AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.260

Vibrationer vid 80km/h samt vid inbromsning på E34

_G
56
_Glenne_
530DA E39 M-Sport -01
540i E28 -82
Hej!

Har ett väldigt störande problem med vinterbilen, en 525 TDS touring -95.

Det skakar i ratten (hela bilen) när det går ca 80km/h samt vid inbromsning i samma hastighet..

Har bytt styrstag hela vägen, dvs både dom vekare ute vid hjulen samt det grövre som går under bilen som snäckan sitter på (vad det nu heter) då en led per sida var dålig/glapp samt ena leden på det mittersta/undergående grövre staget, trodde givetvis att detta var problemet, men icke, fortfarande samma jävla vibrationer!

Så nu undrar jag, finns det några "standardfel" som gör dessa vibrationer? Länkarmsbussningarna? Lederna på länkarmarna? Krängningshämmar bussningarna? stabilisatorstagen (eller vad dom heter)? med mera..

Känns som det är lite av ett standardfel på e34 då jag haft samma problem med tidigare e34or, fast då med mindre vibrationer/skakningar så jag inte har orkat brytt mig..

MVH//Glenn
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, slitna bussningar i casterstag/tryckstag/bakre länkarm/övre länkarm är ett standardfel på E32/E34 som främst orsakar skakningar i ratten vid inbromsning runt 80 km/h.

Se bilder nedan för bild på var detta stag sitter
Länk
Länk
Kanske inte relevant eftersom jag kör E39 men jag hade samma symptom i min bil och det visade sig vara ett av bromsoken fram som låste sig. Efter byte av det oket var problemet borta.

Är det så, är det lätt att hitta. Fälgen blir varm på sidan där det ligger på.
Fr
114
FrontA
530d -02
E39 här med med samma symptom.
Nya styrleder gjorde det bättre.
Nya bromsskivor gjorde det bra.
Nu har det kommit vibrationer igen och då är det hjullagret som är slut, skakar docj bara vid inbromsning..
_G
56
_Glenne_
530DA E39 M-Sport -01
540i E28 -82
Vibrationerna försvann efter byte till vinterhjul.. Satt bara en navring fram så var nog det som va felet..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.