|
|
|
|---|---|
|
Fyfan Har hållit på i 3h och försökt få loss stötdämparen i fram då den täcker två av bultarna till hjullagret.. Får inte loss den, helt omöjligt! Sitter med kofot variant stor och bänder så man blir blå. Hur FAN ska jag få loss den jäveln!! Bult #3 på denna bilden sitter helt stumt med Länk Muttern sitter löst men bulten går inte att rubba. Har slagit med hammare på mutteränden men den rör sig inte heller. Kapa bult #3 med nån klinga och försöka igen? Det är FK stötdämpare som sitter i fram, inte orginalgrejjer | |
|
På insidan har du en skåra som bult 3 pressar ihop. Det gäller att vidga denna för att få ur dämparen. Min gissning är att bult 3 är fastrostad på båda sidor skåran och då får man nog inte ur stötdämparen. Då är det ju som den fortfarande är åtdragen. Rostlösare över natten och sen slå med slägga på bulten! /Ola Min bil: Länk |
|
|
Stopp - Du behöver inte röra stötdämparna! Däremot behöver du en kort 19mm hylsa, den går in till skruven som täcks av stötdämparen. Du måste lossa den skruven sist, och sedan sätta dit den nya skruven i det hålet först (annars får du inte dit skruven). Här är en video av en som gjorde likadant. Spola till 6:45 där han börjar visa hur de fyra skruvarna sitter. ___ Min bil: Länk |
|
|
pbengtss Jag kollade på den videon innan jag började hålla på själv :) Bilstein dämparen han har är kortare än FK dämparen jag har, min täcker även den undre bulten vilket skapar problem.. Men en kort 18mm hylsa kanske man skulle leta upp. |
|
| Så länge du lossar alla skruvar lika mycket åt gången så att hjullagret kan rör sig utåt istället för att skruvskallen och hyllsan blir klämd mot stötdämparbenet! easy as pancakes | |
|
En gassvets och värma på den fastrostade bulten är ett tips annars som brukar funka bra. Med vänlig hälsning Niklas |
|
|
BaNaN85, hur har det gått? Min bil: Länk |
|
| Går även att komma åt med en lite modifierad blocknyckel, men då måste (även här) hjullagret flytta sig utåt och inte bulten du skruvar på :) Jag har testat, och det funkar lite beroende på hur hårt grejerna har satt sig. I slutändan hade jag ändå ner stötdämparen - eftersom jag insåg att det skulle ta mer tid med den andra varianten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.