AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.663

Mindre verkstäder hotas i framtiden

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Källa: Tv4
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Oj, hela förklaringen kom tydligen inte med :)

Handlar i detta fall om Volvo, men likande sker nog oavsett märke.
Biltillverkaren har alltså vägrat lämna ut viss typ av information som krävs för att kunna utföra vissa typer av jobb till mindre verkstäder som inte är auktoriserade.
Förstoras detta upp kommer det alltså att leda till att mindre verkstäder inte kommer kunna utföra många typer av arbete eftersom dom inte kommer in i bilens dator.

Man försvarar sig med "I dagens bilar finns det så många olika datorer så vem som helst kan inte hålla på med det"

Är det så svårt? Plugga in en läsare i OBD uttaget, tryck på en knapp, vänta ett tag. Vips så stor det precis vad som är fel.

Vårt ända alternativ kanske blir att åka in till bmw i framtiden..?!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mja, auktoriserad verkstad betyder trots allt en hel del; de har utbildning och rätt verktyg och åtminstone i teorin rätt förutsättningar att ta hand om en bil på rätt sätt. Idag finns ju nästan bara Mechanum som en uppstickare, men eftersom svensken är trygghetsberoende har även de svårt att komma in på marknaden, trots lägre pris och bättre service (enligt mig i alla fall). Hade fler vågat ta steget hade fler firmor kanske vågat satsa på att "auktorisera sig".

----
BMW CS/SC #6212
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Om det sprider sig så ska du se att EU blandar sig i och rättar till problemet. De är nämligen på krigsstigen när det gäller auktoriserade verkstäders försök till att oligopolisera marknaden.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Haas, de som arbetar enligt den principen skulle jag aldrig lämna in min bil till då de skulle byta en massa grejer i onödan.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
I teorin låter de väldigt bra med auktoriserat, men i praktiken har vi ju sett att de inte alltid stämmer.
Så länge det finns garantier kvar på bilen kanske man kan förstå att den måste in på en auktoriserad för att fabriksgarantier ska gälla.
Av vilken anledning skulle tillverkaren bry sig vart man lämnar in bilen efter garantier har gått ut? Då har dom ju inga åtaganden kvar på bilen.
Handlar bara om att försöka knyta kunden till att inte kunna välja någon annan verkstad.

Vad säger att en icke auktoriserad verkstad inte klarar av samma saker om vi bortser ifrån det dom nu nekas få av tillverkaren?
Även dom måste ju hänga med i utvecklingen. Att bara kunna mecka med bilar i stil med Volvo 240 håller inte dagens samhälle.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det tycker jag.
Är det ett elektroniskt fel vill jag att den som diagnostiserar ska ha rätt utrustning (tillverkarens!) så att man kan utföra diagnos (testa, mäta) och har rätt utbildning. 25% av märkesverkstäderna kanske klarar detta krav.

För att byta stötdämpare t.ex. som inte kräver specialverktyg lämnar jag ju hellre till en _mekaniker_ som tar 500kr/h ist för 1500kr/h.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.