AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.513

Fläktkoppling - verktyg?

Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Mors!
Införskaffade en ny fläktkoppling igår då temp-mätaren börjat vandra lite för mycket.
Har bytt en på en gamal 325iK. Där fungerade det utan problem med polygripen från backupluckans verktygssats. Igår kväll när samma procedur skulle genomföras med nuvarande 325iK satt muttern (den vänstergängade) för hårt för att dra av med en polygrip. Prövade med en stor skiftnyckel, men den fick inte plats.

I inlägget Länk skriver MalteK: "köpte en fast nyckel storlek 32mm som jag slipade ner tjockleken på för att den skulle få rum".

Tänkte göra samma sak, dvs köpa en fast 32 mm. Har dock ingen möjlighet att slipa ner den...
Är det någon som har erfarenhet av att det skulle vara för tight att komma åt med en fast nyckel?
Det är för tajt med en fast nyckel i originalbredd, slipa ner den kan du göra med en vinkelkap om du sätter nyckeln i ett skruvstäd. Annars kan jag hjälpa dig att lossa kopplingen imorrn kväll om du vill, har ett garage i Märsta där verktygen finns.

www.malte-racing.com
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Mors MalteK!
Tack för erbjudandet! Mkt. hyggligt av dig. Dock, jag åkte förbi Mekonomen i Solna och fick prova den 32mm nyckel de säljer innan jag köpte den. Den funkade fin fint.

Nu åker man omkring med en ny fläktkoppling! -Otroligt skönt att slippa ha värmen på i bilen för att inte motorn skall koka! Har varit lite pinigt att sitta i bar överkropp i Stockholmstrafiken köer under se senaste varma veckorna!
Bra att det funkade och schysst att du slipper sitta i bar överkropp i bilen :) Då är det så att det är mer plats på E30 än på E36 för det fanns inte en möjlighet att rymma nyckeln på min utan att slipa ner den.

www.malte-racing.com
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Biltema säljer en 32 mm specialnyckel till att demontera fläktkoppling på BMW. Extra smal nyckel tror jag det är.

Biltema är ju alltid Biltema, men den håller kanske eftersom man inte behöver byta fläktkoppling så ofta!
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Biltemas lär väl vara billigare än Meknomens... Mekonomen skulle ha 200:- för sin 32mm nyckel... Många fläktkopplingar får det bli...
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Köper man rätt verktyg på biltema behöver man inte oroasej dom lämnar faktiskt 10 års garanti... hehe
Utan att veta något om biltemas kvalitet så har jag noterat att det finns gott om deras verktyg i flera hobbygarage

en kombination av låga priser och hyffsad kvalitet (i paritet med priset då alltså) gör kanske biltemas verktyg intressanta.

Nu snackar jag enbart verktyg och inte reservdelar.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Det fel jag upptäckt med biltemas billigare verktyg är att storleken inte är perfekt,det blir lite glapp(speciellt ringdelen)på bulten.
Detta ökar risken att dra sönder skallen om det sitter hårt.
Detta jämfört med Bachos verktyg.
Rörtängerna borde inte få säljas,köpt 3(2 byten)alla så glapp i sidled att jag ej kunnat använda dom(lilla tången)
Annars verkar stålkvaliten vara hög,kunde på 17nyckel använda 2meters förlängare utan att den brast.

Henrik
Visa användare
40
Danne M
325i -87
Faktum är att om man inte vill lägga 5000:- på en dyrare satts verktyg så funkar denna utmärkt för hobby mekanikern...

Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Gav 49:50 för min 32mm nyckel på Ekohallen..Funkar fint...

hjorten
fl
37
flaxie
325 Coupé under ombyggnad. =)
Biltema har nyckeln för ca 50:- =)
fl
37
flaxie
Biltema.....

Sök efter "fläktmutternyckel"
ant
Jag har en sån nyckel hemma. Kom väl till pass när far min skulle mecka med vattenrören till diskhon..
Så den är bra på flera sätt.

==========
Länk
fl
37
flaxie
Kan tro det. Schysst bil du har. =)
ant
flaxie: Är det min kärra du menar?
Om så är fallet så tackar jag.. =)

==========
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.