AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.923

ingen värme på förarsidan! E38 1996

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Tjena har ingen värme på förarsidan på min E38! blev nu i sommar har inte kollat vad det kan vara än så jag undrar om någon vet på rak arm vad det kan vara? på andra sidan kmr det värme som vanligt! om ni kollar bilden så har jag "lilla AC" eller vad man ska kalla det, med vred. kan det vara något med värmepaket? kan det vara rentutav vredet ? är det på vakum, vajer eller elektroniskt? säkring? termostat?

tackar på förhand! :)

MVH Peter E

Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det mest troliga är att en av värmeventilrna gått sönder. Brukar sitta v- fram mot torpedväggen
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Som sagt mest troligt värmeventilerna, ta ur och kolla läget.

Jag fick byta på min.

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
provad elspray på elkontakten men tog aldrig lös ventilen ingen skillnad:S är rädd att det ska gå sönder helt och göra så jag ej får värme alls :P är den vänstra tll den vänstra sidan? ska slangarna vara varma ? för 1 kabel var kall iaf.

någon som har en sida där man kan köpa dem? måste man köpa hela skiten eller räcker det med sjävla ventilerna? är det dessa? Länk

finns det något sätt att fixa dem ifall något ser "dåligt ut" ? har ju OK värme ibilen med bara en sida kmr dock bli lite störande när de är -25 ute.
Den delen är det INTE - håll dig borta från skruvat.se i detta fall, för de har INTE delen. Antingen BMW (dyrt), eller skroten (rimliga priser, men en chansning ändå eftersom det är saker som slits och går sönder)

Du verkar ju ha lokaliserat själva vattenventilspaketet i motorrummet, så skruva loss vattenslangarna och koppla ur elanslutningarna (en eller två, beroende på om du har en extra cirkulationspump ihopbyggd med paketet, under det). Skruva sen upp cylindrarna (sitter med sex torx-skruvar), lyft av locket och inspektera dina ventiler. Du kommer förstå när du ser hur det ser ut inuti.

Oftast är det gummimembran/tätningar som blir mos (då brukar det bli varmt), eller kolvaxeln som kärvar ihop och låser sig (så brukar det bli kallt).
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det är nr 1 på denna bild Länk

Kostar tyvärr runt 4000 på bmw och runt 3000 hos schmiedmann (BMW original)

Har man lite basic skruvar-kunskaper är det inte raketforskning att ta ur hela peketet dela på det och inspektera. Antagligen lättare att komma åt på 728 än på min 740.

Jag lyckades renovera min till att funka hyffsat, ena ventilen satt fastrostad och den andra hade rostskador på kolven som går ner och tätar (värme av) funkade bra under vintern, men när sommaren kom så släppte den genom lite värme på förarsidan så jag fick köpa en ny.

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Bara sälja skiten och köpa stjärna på huven låter det som;) eller frysa ihjäl/ inte se något på vänster sidan.
va?????? Allt du behöver är ju en skruvmejsel.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Jo men med min tur så kmr det pajja mer och sen står jag där helt utan värme då det är-30.
Stjärna på huven har samma konstruktion, värmeventiler, med samma problem som BMW.

Kolla bildelsbasen.se, köp en beggad vattenventil för ca 500 och du byter själv på ca 15 minuter.

Det är inte svårt, bara en burk med tre slanganslutningar och en eller två små elkontakter. Den sitter upphängd på två krokar, så allt du behöver göra är att lossa tre slangklämmor och en kontakt, sedan lyfta bort den gamla.

Det fixar du!

Inuti burken är två ventiler - en för vardera sidan. Ventilen hålls öppen av en fjäder när den är strömlös. Ström aktiverar en elektromagnet som pressar ner ventilen och stänger den.

Troligen har din ena ventil kärvat fast i stängt läge. Det vanligaste är annars att ventilens gummipackningar blir mos med åren, och inte kan täta längre -- då får du alldeles för mycket värme.

Lycka till, du fixar det!
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Haha tack lasse! 4000 känns då iaf lite mycket :) för nytt, speciellt då jag nyss bytt svänghjul och koppling för 10000kr+ :) ska titta runt på beggade! Tack igen!
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
funkar en ventil från en e39??

VÄRMEVENTIL, BMW 5-SERIES -96
528IA M52 6 CYL INSPR M52 AUTOMAT A5S 4DR SED BENSI
MED VATTENPUMP
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
så ska nog beställa då ekonomin säger OK

Länk
Jag tror den kan funka, men vågar inte säga säkert.

Gå till www.realoem.com och ange de sju sista tecknen i ditt chassinummer, det ska vara två bokstäver plus fem siffror. T ex DL54321.

Då kan du bläddra bland delarna och se vad vattenventilerna har för artikelnr på din bil, och jämföra om det är samma som en annan.

Min 740iL har tex samma vattenventiler som min 540iAT.
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Precis som Lasse-SL500 säger, lossa slangarna och elkabeln, lyft ut ventilpaketet, in med det nya och montera tillbaka slangar och elkontakt.

Glöm dock inte att lufta kylsystemet efteråt!

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Ska ändå byta kylarvätska:) ska kolla upp de där sen.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
sådär! nu var det fixat. ventilerna var fyllda med typ jord och skit! rengjorde och smörjde upp dem/bytte kylarvätska! så nu har jag värme utav helvete :D det enda som är att den kan sänkas automatiskt ibland inte så det blir kallt men man känner skillnad!

Tackar alla för tips och trix! <3

Ha det bra!

MVH Peter E WWW.garaget.org/countless

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.