AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.100

tjutande rem eller liknande bmw 525 e39 -2003

Tjena, har märkt en sak nu när det börjar bli höst, Det tjuter ibland på morgonen om bilen, låter som en rem typ, har känt på remmen och kollat efter sprickor men den är relativt nybytt, hitta kvitton på ett år sen.

Det är bara när det är väldigt kallt ca 0an eller regnat ordentligt typ. Det räcker med höja tomgången till 1300-1500 så slutar det direkt. Eller köra några hundra meter så slutar det.

Finns det lite tips vad man ska kolla på annars? Remspray är väl ett skämt?

Tacksam för svar vad man kan kika på!

Mvh Kim

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Bytte de remspännaren vid rembytet? den kanske inte spänner tillräckligt nu = slir?

Vänligen
Mattias
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lagret i någon spännrulle kan vara kass, men det brukar vara ett ganska enerverande högfrekvent skrik, som direkt försvinner om man höjer varvtalet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan också vara lagret i generatorn!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svar! Ska köpa mig ett stetoskop och lyssna vart det kommer ifrån.

Det är så lustigt bara några minuter sen tyst. Jag körde nästan 200 mil förra veckan går som en dröm. Man kan ju tycka om ett lager vore dåligt skulle det låta lite hela tiden, men det är knäpptyst. Hur fungerar rem spännaren är den automatisk?

Tack så länge!

Mvh kim

pa
54
paha
E39 523i -98
jo remspray är inte bra, möjligen tillfälligt, undvik. Spännaren är automatisk antingen fjäder eller hydraulisk förmodligen den senare på din. Det är bara å byta framförallt hjulet med lagringen slits. Tror inte enbart hjulet går att byta finns några olika varianter du får kolla, Min 523 -98 hade exakt den symtom du beskriver blev perfekt tyst efter byte av rem o spänn.

/Patrik
pa
54
paha
E39 523i -98
Förtydligande!! Det är så "bara nåra minuter sen tyst". Generatorn jobbar hårdare (går tyngre efter uppstart). Remmarna är kalla och har sämre friktion kan jag tänka mig. Skulle absolut i första hand kolla detta med rem o spänn.

Stetoskop är inte praktiskt, du kommer ingen vart med det, tror jag.

vh /Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.