|
|
|
|---|---|
|
Har haft bilen på verkstad för att fixa rostiga bromsrör. De byttes mot kopparrör. Rätt omfattande jobb förstod jag det som, då man vart tvungen att plocka ner tanken och en hel drös andra skydd. Men när jag skulle hämta bilen och startar den så dyker det upp ett dovt hummande ljud. Jag lät motorn bara gå en stund och lyssnade. Till slut försvann ljudet. Jag började köra och inget känns konstigt, men plötsligt kommer ljudet tillbaka. Det kommer och går vare sig jag kör eller står stilla. Väl hemma på uppfarten stängde jag av fläktar/AC och lät bilen gå. Som sagt ett hummande/dovt skrapande ljud. Som en ilsken katt ungefär emellanåt. Jag klev ur bilen och lyssna, men verkar inte komma från motor rummet. Snarare från höger bak nånstans. Svårt att säga. Jag trodde först att det var kompressorn men hörde inget därifrån när jag öppna bagaget och la örat mot golvet. Några idéer? | |
| I och med att ljudet inte fanns där före byte av bromsrör, så funderar jag på om man inte satt fast något ordentligt som ligger o vibrerar. Kanske? | |
|
Jag bollar med mig själv lite. Kan det vara bränslepumpen som inte är ordentligt fastdragen och ger ifrån sig märkliga vibrerande/durrande ljud? |
|
|
Nya symptom idag. Vid gaspådrag hoppar bilen som en vild hingst. Får gasa försiktigt för att kunna köra. För vetskap har jag bytt båda kamaxelgivarna för 2 eller 3 år sedan. |
|
| Kan det vara så att du tappar bränsletrycket? | |
| Kan det vara så att du tappar bränsletrycket? | |
| Om du sätter på tändningen utan att starta bilen så borde bränslepumpen gå några sekunder för att bygga upp trycket och om ljudet uppkommer då borde det vara något knas på pumpen. | |
| Pumpen kanske har sugit upp skit och rostflagor när dom knölade runt med tanken. | |
| Symptomen pekar ju på kamaxelgivare på insug eller vevaxelgivare. Bilen dog oxå vid ett tillfälle. Men det förklara inte dom märkliga ljuden. Han inte lyssna så noga idag, men när jag slår på enbart tändning så hör jag ett surrande ljud från motorummet och ett skvalpande ljud. Som om kylarvattnet går runt, men det är ju inte möjligt då vattenpumpen bara går om bilen är igång. | |
|
Bränslesystemet kanske måste luftas? |
|
| Japp nu startar bilen knappt och dör med en gång. | |
| Har du startgas kan du prova med den då blir du helt säker på att det är bränslebrist. | |
| Fläkt el etc. fungerar men bilen startar inte. Startmotorn går runt men inget mer. Gul motorlampa lyser. | |
|
Iom att dom plockat ner tanken så har dom missat nåt vid montering av bränsleledning.Reklamera. Vad fick du betala på ungefär för detta Jag böt nämligen på en 330 kanske för billigt då det var en del jobb. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Han som gjorde jobbet ska komma ikväll och köra diagnos och har även med sig bärgningsbil. | |
| Jag tror oxå att det har blivit något knas när bromsrören byttes, då bilen gick klockrent före ingreppet. | |
| Prata med verkstadskillen som gjorde jobbet idag. Tydligen lyckades han fixa bromsrören utan att ta bort tanken. Han förklarade hur, dock minns/förstod jag inte. Hur som helst så är det konstaterat att det är bränslepumpen som är skrot. Och det förklarar de märkliga ljuden jag hörde. Det bränslepumpen som höll på att ge upp. Samma kille har även bytt bränslefilter dock inte vid samma tillfälle som bromsrören fixades, bränslefiltret byttes någon vecka före. Om han gjort något fel så att bränslepumpen gått sönder är svårt att sia om. Kan lika gärna vara slump. Hur som helst så får han trycka dit en ny från Mekonomen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.