AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.186

Sprickor i fälg

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Min F11 varnade för punktering på höger bak idag när jag skulle till jobbet. Svängde in på Statoil och kollade trycket. Ingen luft kvar så jag fyllde på fullt och rullade bort till Euromaster. De plockade bort däcket från fälgen och hittade då tre rejäla sprickor i fälgen. De går från insidan av fälgen och rakt inåt och är flera cm långa. På med däcket igen och så rullade jag 500 meter bort till BMW för ny fälg.

Jag vet med bestämdhet att jag inte kört på någon kant eller refug. Hur kan då dessa sprickor ha uppstått? Någon som har varit med om något liknade?
We
159
Weelie
435D GC-15
Jag har också spricka på min ena bakfälg som du beskriver men jag tappar inte luften. Jag vet inte heller att jag kört på någon kant av nåt slag. Jag har 255/35/18. Innerkanten är ju ganska långt från centrum så belastningen blir väl rätt hög där. Men låg profil + runflat kanske kan vara boven?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Det fanns ett hål som orsakade själva punkteringen så det verkar inte som själva sprickorna var problemet. Mina fälgar är 18" modell 328.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Jag vet att de haft problem innan med förstörda däck då de spänner fast bilarna på transporten. Alltså att de har spännt för hårt så att däcket har knäckts, kanske kan det vara så med fälgen med? Dock verkar det som tillverkningsfel? Reklamerade du fälgen.....

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Det är en leasingbil där jag inte står för reparationskostnaden så jag var inte så hård mot BMW när jag lämnade in den. Bilen har rullat snart 10000 mil så jag tror att det kan vara ett utmattningsbrott. Det var nog så att min punktering inte hade med sprickorna att göra men var det som avslöjade det hela.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Aha, sorry, jag trodde du fått din nya redan....... :o)
Tycker iofs att de skall ta det om det är ett tillverkningsfel... och jag hade själv inte kört runt med e såpass skadad fälg......
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Efter att BMW kollat bilen så visade det sig att bägge bakfälgarna är skadade och har sprickor. Jag har inte kört på något vad jag vet men det kan ju vara gamla skador från när jag har kört ner i ett potthål någon gång. Fyrhjulsinställning behövde också göras.

De blev ett försäkringsärende hos orginal via vagnskadeförsäkringen. Först ville dom inte ta skadan och sa att det kunde vara två olika skadetillfällen eller materialfel. 7500 kr i självrisk. Surt, men jag kollade priset på två nya fälgar från Tyskland och med däckskiften och hjulinställning går det på ett ut.

Killen på BMW hävdade att RFT-däcken har så styv sarg att de lätt kan uppstå sprickor i fälgarna om man kör på en kant eller ett potthål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.