|
|
|
|---|---|
|
Kan BMW hjälpa mig få ner skatten på bilen? Vad kan det kosta i så fall? 525D -06 | |
| Lite mer information hjälper. | |
|
Jo, jag hörde av en bilfirma att det möjligtvis är så att BMW kan göra någonting åt min bil för att få ner skatten på den, vad det inkluderar vet jag inte. Byta filter etc? Är ju ganska hög årsskatt (5900kr). Som sagt skriver här för att kolla om någon gjort något sådant? |
|
| Fordonsskatten styrs av bilens teoretiska CO-utsläpp och olika skatteregler gäller för olika årsmodeller samt om bilen har partikelfilter m.m. Före årsmodell 2008 var skatten på dieslar betydligt högre än idag. Fortfarande är dieslar med "hög" förbrukning dock mycket dyra att skatta. Detta torde inte BMW kunna göra något åt. Vill du ha en rimlig fordonsskatt på bilen får du byta till en 520 D fr.o.m. 2008 års modell och framåt. | |
|
Vet att de flesta importerade e46 320 dieslar som är tillverkade från c:a augusti -04 har fel skatt. Motorerna modifierades nämligen då så att de uppfyllde den srnaste miljöklassningen euro5 eller miljöklass 2004 tror jag den heter. Obs! De har inga partikelfilter dock. Om man på dessa bilar kan få ett korrekt intyg på miljöklassning från BMW så borde det gå att ändra. Samm gäller t.ex. Audi A21,4tdi där den nya miljöklassen uppfylldes från mitten av 2004. Där har felet blivit tvärtom och äldre importerade bilar har fått för låg skatt. |
|
| Bilar registrerade från 1/1 2008 har c:a 500kr lägre skatt tror jag. Dessutom har många biltillverkare förbättrat sina motorer och sänkt utsläppen vilket påverkat skatten en hel del. | |
| Megachef: BMW kan inte hjälpa dig sänka fordonsskatten. | |
| Lastbilsregga är det ända du kan göra för att sänka skatten. | |
|
Hmm, trodde jag icke fått svar, ej fått fler mail än efter första inlägget! Men tack för alla svar! Då vet jag att det bara är att lägga detta på hyllan, och fortsätta hosta upp 5900kr/år ! |
|
|
Hitta finndiesel och tanka billigt,då spelar inte skatten någon roll! =) Fingerspitzgefühl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.