|
|
|
|---|---|
|
läkta bilder på caben Länk | |
| Såg bilderna på AMS. Men jag ser inte riktigt att jag som ägare av en 325i av nuv modell ska "uppgradera" till en 428 med 2 litersfyra, som dessutom drar lika mycket vid riktig körning. Lägg därtill elservo som "grädde på moset". Visst ny inredning mm. Men samma taklösning etc och har man en LCI av nuv modell så har man ju nya LED designen mm. Jag tror det blir svårt för BMW att få ägare av nuv modell, spec 325 och 330 att byta till den nya 4-serien, iaf så länge de bilarna man har idag är fräscha. | |
| Gitarrjojje: varför inte? Din 325a har inget att hämta mot en sådan, varken designmässigt, utrustningsmässigt eller prestandamässigt (väldigt mässigt..). Finns väldigt många som väntat på att få göra precis det du säger, för att de vill ha något bättre och nyare. Ditt sätt att se på saken är det klassiska "det var bättre för" som äldre sura gubbar brukar älta om på ungefär alla arbetsplatser ;) | |
|
Jag håller inte med. Om du läser både tester och provkörningar här bland medlemmarna så, visst prestandan på 28 motorn är imponerande. Men nästa samtliga klagar på ljudet, gången och bristen på "premiumkänsla". Struntar man i det och bara vill ha "drag" så visst, kör på. Men en coupe/cab vill man kanske ha lite mer än det som 2 litersturbon erbjuder. Jag ser att du äger en och det är bara gratulera att du är nöjd. Men jag har svårt att se att jag skulle köpa en speciellt om att det är så pass mycket pengar inblandade. Kanske blir att jag själv köper en 4 serie om ett antal år men då blir det 335 isf. Om inte den nya EU cykeln som kommer kan göra att man övervääger att börja producera sugsexorna igen. Design och utrustning, visst är det skillnad men mest i termen evolution, knappast något revolutionerande. |
|
|
Gitarrjohan: visst låter inte turbofyran som en N53a, men det största "problemet" är att du har en kupe' som knappt läcker in något motorljud alls även med en N55a framför dig, och DET är något som de flesta ägare klagat på (ägare till 335orna, häng på f30post så får du en bättre bild av läget.). Premiumkänsla är väl en definitionsfråga, man har gått från sportigare bil till lyxigare, utan att försämra prestandan för den har bara blivit bättre på alla fronter; kraft, väghållning etc Sen angående evolution eller revolution, vad vill du ha mer? Om e46 till e90 var definitionen av revolution då är det här rena rama arabiska våren; Du får nu utrustning som förr var reserverad till 7-serien eller femman på sin höjd, och designmässigt är det samma sak där, den är ju inte lik E9x någonstans så vad är grejen? Ställ din bil brevid en F3x och din bil kommer se ut som något fred flinta åkte runt i. Jag saknar inte min e90 någonstans, det är sjukt vilken skillnad det är in i varenda detalj, utifrån och in. Den dagen du byter upp dig kommer du fråga dig själv varför du inte gjorde det tidigare ;) |
|
| Snygg, men det känns som de med designen riktat in sig mot frisörer och tanter på Östermalm. Kanske går i väg en och annan som studentpresent också. | |
|
Vitoco; att "den är ju inte lik E9x någonstans" får du nog stå för själv :) Jag som inbiten entusiast tycker de är bra lika, och de flesta jag känner skulle inte se någon skillnad öht! |
|
|
Sani: jag som ser den dagligen och haft förra generationen, ser rejäla skillnader. Men för det otränade ögat är den ändå tillräckligt olik för att se 7 år nyare ut, speciellt 4:an som vi nu diskuterar. Interiört behöver vi inte ens gå in på det, e9x har mer gemensamt med e46 än F3x där. Betyder dock inte att du inte känner dig hemma, för det gör du direkt. Vad gäller folk som inte ser skillnad, dom skulle inte ens se skillnad på en häst och en ko... |
|
|
Jag håller inte heller med om att det är jätteskillnad på designen exteriört. Speciellt inte när man ser den bakifrån/snett bakifrån. Från sidan är ju största skillnaden luftintaget. Bilen är snygg absolut! Men "vanligt" folk tycker nog inte skillnaden är så stor. Inte alls som tex när E60/E61 kom. Invändigt är ju kvalitetsskillnaden klart bttre än nuv modell. men riktigt trist att man "gjort en Audi" designmässigt. Jag vidhåller dock att motorerna kan vara ett problem för många. Inte på sedan/kombi. Men coupe/cab har en annan mer kräsen kundkrets och jag VET att många tidigare gillat och köpt BMW för att man kunde få en schysst sexa för ett hyggligt pris (bland annat jag själv). Vet flera som eg tyckt bla A5 varit snyggare och hetare, men valt BMW ändå pga motorerna och även bakhjulsdriften (som tack o lov är kvar) Dessutom snåla och bra motorer. Nu försvinner iaf ett starkt skäl att välja BMW igen. Har man inte råd med en 435 och ska gå på 4-cyl så blir ju konkurrensen större. Pesonligen kommer jag aldrig att lägga 250-300k emellan för att få en 428. En kuriosa varför jag är så skeptisk till turbovågen är tex dagens nummer av DI där man testar nya Alfa sportvagnen med 1,7 liters motor och 240 hk. angiven förbrukning 0,68. i testet kom man upp i 1,44!!! Ny körcykel tack! Kalla mig gärna bakåtsträvare i detta ämne men då får jag ta det:) |
|
|
Santana: Vem hade inte velat ha en sugsexa, men vi får helt enkelt acceptera att bmw varit tvungna att gå den vägen. Försök se glaset halvfullt istället! Audis interiörer är bland det värsta och plottrigaste som finns, precis varenda en av mina vänner älskar min interiör och då har två av dem a4or av nyare modell. Det andas bmw rakti igenom, snyggt praktiskt och åtkomligt. Inget överflöd av knappar eller detaljer (ala mercedes "designade" utblås). Idriven är superb, handen vilar på den hela tiden.. ett år senare är det fottfarande en underbar plats att spendera tid i :) |
|
| Länk mer bilder | |
| Snygg bil i BMW-anda, men behåller nog min M3 cab ett tag till speciellt med tanke på bristen av V8 i det nya programmet… Lär väl iofs dröja innan M4 cab kommer också (?) men tycker inte en uppskrämd 335 med bula på huven kan mäta sig mot en V8 oavsett resultat i testbänken… Anser för övrigt att den nya fronten är riktigt snygg, men resten av bilen är ju knappt förändrad så som tidigare talare förstår jag inte riktigt hur dom skall locka e9x ägare över till den nya serien, speciellt när man troligtvis får överge sin raka sexa på kuppen. | |
Karl-Hilding |
+1 |
|
Var och tittade på en 4-serie cab hos BMW-handlare, men jag blev rätt besviken. Exteriört är de väl likvärdiga, 4:an snyggare om man gillar den nya fronten. Men interiört, vad f#n har de gjort? Såg och kändes plastigare och tråkigare ut, mer dussinbil, mindre skillnad mellan sedan och cab/coupé. E92/E93 har för mig en klassisk elegans som i F32/F33 gått totalt förlorad. Såg absolut inget som lockade mig förutom luftblås i nacken och det löser man ju med en mysig halsduk. Och så 4:or.... nej du, jag hoppar nog över minst en generation av BMW innan jag ens överväger att byta ut min E93. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.