|
|
|
|---|---|
|
Ni andra som kör E65 diesel, vad har ni för slitage på bakdäcken? Jag kör ca 2500mil på en sommarsäsong, mestadels pendlarmil. På tre säsonger har jag kört slut på två set Michelin Pilot Primacy och ett set Hankook Ventus S1 Evo, dvs ett par bakdäck per säsong. Är det normalt med sånt här slitage? Tips på några andra däck som håller längre men fortfarande är säkra och komfortabla? | |
| Jag har aldrig fått en uppsättning däck att räcka 2000 mil, men däcksslitage handlar mycket om körstil. | |
|
Visst handlar det om körstil men om man medvetet försöker undvika att göra accelerationer som sliter onödigt på däcken och 95% av körningen är pendlarmil på runt 10mil. Tidigare bilar har däcken på drivhjulen hållt 2-3 säsonger, dvs mellan 5000 och 7500 mil. Den enda förklaringen jag fått av däckfirman som monterar åt mig har varit att moderna dieslar med så här mycket vridmoment sliter mycket däck oavsett hur man kör. Tycker bara det låter konstigt... |
|
|
kan tänka mig två möjliga fel 1) för lågt däcktryck, kanske en ide att kolla detta om du inte gjort det på ett tag. för högt däcktryck ökar ej slitaget, men komforten börjar lida istället. 2) felaktig hjulinställning. åk in till en firma som man mäta och ställa in hjulvinklarna, bak på E65 skall det vara 0 i toe-in, och en hel del negativ camber. firman skall ha tillgång till referensvinklarna som gäller. Kostade mig ungefär en tusenlapp när jag kollade inställningarna härom året. visst är det en skillnad på körstil men bara för att du har en stark diesel så slits inte däcken ut automatiskt, |
|
|
Hur mycket effekt man har i en bil spelar ingen roll för slitaget om man inte utnyttjar effekten. Det finns dock två egenskaper hos dieslar som gör att risken för slitaget på däcken ökar. Det ena är turboknuffen. Det är lätt hänt att man hamnar under det varvtal där turbon laddar (speciellt i stadstrafik, där man ofta kör på låg växel, vilket ökar beastningen på drivhjulen). Föraren trampar då mer på gaspedalen än vad hen skulle ha gjort annars. En kort stund senare ger turbin fullt laddtryck och då blir belastningen på drivhjulen större än avsett. Den andra är att dieslar har låg utväxling (det betyder inte att de varvar mycket utan att de inte kan köras lika fort på en given växel jämfört med en bensinare). Det gör att föraren lättare skickar ut mycket kraft till drivhjulen även om hen inte kör speciellt aktivt. |
|
| Farsan har samma problem med sin, sliter däck rätt snabbt. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Hur slits dina däck? Jämnt slitna eller mycket på insida? |
|
Vad är det för dimension på däcken? Som redan nämnts: kolla lufttryck (vad har du för lufttryck?) och hjulinställning. Fel där kan käka däck rätt snabbt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bakdäcken har dim 275/40-19. Har kört med 2.8 i tryck på däcken men har även testat 3.0 under några perioder. Per Larsson (Bil & Motorteknik) har gjort hjulinställning på bilen tre ggr de senaste två åren i samband med arbeten på hjulupphängningarna så den borde vara korrekt. Däcken slits ganska jämnt men mest mitt på däcket. |
|
| hade själv också michelin primacy på E65 som slets i mitten på bakdäcken, då körde jag med ett däcktryck som låg i nedre delen av det rekommenderade intervallet, Efter jag bytte däck så la jag mig strax över högsta rekommenderade av bmw, och sedan dess har jag ej haft problem med slitage på mitten. Nu var det visserligen så att jag gjorde hjulinställning också i samband med däckbytet, dock var justeringen minimal, så min känsla var att däcktrycket gjorde största skillnaden. | |
|
Här är en bild av protokollet för min hjulinställning (E65) Länk där ser du också alla referensvinklar min nuvarande inställning (slutliga värden) sliter ej däcken. |
|
|
Tack för info! Ska jämför med senaste protokollet jag fick. Gjorde senaste inställningen för 1 1/2 vecka sen. Kom på det idag när jag satte på vinterdäcken att jag har inte alls haft samma slitage bak med dem och då är det ju ändå mjukare gummi i dem än sommardäcken. Skillnaden är dock i dimension, 235/55-17 mot 275/40-19. |
|
|
Jag satte på nya Continental SC2 när jag köpte min 745. Förvisso ingen diesel men samma däckdimension. Jag har för mig jag låg på samma lufttryck också, 2,8bar. Jag körde 1600mil med däcken och jag tyckte de såg ut som nya när jag sålde den. Antingen kör du jävligt illa :) eller så tror jag det är något galet på din hjulinställning. |
|
Verdi |
Tyngden på bilen borde väl spela lite roll också? |
|
Om däcken slits på mitten så brukar det tyda på för lågt lufttryck. På min E61 slets bakdäcken något fruktansvärt på insidan och bilen gick inte bra på vägen, typ sidvindskänslig och spårkänslig, mm (känslomässigt så fick man intrycket av att något stod fel i framvagnen...). Not: En xDrive slirar inte så särskilt mycket med bakdäcken... Jag lät göra hjulinställning. Firman gjorde "vissa mindre justeringar" i framvagnen men "tyckte" att det mesta låg "någorlunda inom toleranserna". Det blev givetvis ingen märkbar skillnad... På rekommendation valde jag en annan firma med en riktig bilmekaniker. Enligt dem hade min bil toe-ut och alldeles för mycket camber i bak (inte underligt då att den slet bakdäcken på insidan!). De gjorde lite mera omfattande och grövre justeringar i bakvagnen... Efter det fick jag en underbar bil, som går mycket bättre på vägen och som sliter däcken jämnt o fint. Jag får nog ut nästan dubbla miltalet på bakdäcken mot innan. |
|
|
d97ulm: Jag jämförde dina och mina värden för bakhjulen efter min senaste inställning hos Per Larsson för två veckor sen och de var ganska lika. Du har 1,3mm toe-in per hjul och jag har 1,4mm. Länk |
|
|
Med tanke på att dina vinklar stämmer så tror jag att vi kan säga med stor säkerhet att det är för lågt däcktryck som varit problemet. Mvh //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.