AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.266

Fanns X3 E83 med konstläderklädsel som tillval?

Ja, som rubriken säger, kunde man välja konstläder på stolarna i en X3-a? Eller fanns bara skinn och tyg?
ja, Sensatec konstläder fanns till E83.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Konstläder i form av BMW´s klädsel 'Sensatec' fanns under hela modellens livstid.

//Bjersér
Ordet Konstläder har för mig en negativ klang som gör en bil svårsåld. Dels är det lite fusk för man försöker efterlikna riktigt skinn och sedan är det inte speciellt mysigt att sitta på vare sig varma eller kalla dagar. Däremot är det praktiskt.
Hur är BMW´s variant Sensatec -har det samma tråkiga egenskaper?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Dieselbjörn: Svar ja, trist och har dessutom en förmåga att spricka där det belastas, t.ex på sidostödet på sportstolar. Satsa på läder eller tyg.

/Jonas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
En av fördelarna med Sensatec är att klädseln inte blir varm på sommaren eller kall under vintern så som riktigt läder blir, ett argument som BMW lyfte fram i samband med framför allt sina öppna modeller. En annan fördel är att det är praktiskt som du nämner, en klädsel som tål mycket stryk och är svår att sätta märken i men är väldigt enkel att hålla ren.

Till nackdelarna hör att den kan spricka på t.ex sidostöden som azkikr skrev och själva principen bakom, konstläder...fuskläder. Det är fel klädsel för en BMW och ger inte rätt känsla i kupén heller.

Men hela E83 har en mer oöm och praktisk än lyxig framtoning jämfört med hur BMW´s modeller brukar uppfattas så det är den modell där Sensatec upplevs som minst fel om du frågar mig. Med det påstår jag inte att E83 känns billig invändigt som en del påstår utan jag tycker den känns precis lika välbyggd som någon annan BMW trea, men som sagt är framtoningen en annan och det uppfattar en del som något negativt.

//Bjersér
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Min högst personliga spaning är att sensatec lättare gör att jag/ryggen/mina kläder klibbar fast i stolen än äkta skinn. Förutom det där med sprickorna då, det stämmer ju också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.