|
|
|
|---|---|
|
På dieselbilarna verkar det självklart att välja en Webasto eller dylikt som utnyttjar värmaren som redan sitter monterat i bilen från fabrik. Men vad gör jag som nu har en bensindriven bil? Finns det över huvud taget värmare som går på bensin? Fördel bränsledrivna: Ingen elsladd och kan m.a.o. start den var som helst med ett SMS Fördel eldrivna: Man får samtidigt laddning av batteri Vad har jag för rimliga alternativ för en 135a? Kostnader? Möjligheter? Erfarenheter? | |
|
Jag har min inne i dag för montering av elektrisk värmare + kupefläkt. Kostar 6 500. Bränsledriven (bensin i det här fallet) hade kostat drygt 20 000 enligt min försäljare. Jag har haft flera bilar i rad med dieseldriven värmare och det är ju överlägset att inte vara beroende av sladd och kunna sätta timer och/eller fjärrstyra när man har lämnat bilen på gatan på morgonen och vill ha den upptinad när man hämtar den på eftermiddagen. Enda nackedelen jag kommer på är att bränsledriven tar mycket batteri och att de behöver servas/repareras förr eller senare. |
|
|
sg; låt mig veta vad verkstaden tyckte om att installera (utrymme etc., de har gnällt lite om det när jag frågat) samt vad du själv tyckte (funktion etc.) Får man fråga vilken värmare du valde och varför? |
|
|
cederborg: jag valde elektrisk för jag tycker 20+k är för dyrt. Har försökt att hålla ner tillvalen eftersom jag tycker charmen med M135i är att få så mycket prestanda för "rimliga pengar". Vet inte om den funkar bra eftersom jag fick den monterad i förrgår :-) Verkstaden har aldrig sagt att det skulle vara något problem. |
|
|
Det går inte att installera bensindriven värmare till F20 modellen med sportpaket,det är för lite plats. När det gäller kontaktvärmare så gäller det att värmeplattan ligger tajt mot blocket och ej glappar,så att värmen leds så bra som möjligt mot blocket. Slangvärmare vet jag inte om det finns till F20,ska annars var mest effektivas. Men själv tänker jag ställa av min bil någonstans i november och sätta på den i slutet mars. ///bmwlars |
|
| Ok. Det verkar vara el som är det enda rimliga. Bästa valet här? Defa? Eller finns det vassare system? Jag vill ha en riktigt bra fjärr (dvs som går långt) och som returnerar svar att den har startat det som skall starta. Kupefläkt givetvis. Eller finns det system som nyttjar befintliga fläktsystem i bilen? Sedan skall det vara permanent batteriladdning. Samt motorvärmare. Här ryktas det om att det har kommit lite bättre alternativ, dvs bättre än de relativt ineffektiva blockvärmarna. Någon som ge klarhet kring detta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.