AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.095

530 D E39 förlorad effekt laddtryck

cr
Hej!

Har lite bekymmer med en BMW 530d -00 41000 mil samma ägare senaste 31000 milen servad helt enligt schema. Den har tappat orken helt på låga varvtal och kommer hyfsat över 3000 rpm. Motorn går helt perfekt i övrigt inga missljud från varken turbo eller motor saknar bara turbotryck. Minförsta tanke var wastegaten kanske fastnat? Eller magnetventilen som styr turbotrycket men den får vi inget felmeddelande på. Jag har bara gjort en snabbb titt på slangar runt turbon men ser inget vid första ögon kastet. Jag läste ut felkoder med Boch scan tool igår och får följande

1024 Avgasåterföring styrkrets
4704 Förtransporttryck övervakning under drifttryck
7728 Trycktransform. laddn. tryckrglering Regleravvikelse

Dom två sista skvallrar ju om vad jag erfar att turbotryck saknas. Kom gärna med förslag/synpunkteroch om ni har varit ut för liknande fel.

MVH Calle
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Det kan vara vingarna i den variabla geometrin på kompressorhjulet som kärvar.
cr
Jo, för 20 år sedan. Nästan alla lite nyare har waste gate vad jag vet.

Har snackat med en turbo guru idag och han menar att det är nosselringen som blivit allt för mycket nedsmutsad av EGRn och därför orkar vacuumklockan inte ställa geometrin när vacuumet inte är fullt. Där av kommer den när man varvar ordentligt. På nämnda bil är geometrin vacuum styrd och senare har elektrisk reglering.

Fler tips mottages gärna.

Mvh Calle
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Kolla så armen till vnt´n rör sig när du startar samt varvar motorn, känn om den kärvar. på min bil med samma problem var det vakumläckage samt att reglerventilen (turbo actuator) var trasig.
En turbo med vnt har inte wastegate.
cr
Har läst på lite mer. Jag har aldrig skruvat med en vnt-turbo men helt rätt som du säger har den ingen waste-gate och reglerar trycket bara med vnt-delen. Det var jag inte klar över från början. Det verkar som problemet börjar bli inringat. Renovera turbo!!!

Mvh Calle
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hmm? Har en en E39 verkligen VNT-turbo? Det hade ju inte ens E60 innan 2006?
Jag hade samma problem som dig och det var hål i slangen som går mellan IC:n och insuget (på baksidan, man fick känna med handen för att hitta hålet)

Mvh Calle
"Det hade ju inte ens E60 innan 2006?"

Varifrån har du fått det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.