|
|
|
|---|---|
Lasse H |
Hej! Funderar på att köpa mig en Z-3 som 2:a bil. Är ännu så länge novis vad gäller denna modell o behöver lite hjälp. Objektet är en 2,0 år 2000. Något speciellt att tänka på? Finns det några skillnader (främst vad gäller karossen) mellan de olika årsmodellerna? Bör jag se upp för något speciellt? Någon som sitter på info ? Tacksam för svar!! /Lasse H |
|
Hej Lasse! 01 kom den nya bakänden, skärmarna är bulligare, påminner mer om Jaguar E-Type Roadster och Cobra. Även bakljusenas design ändrades, och således oxå bakluckan. Vilken som är snyggast kan man ju diskutera. Modellerna med 6 cylindriga motorer har lite bredare bakskärmar, mycket snyggt. Annars vet jag inte om det är något speciellt för just denna modell man skall kolla. Det allmänna skicket är ju som vanligt viktigt. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Jag hade nog hållt i slantarna lite till och försökt hitta en Z3 2,2 -01a. Alltså ersättaren för 2.0an. Det är en mkt piggare och trevligare motor! /Per |
|
Lasse H |
Tack Fredrik! 2,0 är en 6:a om jag inte har helt fel? Betyder detta då att den har lite bredare skärmar bak? Hoppas det.. Den jag tittar på är av årsmodell 2000, men vad jag kan se på bilderna (bytbil.com) så har den de nya baklysena. Eller gjordes de om ännu mera till modell 01? Jag vill absolut ha de nya baklysena, och den bredare baken gör absolut ingenting, snarare tvärtom... Invändigt har den sett ut i stort sett likadant i alla år? /Lasse H |
Lasse H |
Per > Jo, i o för sig, men jag/vi kommer använda bilen som ren glajdarbil på sommaren, så jag tror det räcker med 2,0an för våran del. 2,2 drar vad jag har sett iväg rätt bra med slantar, typ 50' upp. Fast om nu 2,0 visar sig vara en urtrist maskin kanske man skall tänka om, o därefter prata lite snällt med regeringen där hemma... /Lasse H |
|
Lasse. Det verkar som jag har fel, om den bil du har tittat på har de nya baklysena, så kom de redan -00. Invändigt har det inte gjorts något radikalt, något är ändrat på konsolen mellan stolarna, men jag vet inte riktigt vad. Sen har det ju tillkommit lite nya material. Cromelinepaketets alu paneler är mycket snygga t.ex. Om 2.0'an är trist är ju en smaksak, provkör bilen och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
Lasse H |
Tackar Fredrik. Då vet jag att jag kan sikta in mig på en 00:a eller nyare... /Lasse H |
|
Lasse, efter egna erfarenheter så kan jag tillägga att 2,0:an är en perfekt glidarbil med det där sexiga ljudet man vill åt. Motorljudet gör mycket när man cruisar. |
|
|
Z3-Mannen: Så sant, så sant. Bastuck 3" system, ger rysningar av välbehag. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
Lasse H |
En 2,0:a får det bli. Undrar om eltak är standard på dessa? /Lasse H |
Lasse H |
*UPP* En fråga: Har alla Z3 elcab? Som ni märker kan jag typ nada om denna modell (ännu...). /Lasse H |
|
Lasse, Alla Z3 har inte Elcab. Möjligtvis standard på dom nyare modellerna. |
|
Lasse H |
Då är det bäst jag kollar det på mitt objekt då. Tack för svaret! /Lasse H |
Maria Mårdh |
Lasse: Jag tror dom började med elcab på 2,0:an men är som sagt inte säker på det. Jag hade iaf. elcab på min förra 2,2 och det var standard på den modellen. Mvh Maria |
Lasse H |
Maria > Snygg bil du har.... jag vill ha den , ge den till mig... ;oP |
Maria Mårdh |
Lasse: Jag vet att han är läcker ... och jag älskar "honom" =) Mvh Maria |
| Mig veterligen så bytte BMW motorer på Z3 under 99 till 2,0 2,2 och 3 liter. Man bytte också bakljus och nedre instrumentering på mittkonsollen som fick tre runda reglage där den mittre är en analog klocka. En Z3 är alltid snygg men känns betydligt fetare med sportchassi och 17 tums fälgar. Dessutom får man bullen på huven och bredare bakskärmar med sexan. En Z3 med fyra är en ekonomivariant den blir ingen riktig sportbil utan en sexa. Finns vettiga 2,8:or att få tag i för 160-170 000. Själv tog jag in min 2,8 -98 genom autoo.se. Den har nu gått 2 700 mil och är i kanonskick, å andra sidan fick jag slanta upp lite över 200 000 men då är den nästan fullutrustad också. Varning för skyhöga försäkringspremier om man bor i storstad dock.. det kostar att ligga på topp.. ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.