AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.288

130 km/h på motorväg i Norge

Det verkar som att Norge funderar på att införa 130 km/h på motorvägar, enligt Expressen. Länk
Det skulle vara ett riktigt intressant scenario om Norge höjer till 130 km/h medan Svenska myndigheter successivt sänker hastigheten på motorvägar till 100 km/h. 100 km/h ska enligt intern information från Trafikverket vara den hastighet som i framtiden ska råda på majoriteten av alla Svenska motorvägar då alla 110 skyltar tas ner. 110 skyltarna ska fasas ut tillsammans med 50, 70 och 90 skyltar.
120 km/h ska enbart finnas på ytterst få och korta sträckor.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Så är det att leva i ett land som styrs av hastighetstalibaner. Man vill sänka hastigheten eftersom folk har så mycket konstigheter för sig vid ratten. T.ex. skriva SMS o.s.v.

Jag menar istället att man ska höja begränsningen rejält så kan folk koncentrera sig mer på körningen. Man kan ju bara tänka sig vad som händer om man försöker SMS:a i 180 km/h.

Tur att man inte bor så långt från Tyskland så att man kan få lufta ur både sig själv och bilen emellanåt =)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I Mölndal har vi en fyrfilig motorväg där det hastigheten nu har sänkts till 80. Samtidigt finns det en parallell väg ett par hundra meter fån motorvägen där det finns rondeller och övergångsställen och där är det 70. Har svårt att förstå logiken här.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det borde vara minst 120 km/h. Vad är problemet i Göteborg? 80 är sakta.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Chris -> Nja, Expressen överdriver lite. Den nya norska regeringen vill höja hastigheten från 100 till 110 km/h på motorvägar.

Dessutom ska de "Ha som ambisjon at nye, trygge, fullverdige norske motorveier dimensjoneres til en maksimalfartsgrense på 130 km/t".
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nu var det 10 år sedan jag bodde i Göteborg, men problemet då var väl trafikintensiteten på vägen precis utanför Mölndal. Tänk Essingeleden i Stockholm (som för övrigt är skyltad 70...).

En höjning till 130 är förmodligen en politisk omöjlighet i Sverige. Som många ytterligare ställen med 120 behöver vi nog inte heller räkna med.
Undra om det är någon på Trafikverket som har körkort?
Fast Norge ar ju helt otroliga vad galler fartkameror och sinnesjuka boter sa det later otroligt med att de skulle infora 130. Och hur mycket motorvag finns i Norge? Det ar val i princip bara en liten strackning kring Oslo och ned till Svenska gransen?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det finns otroligt få mil med bra motorväg i Norge, men jag tror 130 km/h satsningen är tänk på de nya vägar som ska byggas. Det verkar som den nya regeringen vill satsa en hel del flis på att uppgradera infrastrukturen.

Men med tanke på hur vägarna förfaller i Sverige och de hastighetstailibaner som finns så är vi kanske snart omkörda av Norge.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
De motorvägar som finns i Norge håller mycket högre standard än de svenska motorvägarna. De norska landsvägarna däremot är bedrövliga.

Sträckan Oslo - Kristiansand håller på att byggas ut till motorväg, så det börjar bli ganska många mil riktig väg nu.

Jag upplever inte att det finns fler fartkameror i Norge än i Sverige och fortkörningsböterna ligger, justerat för köpkraft, ungefär på samma nivå som i Sverige.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Problemet med väldigt låga hastigheter och ibland bristen på logik vad man sätter för hastighet på en viss sträcka gör tyvärr att gemene man saknar respekt för de som bestämmer hur det ska se ut. Detta innebär ofta att folk mer eller mindre skiter i hur fort man kör och respekterar således inte begränsningarna och det i sig är ett jätteproblem. Jodå, jag ser det varje dag när jag kör mellan Laholm och Halmstad där hastigheten är väldigt lågt satt. Man har dessutom 40 km på en fyrfilig infartsled i Halmstad och ni kan ju bara gissa hur många som håller den begränsningen.

Att medelhastigheten inte sjunkit nämnvärt i Sverige trots att man sänkt hastighetsgränsen rejält har dessutom bekräftats av bl.a. NTF (har jag för mig att det var). Det som däremot är intressant är att trots att den inte sjunkit så har olyckorna minskat. Den ekvationen kan ju transportstyrelsen ta och lösa åt mig så ska jag köpa deras motiveringar om sänkt hastighet.

Så till en liten knorr. Det är ju som bekant inte alltid våra trafikexperter lever som de lär: Länk Artikeln har några år på nacken men jag njuter varje gång jag läser den ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.