AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.281

Halogen->xenon på e91lci

Hej!
Hur går jag tillväga för att få dit xenonlampor på min 325d 09a? Jag har sökt med ljus och lykta på internet men det enda jag kan hitta är till prelci:( om jag förstår allt rätt som jag kunnat läsa mig till så behöver jag förutom kompletta strålkastare nån fotmodul, annat ljusvred och en programmering? Är det någon här som gjort detta ingrepp? Skulle vara tacksam om jag kunde få komma i kontakt med denna! Får jag hjälp kan jag tänka mig att skriva ihop en diy(do it yourself) sedan!
Tack på förhand Med vänlig hälsning, nicke
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Det kommeer att säkert bli väldigt dyrt med alla delar som köps från OEM leverantör. Utan automatisk ljus nivå justering kommer det att inte accepteras av bilbesiktning. Ny lamp enhet med xenon, fotmodule, nivåreglering mm. Billigaste sättet är kanske via ngn bilskrot firma som säljer allt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilprovningen testar dock inte nivåregleringen. De kollar bara att ljusbilden är rätt med sin ljusprovare. Alltså så funkar det med manuell nivåreglering men då får man fasen vara noga med ljusjusteringen när man lastar annars är man ett riktigt as mot andra trafikanter för xenon bländar nåt magiskt när det är felinställt.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
edit: Men det hjälper ändå inte om besiktaren är lite vaken för bilar med xenon har aldrig manuellt ljusreglage.

Med tanke på hur snabbt det gått att besikta senaste gångerna är jag dock tveksam till att de skulle notera en sådan sak.

-------
//Lövet
Ja det bästa är nog kanske att vända sig till en bilskrot så man får med alla delar som behövs! Är det någon här som kan få fram ett elschema som man kan använda sig av för att få till allt?:)
Det går inte att eftermontera xenonstrålkastare på en ansiktslyft E9x. BMW kommer inte och kan inte ge dig den mjukvara som krävs för ljusviddsregleringen.

Vill du ha xenonstrålkastare får du byta till en bil som är utrustad med det.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag tycker personligen att BMW E91 LCI med Philips extreme, halogen H7 lampor fungerar väldigt bra. Den ger mer ljus än original philips longlife H7 lampa som bilen hade från original. Jag kan inte säga att jag saknar HID /xenon lampor.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag har jobbat med att besikta bilar fram till förra året och i utbildning jag senast fick så ingick det att man skulle hålla koll på om den aut. nivåregleringen funkade/reglerade. Sen står det visserligen såhär i TSFS och det kan man ju tolka som att man inte "behöver" ha koll på om den aut. nivåregleringen verkligen funkar sålänge ljusbilden står korrekt.

"Gasurladdningslampa (xenon): Funktionskontroll på automatisk ljusnivåreglering anses vara utförd om strålkastarna har rätt inställning. Upptäcks brister spontant på utrustning för nivåreglering som innebär att den inte fungerar eller har möjlighet att fungera görs bedömning enligt "Grund för bedömning" nedan."

Vidare så finns det möjlighet att få följande anm.:

Halvljusstrålkastare:
- gasurladdningslampa, automatisk ljusnivå- reglering ur funktion (anm. 2)
- gasurladdningslampa, strålkastarrengörare saknas (anm. 2)

Jag tycker och tolkar det som att man SKA kontrollera att regleringen verkligen funkar och om den inte gör det så ska man få anm. 2 på en bes oavsett om ljusbilden står rätt eller fel för tillfället. Det är verkligen sjukt irriterande att bli bländad av Xenonljus pga att regleringen inte funkar så även fast många säkert inte håller med mig så tycker jag att det är bra om bes.organen kontrollerar detta för det räcker ju att lasta bilen lite så hamnar ljusen upp i vädret om regleringen inte funkar.

Hur som hur, en bes.tekniker BEHÖVER inte kontrollera regleringen sålänge ljusbilden står rätt men om de gör det så har de också stöd i TSFS för att göra detta.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
På följande länkar går det att läsa regelboken som är till grund för alla bedömningar, många saker är väldigt vaga och är upp till bes.teknikern att bedöma si eller så (vilket jag kan tycka är lite konstigt) men där är iaf det som alla bes.tekniker ska utgå ifrån.

Länk

Länk

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur sker testet av nivåregleringen?

(Alla bilmärken har ju inte automatisk funktionskontroll vid uppstart)

-------
//Lövet
Om jag konverterar min bil så ser jag till att installera nivåsensorer m.m. Skulle inte kunna tänka mig att utsätta mina medtrafikanter för det obehaget!
Har ägnat nästan hela dagen åt att forska på nätet ang strålkastarbytet och det verkar inte vara många som gjort det! Men hitta nån post på e90board där de tydligen lyckats programmera in xenonstrålkastare på e91lci. Men jag är nog inte rätt man att sätta mig och börja hacka om hjärnan i min bil:/
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
andreas_lofgren: På de flesta vanliga bilar som rullar på våra vägar så har aut. justering vid start. Skulle man stöta på en bil som inte har det så får man simulera lastning t.ex. Dock stötte jag aldrig på en bil som inte hade det under den tiden jag jobbade som bes.man. Slump kanske, kanske inte?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.