrarna, men frågan är om B8 dämparna ger bättre vägegenskaper med dom fjädrarna, då dom är anpassade för kortare fjädrar.. Jag vill ju så klart få bästa möjliga väghållning då det inte direkt skiljer i pris när man kollar på e-bay.

någon som kör med B6 på en E46 med m-tech II?

/Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.