AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.507

Vad ingår i "allmän kontroll" vid service av 120i - 07?

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Hej! Nån som vet omfattningen av "den allmänna kontroll" av bilen som i mitt fall inträffar nu vid ca 9000 mil, i samband med tändstiftsbyte.
Bilen är en 120i.

Går de igenom nåt mer än vad som görs vid en vanlig besiktning?

Verkstaden gav ett lite luddigt svar - " ja vi går ju igenom bilen, för att hitta läckage och dyl"

Känns rent spontant som att det inte är värt 1000 kr, när man vet att bilen är rätt så välmående...
Ul
13
UlfS
X3 2.0d -16
Har också undrat vad som ingår i denna allmänna kontroll, men tänk på att om motorn skulle rasa så är det tveksamt om maskinskadeförsäkringen gäller om man inte har skött service enligt programmet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar du punkten "Allmän kontroll av bilen" som finns som alternativ i serviceboken?

Jag är också mycket nyfiken på vad som ingår i denna. På min 120i -06 har man tydligt missat helt att plastunderredsskyddet är helt trasigt och oljetråget är sönderrostat och att det läcker rejält med olja från vakuumpumpen i bakkanten på motorn och längs med denna. Samt oljeläckage från ventilkåpspackningen. Även läckage från bakre packboxen (växelväljaren) har inte identifierats. Kontroll av däckstryck har ej heller gjorts (däckstrycket var way off). Inget nämndes heller om att bromsarna är på gränsen till acceptabla (rostiga, skivorna är rejält spåriga, gissningsvis ser ut att vara under sin undre gräns men det är dock bara spekulationer från min sida). Visst, bilen stannar efter ett tag men du känner direkt när du bromsar att det brummar och tar riktigt dåligt.

Men man får ju iallafall en stämpel i boken som man kan sitta och beundra...
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Jo det är den punkten jag tänker på.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rättelse kring min info : Bilverkstaden som gjorde denna allmänna kontrollen noterade faktiskt att bromsarna var dåliga samt att det förekom oljeläckage undertill, och rapporterade detta till bilförsäljningsfirman.
Däremot "glömde" bilförsäljningsfirman nämna detta till köparen.

Då jag ligger i tvist kring några av dessa saker så följer jag upp denna tråd med mer info först när tvisten är över (inte omöjligt fler uppgifter kommer fram eller ändras under färden).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.