AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.279

Köp av en 325'a med N53 motorn

hi
38
hilltan
330dA Touring -11
M3 e92 -12
Hej,

Funderar på att köpa en 325'a -09 med den beryktade motorn N53 motorn, något speciellt man ska tänka på vid ett eventuellt köp?

Tänkte köpa en lågmilare så man har kvar motorgarantin ifall nått skulle paja.... antar det är 8-10 år eller under 10 000 mil som gäller för att motorförsäkringen ska kunna gå in, eller vad säger BMW?

Tacksam för svar ;)

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Problemen är mindre än vad vissa vill försöka få det till. Oftast har de inte ens ägt någon själv utan citerar bara rykten. Om bilen inte rycker eller har lysande motorlampa så är det bara att åka vidare.

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Tanka 98 och fiskör inte!
ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
innan jag köpte min med N53 så kollade jag med massor med folk o alla sa bara att det är onda rykten av folk som gråter i volvos typ ;) har bara kört ca 500mil sen jag köpte den o det har då bara varigt trevliga mil
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Det är en bra bil. Har själv ägt en n53 325 och råkat ut för ryck, tändspole, pumphaveri, spridare osv. Bilen hade inte gått mer än 10.000 mil. Slutade med att jag sålde bilen efter 1 år.

Satsa på en som har fått nyaste revisionen av pump osv.
Helst en med lite mer mil.

Har en kompis som har en 530-08 n53 som har råkat ut för felkoder på katalysatorn. Dyr historia...
hi
38
hilltan
330dA Touring -11
M3 e92 -12
Tack för alla tips!

Tänkte satsa på en med mil tal under 10 000, med tanke på motorgaranti, men dock kolla upp att ovanstående är bytt, som pump, tändspolar med mera. Sen en sak som kan vara väl så viktig är att byta olja lite oftare och som sagt tank 98 oktan.

Ska bara få min 540iAT såld först vilket nog inte är så lätt trotts att den är väldigt fin med mycket utbytta förslitningsdelar.

Hoppas på det bästa ;)

J-
534
J-A
325i T -08
Ryckfri motor och släckt motorlampa kan innebära båda trasig NOX givare och NOX katalysator. Länk

Lambdavärdet ska vara 2,0(2,5) i ca 45-60 s och <1 i ca 3 s vid plan väg i ca 80 km/h. Enklaste sättet att kontrollera är en app (Torque) och OBD blåtand som kan mäta och eventuellt logga lambdavärde.

Är NOX hanteringen OK ska förbrukningen i motorvägsfart vara max 0,7, åtminstone med smala däck.

nu
63
nuser
325i aut. E90 (N53) -09
Jag har en E90 med M53 motorn, dvs en 325i -09 aut. Är helnöjd med både bil och bensinförbrukning. På eurpoasemestern i år gick den som en klocka, går stabilt över 200 och drog i snitt 0,73 l/mil på 500 mils körning. Då ingick en del alpkörning på småvägar. Jag har M-chassi, sänkt 15mm på fabrik med hårdare fjädrar fram så jag vet inte om den beter sig som en standard 3-serie. Bara positiva kommentarer från mig.
I under 0,7L/m/m känns lite väl snålt,iof så vet jag inte vad du menar med smala däck o motorvägsfart....
Min 523 -07LCI drog 0,77 Umeå-Söderhamn t/r i hastigheter mellan 100-140,däck är 225/50-17(inte RF typ)
Så då verkar ju min 523:a inte funka som den ska....
J-
534
J-A
325i T -08
peter-umeå:
Du har en större bil. Själv har jag bara 205:or och farten som avses är 120 km/h på farthållaren.

re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Äger också en 325 N53 och jag har inte haft några problem med den. Har haft den i lite över ett år och kört ca 3000mil. Tankar alltid med 98, och "luftar" motorn lite då och då på motorvägen. Jag är osäker på om högtryckspumpen på min är uppdaterad eller ej, men än så länge går den hur bra som helst. Jag tror att de som får problem med motorn är de som fiskör på höga växlar och tankar 95. Insprutningen är ju känslig på den och man märker skillnad i gång mellan 95 och 98. Om du är orolig för att pumpen eller något att annat ska haverera så teckna försäkring hos Salus Ansvar. De täcker motorskador upp till 16000mil men då får bilen inte vara mer än 8 år gammal. De har låga självrisker samt att det är en relativt billig försäkring.
sk
3
skagerstrom
325iA -09
Köpte min i juni förra året. 3500 mil. Enligt (numer tvetydiga) källor på verkstan den servats på innan kan pumpen vara bytt en gång vid 1900 mil redan. Senast jag ringde, pga ny pump igen, hade de dock bara bytt nån sensor och, jag vet inte vad - kan ha varit spridare - kan ha varit nåt annat. Hur som nu vid 5500 mil fick jag byta pump på den iallafall. Runt 2000 kr i självrisk (30%) bli det nog, har inte fått räkningen än.

Det är svagt av BMW att inte få skiten att fungera efter så många år. Spolarna har det förresten kommit en ny revision av sen jag bytte förra året, så får se om de här börjar strula med.

Väldigt oimponerande av BMW som företag, och precis som ni säger så (om man ringer till dom) förnekar de all kännedom. Säljarna får inte ens veta att det finns problem - har pratat med dom. Lite annan visa när man pratar med folket i servicedisken dock...

Bilen som sådan - nu när den funkar - är dock väldigt trevlig. Precis lagom med hästkrafter, fin väghålling, hyfsad ljudkomfort (har dock dånande RE050 RFT).

Jag skulle dock inte vilja ha en utan ekonomiskt skyddsnät i form av garantier eller maskinskadeförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.